BasBQ
Beef en Steak

Butt Rub fricandeau

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Vanmiddag even een experimentje gedaan: fricandeau met Bad Byrons Butt Rub.

Fricandeau gerubt met butt rub op de Q met een pakketje appelhout snippers. Omdat dit dit geen low en slow vlees is wilde ik de dome temp op ongeveer 180C hebben en was bang dat de houtsnippers te snel zouden verbranden als ik ze rechtstreeks op de briketten zou gooien.

fricandeau1.jpg


Na 50 minuten was de interne temperatuur 68C, dus mocht hij er af.

fricandeau2.jpg


Van dichtbij.

fricandeau3.jpg


Na een uurtje rusten en afkoelen. Persoonlijk hou ik niet van rosé varkensvlees dus voor mij is dit de perfecte mate van garing.

fricandeau4.jpg


De smaak was uitstekend maar de rooksmaak viel wel wat weg tegen het pittige van de rub. Het vlees was lekker mals en sappig. We hebben hier aardappel gratin en haricoverts bij gegeten.

Tip van Flip: gebruik voortaan minder rub.  ;)
 
Ziet er goed uit hoor. Ben zelf ook geen fan van rose varkensvlees
 
Butt rub is eigenlijk voor pulled pork, die in de VS van Boston Butts (het shouderdeel) wordt gemaakt, vandaar de naam, daarom is het een ook een stevige rub omdat je met alleen de buitenkant een groot stuk vlees moet kruiden, als je het dan op een klein stukje zo aanbrengt is het best wel heftig ;)

Fricandeautje ziet er heerlijk uit trouwens!
 
Dit ziet er idd goed uit!
Jammer dat de rub een beetje overheerste
 
Mooie smokering!
moet wel gek worden als ik het te pittig vind, ziet er erg mooi uit!
 
Ziet er wel goed en smakelijk uit
Ik heb die rub ook in huis en hij is inderdaad vrij heftig
 
mooie frikando, lijkt mij juist wel lekker als de rub wat overheerst  :p
 
Ziet er heerlijk uit. Maar jij bent ook verwend door je slager met een mooi stukje bovenbil.
 
Fricandeau zeit er super uit  :p, die gaat op mijn 2 do list voor volgende week.
 
@Bert: Komt (voorverpakt) bij de supermarkt vandaan.  :-[
 
Terug
Bovenaan Onderaan