Beef en Steak

Butter chicken

 
 
 

mamajolijn

Stoker
Berichten
275
Hierbij het recept van de butter chicken van mijn man.

IMG-20241013-WA0012.jpg


Recept 4 personen

1 - 1,5 kilo kipdijfilet
doperwten
basmatirijst
naanbrood (evt zelf bakken, heb ik geen recept van)
verse koriander garnering
komkommer

Ingrediënten marinade kip
2-3 el Griekse yoghurt
halve tl kerrie masala
halve tl milde paprikapoeder
halve tl gemalen kardemom
zout
zwarte peper

Ingrediënten saus
1 el roomboter
400 gram blanco roomkaas of Griekse yoghurt
1 witte ui, gesnipperd
2 el kerrie masala
1 el milde paprikapoeder (geen gerookte paprikapoeder!!)
1 el gemalen kardemom
1 el gemalen koriander
1 tl nootmuskaat
1 el zwarte peper
1 blik tomatenblokjes (of 5 zeer fijngesneden tomaten)
500 ml kippenbouillon
60 gr ongezouten cashewnoten


Snij 1 - 1.5 kilo kipdijfilet in stukken. Meng 2-3 lepels Griekse yoghurt met wat kerrie masala, milde paprikapoeder, zout, zwarte peper en gemalen kardemom. Roer de kip door de yoghurt en laat een nacht in de koelkast marineren.


Haal het kippenvlees ruim op tijd uit de koelkast zodat ze enigszins op kamertemperatuur kan komen. Als je de kip op de kamado gaat bereiden steek je de stukken kip op houten pennen of metalen spiesen. Stook de kamado op tot tenminste 200 graden en braad de kip in korte tijd op je rooster gaar. Bakken op een grillplaat of in de oven kan ook.

IMG-20241013-WA0009.jpg
IMG-20241013-WA0005.jpg
IMG-20241013-WA0008.jpg


Maal de cashewnoten zeer fijn (voor mij werkt een vijzel prima). Fruit de uit in de boter. Voeg alle kruiden en de gemalen cashewnoten toe en laat ze even meebakken. Voeg de tomatenblokjes toe en bak het geheel een paar minuten. Doe dan de kippenbouillon erbij en laat het geheel even pruttelen. Tenslotte voeg je de roomkaas toe en roer je alles om. Laat de saus op een laag vuur nog even verder indikken. Je kan evt. met een staafmixer de saus nog verder tot een gladde saus maken.

IMG-20241013-WA0003.jpg
IMG-20241013-WA0006.jpg


Voeg de gebraden kip toe aan de saus en laat nog vijf minuten pruttelen. Verwarm op de kamado nog wat naanbroodjes.

IMG-20241013-WA0007.jpg
IMG-20241013-WA0011.jpg
IMG-20241013-WA0013.jpg



Serveer de butter chicken met basmatirijst, doperwtjes en een naanbroodje. Garneer met verse koriander, komkommer en een schep Griekse yoghurt.
 
Bedankt voor het delen, mooi recept.
Masala kerrie daar bedoel je Garam Masala mee?
Masala is een overkoepelende term voor verschillende kruidenmengsels zoals Hindoestaanse Masala voor Roti.
Tikka Masala voor de bekende kip curry
Garam Masala voor de Indiase masala.
Ik mis overigens fenegriekblad, dat schijnt volgens insiders een authentiek ingredient te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het delen, mooi recept.
Masala kerrie daar bedoel je Garam Masala mee?
Masala is een overkoepelende term voor verschillende kruidenmengsels zoals Hindoestaanse Masala voor Roti.
Tikka Masala voor de bekende kip curry
Garam Masala voor de Indiase masala.
Ik mis overigens fenegriekblad, dat schijnt volgens insiders een authentiek ingredient te zijn.


Wij gebruiken altijd deze Massala.

534x840.jpg



Fenegriekblad gebruik mijn man niet. Waarom niet? Geen idee 😂, ik zal het hem eens vragen. Misschien kunnen we het nog eens toevoegen.
 
Wij gebruiken altijd deze Massala.

Bekijk bijlage 71088


Fenegriekblad gebruik mijn man niet. Waarom niet? Geen idee 😂, ik zal het hem eens vragen. Misschien kunnen we het nog eens toevoegen.
Dat is de Surinaamse (Hindostaanse) Masala. Garam Masala is iets anders (warmer en kruidiger) van smaak, maar beiden zijn erg lekker.
De Surinaamse is bij ons de standaard allround kerrie poeder, Nandan, Chan's of Arva (die laatste is heel populair in Suriname)
 
Terug
Bovenaan Onderaan