BasBQ
Beef en Steak

C?te ? l'os

B

Boelie

Gast
Ik stond zondag jl met de bibber want zo'n homp had ik nog nooit gedaan.
Veel recepten of handleidingen vond ik niet echt tot dat ik er gisteren (dus te laat) achter kwam dat een C?te ? l'os een Cote de Boeuf is in het Nederlands en dat het forum er van vol staat. Zodoende leert men.

Ik vond wel iets de moeite waard op:
http://www.njam.tv/recepten/cote-los-op-de-bbq-met-aardappelsalade-en-tzatziki
Alleen vond ik het verrekte jammer dat die kok het vlees eerst een uurtje in de oven stak op 70?.  Dat vind ik niet BBQen.

Ik krijg binnenkort een ex-collega op bezoek met hun kinderen vandaar dat ik dit eerst eens wilde testen.

In ieder geval hier het resultaat.

C?te ? l'os - Cote de Boeuf - Dunne lende

Uien grillen - 30 min.
Uiengrillen_zpsa02755c9.jpg


Vlees 2 x 10 min. dichtschroeien
Dichtschroeien_zps6ebef14c.jpg


Dan indirect met de temp. probe erin tot 50?
Indirect_zps5371ddf8.jpg


Terwijl het vlees kon rusten in de alu folie de champignos met geroosterde uien  + boursin rechtstreeks op de briketten
Gevuldechampignonsmetgeroosterdeui_zpse9dc5480.jpg


Met hier het resultaat.
Result_zps52a43863.jpg


Het was heerlijk.

Bedankt voor het kijken en leerzame opmerkingen zijn van harte welkom.
 
vlees ziet er lekker uit, hoe lang heb je die champignons erop gehad? zie er bijna geen verschil op de bbq en op je bord  ;)
 
Het dichtschroeien van vlees is een fabeltje van croma en libelle e.d. hier zijn al meerdere publicaties over.
Hij ziet er al wel goed uit.
Voor een nog mooiere egale garing kun je de reverse sear methode gebruiken.
Eerst indirect garen tot in dit geval 48 graden en daarna even een direct korstje erop zetten.
Je vlees is dan al op temperatuur en de korst zal zich daardoor sneller vormen. Bovendien zet je dan minder spanning op het vlees.
De grijze rand in je vlees die je op de foto ziet zal hierdoor zeker de helft minder zijn.
 
Bert zei:
Het dichtschroeien van vlees is een fabeltje van croma en libelle e.d. hier zijn al meerdere publicaties over.
Hij ziet er al wel goed uit.
Voor een nog mooiere egale garing kun je de reverse sear methode gebruiken.
Eerst indirect garen tot in dit geval 48 graden en daarna even een direct korstje erop zetten.
Je vlees is dan al op temperatuur en de korst zal zich daardoor sneller vormen. Bovendien zet je dan minder spanning op het vlees.
De grijze rand in je vlees die je op de foto ziet zal hierdoor zeker de helft minder zijn.
H? da's leuke info. Ik dacht dat reverse sear hetzelfde resultaat gaf als eerst korsten en dan afgaren, maar dat is dus niet het geval. Geinig.
 
@ Leo, +/- 8min en volgende keer zal het 10 ? 11 worden. Ze waren wel lekker en warm en de boursin onder de uien was gesmolten.
@Bert, bedankt voor deze info! En ik dacht hetzelfde als El Fumarole. Zo leren we weer wat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan