BasBQ
Beef en Steak

Char siew Gordon Ramsay style

 
 

Lowietje72

Gemarineerd
Berichten
1.682
Al meerdere keren heb ik dit gemaakt. Een recept van Gordon Ramsay. Je maakt het eigenlijk af in de oven, maar hey dat kan anders.

Voor 4 tot 6 persone gaat GR uit van een kilo varkensbuik, nu had ik nog een stukje van 800 gram en we waren vandaag maar met z'n drietjes.

Eerst de rub gemaakt.

- 2 steranijs
- 1 tl grof zout
- 1 tl peperkorrels
- 1 tl kaneel
- 1 tl vijfkruidenpoeder

In een koffiemolen de ingredi?nten tot een poeder malen en het vlees hiermee inwrijven.
762456B9-FDAE-4067-B3E3-6CBFEBC808C8_zpshexckuuk.jpg


498F5147-D041-4678-907D-C3687982FF21_zps9yrsfdmx.jpg


Daarna het vlees strak en luchtdicht in plasticfolie verpakken.
C6624AF9-ADE9-4328-B8EF-83B39BD3D1A0_zpsl1sgvrm2.jpg


Vervolgens gaat het in een pan water van rond de 80 graden celcius voor een uur of 3.
071902AC-355C-40C4-B131-F9F34CF12207_zps6tenxgf3.jpg


In de tussentijd maak je de marinade/glaze:

- 1 el fijgehakte knoflook
- 1 el fijngehakte gember
- 2 el hoisinsaus
- 1 el oestersaus
- 1 el honing
- 2 el ketchup
- 1 el rijstwijn

Deze ingredi?nten mengen en als na 3 uur het vlees uit de pan komt smeer je de helft van de glaze op het vlees.
F1B616D9-2722-4C7F-BD7C-DAD2E952C75C_zps0kczga3r.jpg


F5ED198E-7526-4191-BCA8-CD6C4E4D63D4_zpsb4chj6cx.jpg


Na deze stap gooit GR het buikspek op de zwoerdkant in een matig hete pan voor 20-25 minuten, maar dat doen wij dus niet.
Ik doe nu het vlees 5 minuten op de zwoerdkant boven directe hitte en daarna 20 tot 30 minuten indirect op de vleeskant of totdat de glaze een beetje gebrand is. Halverwege nog een keer met de andere helft van de glaze moppen.
91D567A7-80D7-4396-A301-62FAF133F144_zpsbt9ao70e.jpg


Vandaag hadden we er in ganzenvet gebakken aardappeltjes en in wijn gesmoorde prei met tomaatjes en cr?me fraiche bij.
8FE9977C-17AD-46BC-88B6-49C987A5E73B_zpssytq751w.jpg


 
Dat ziet er heerlijk uit! Deze gaat bij mij ook op de todo  ;)
 
Qua combinatie zou ik zelf gekozen hebben voor een wat meer oosterse variant, dus iets met gewokte noedels ofzo, maar het ziet er allemaal wel heel lekker uit!
 
leuk gerecht!!
 
Ziet er lekker uit, hoe hou je dat water op 80C zonder dat het gaat koken?
 
Eddeped zei:
Ziet er lekker uit, hoe hou je dat water op 80C zonder dat het gaat koken?

Je vuur of in ons geval inductie lager zetten. ik heb het water altijd op stand 3 staan en dan kookt het niet. Maar die 80 graden is een richt temperatuur, je water moet eigenlijk net niet koken. Maar omdat het 3 uur in het water zit ga ik meestal lager zitten dan net niet koken. Als er water verdampt kan het op den duur wel gaan koken en ik wil het eigenlijk in die 3 uur niet in de gaten blijven houden.
 
Ziet er heerlijk uit. East meets West
 
Mooi recept, ga ik zeker proberen.
Maar dan ipv 3 uur in het water indirect op de bbq tot 75 graden kern. Kun je wat eerder met de glaze beginnen.
 
Bert zei:
Mooi recept, ga ik zeker proberen.
Maar dan ipv 3 uur in het water indirect op de bbq tot 75 graden kern. Kun je wat eerder met de glaze beginnen.

Ben benieuwd hoe het resultaat dan zal zijn. Ik had nu nog niet alles aangepast voor de bbq. Ik denk dat het stoven ook is om het zwoerd zacht te krijgen en dat dan weer krokant te krijgen in de oven of nu dus op de bbq.
 
Bert zei:
Mooi recept, ga ik zeker proberen.
Maar dan ipv 3 uur in het water indirect op de bbq tot 75 graden kern. Kun je wat eerder met de glaze beginnen.

Ik heb op het NKBBQ 2012 een Team zien "Cheaten" met een kipperollade sous vide en daarna afgrillen.
Onkunde of toch anders???
1 ding de sous vide was wel op de BBQ gedaan volgens mij, en dat is wel weer knap.
Maar ik ga met je mee Bert
 
Ewald zei:
1 ding de sous vide was wel op de BBQ gedaan volgens mij, en dat is wel weer knap.

Knap? Met een digiQ oid is dat een koud kunstje toch?

Maar ik ben ook voor het garen op de barbecue, we zijn tenslotte het BBQ Genootschap ;)
 
wel heel bewerkelijk op deze manier, maar lijkt mij heel erg lekker als ik naar je ingredi?nten kijk, ik ga hier zeker iets mee doen,
bedankt voor het delen van je recept
 
noskos zei:
Ewald zei:
1 ding de sous vide was wel op de BBQ gedaan volgens mij, en dat is wel weer knap.

Knap? Met een digiQ oid is dat een koud kunstje toch?

Maar ik ben ook voor het garen op de barbecue, we zijn tenslotte het BBQ Genootschap ;)
Als je het inpakt in folie  met een lagere dome-temperatuur krijg je denk ik hetzelfde effect toch, heb je geen pannetje water voor nodig. Ga het zeker binnenkort eens proberen, heb nog een stukje buikspek liggen. Helaas a.s weekend geen tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan