BasBQ
Beef en Steak

Bungs Brisket Ei

 
 

Sticky Fingers

Pitmaster
Berichten
528
Hoi Bbq Fanaten,

Het onderwerp van deze maand is lekker omwikkeld,
Nu kan ik wel genoeg dingen bedenken die omwikkeld worden en op de bbq worden bereid,
Maar aan gezien ik wel van een uitdaging houd was ik me aan bedenken wat ik voor de fotowedstrijd deze maand kon maken.
Na wat zoek werk kwam ik een oude post uit 2012 van NosKos tegen:Triple B’s -of te wel Brisket Bitterballen.
Daar wilde ik wel iets mee doen. Alleen de vraag was hoe ik het wilde verwoorden naar het onderwerp van deze maand Lekker omwikkeld.
Aangezien het lunchtijd was hoe ik deze ingeving kreeg ( er lag een hard gekookt ei op me bord ) Bedacht ik me dat ik groot fan ben van een eitje omwikkeld met lekkers.
Vergeet het Venlo’s Frietei , de Groningse ( Aaierbar ) Of Scottish Egg ik maak gewoon een Bungs Brisket Ei en zeg nu zelf, wat is nu lekkerder dan een lekker omwikkeld hard of zacht eitje met heerlijke Brisket ragout eromheen met daarom heen een heerlijk laagje panko wat vervolgens heerlijk gefrituurd wordt ?

IMG_5124.jpg



Ik heb voor het Bungs Brisket Ei het ragout recept van de Noskos Triple B's als leidraad gebruikt ( recept van de Triple B’s staat hier : https://www.bbq-nl.com/brisket-bitterballen/ ) Uit eindelijk heb ik dit recept een beetje aangepast en er 10 Bungs Brisket Eieren uit gehaald van +/- 180 gram / 200 gram per Bungse Brisket Ei en twee Tripple’s B’s want die wilde ik ook wel eens proeven na het lezen van dat draadje.

Ingrediënten voor de Bungs Brisket Ei

Bouillon:
1 ui, gesnipperd
10 gram roomboter
2 theelepels barbecuerub ( ik heb don marcos maffia coffee rub gebruik )
½ liter water
runderbouillonblokje
2 theelepels worcestershiresaus

Ragout:

160gram roomboter
200 gram bloem
250 gram melk*
500 gram bouillon* (uit de ingrediënten hierboven)
13 gram gelatine geweekt in koud water ( 7 blaadje gelatine)
4 eidooiers
100 gram slagroom*
700 gram brisket point, gerookt en fijngesneden
zout

Paneermeel fijn
Panko
10 eiwitten ( op dag 1 heb je alleen 4 eidooiers nodig dus het eiwit wat hierbij vrij komt bewaar je voor dag 2 )
10 eieren om te koken
Frituurpan of arachideolie om in de frituren ( wij hebben thuis geen frituurpan dus ik hem het in een keteltje op het fornuis gedaan.

*) de vloeistoffen worden dus gewogen, dat is standaard voor banketbakkers

Aangezien ik geen restjes Brisket meer had in de vriezer was dit een mooi excuus om een lekkere Brisket te bereiden.

Deze heb ik de dag van te voren geïnjecteerd en voorzien van een rub. Dit ging een nachtje de koelkast in.

IMG_5088.jpg


waarna ik de volgende ochtend de bbq gereed heb gemaak voor de bereiding van de Brisket.
deze kon nu mooi de eerste 5 / 6 uur garen tot de bark hard was.

IMG_5090.jpg


IMG_5098.jpg


Vervolgens heb ik hem toen de bark hard was ingepakt en een thermometer erin gestoken en laten door garen tot ik bij 92c toen ben ik de priktest gaan doen en bij 94C was die goed en heb ik hem ff Lekker laten uit walmen en nieuwe folie erom heen gegaan en toen heb ik hem in een handdoek gewikkeld voor een paar uur. Ik had namelijk eters over de vloer, nu ben ik een varken als het op eten aan komt maar een hele Brisket krijgen wij niet op met de familie dus ik had nog vrienden uitgenodigd om er een gezellig avond van te maken.
En de brisket zelf was jummie:
IMG_5101.jpg
IMG_5102.jpg


Terug naar het Bungs Brisket Ei. Dit is wel een projectje wat 2 dagen in beslag neemt!

Dag 1

Mocht je Brisket restjes hebben dan kun je die gewoon gebruiken,
mocht je geen Brisket restjes hebben dan heb je een mooi excuus om er eentje te maken.
Ik had 700 gram van de point bewaard om te verwerken in de ragout.

IMG_5104.jpg


Het maken van de Bouillion voor de Ragout.

Bereiding:

Bouillon:

IMG_5093.jpg


- Smelt de boter in een pan en fruit hier de ui in.
- Voeg, als de ui zacht is, het water, de barbecuerub en het bouillonblokjes toe en breng het geheel aan de kook.
- Als het kookt mag de bouillon van het vuur. Laat de bouillon volledig afkoelen en giet hem door een zeef.

Het maken van de Ragout.

IMG_5106.jpg


- Smelt de boter in een pan met dikke bodem.
- Voeg de bloem direct toe en klop met een garde.
- Laat 1 à 2 minuten op het vuur doorgaren tot de ingedikte massa goudgeel van kleur is en loslaat van de pan.
- Giet de afgemeten koude bouillon en melk beetje bij beetje bij de massa.
- Breng al roerend aan de kook en laat al roerend nog 2 à 3 minuten doorkoken.
- Zet de pan van het vuur als de ragout glanst en niet meer melig smaakt.
- Roer de uitgeknepen gelatine erdoorheen ( eerst roeren tot de gelatine is opgelost ) en dan de eidooiers en slagroom erdoor heen.
- Snijd de Brisket point in kleine stukjes en roer door de ragout.

IMG_5109.jpg

- Stort de ragout dan in een ovenschaial of bord en laat hem afgedekt met wat plasticfolie in de koelkast minimaal 1 nacht opstijven.

IMG_5111.jpg


Doe er eem laagje huishoud folie overheen zodat je de dag erna geen velletje opvind.

Dag 2

We beginnen met het koken van de eitjes. Je kunt natuurlijk zelf kiezen of je een half gekookt eitje wilt wat aan de binnenkant zacht is of een hard gekookte eitje wilt, ik ben voor zachte gegaan en voor een aantal harde. ( ik hoef hier natuurlijk niet uit te leggen hoe men een eitje bakt ? )

Als de eieren naar wens zijn laat je ze schrikken in koud water ( geef er een tik op met een lepel voor je ze laat schrikken, dan pel je het ei makkelijker als ze zijn afgekoeld )

- Kluts vervolgens de eiwitten en doe daar 2 eetlepel bloem bij en meng dit.
- Pak een kommetje of bakje en doe daar het fijne paneermeel in ( ik heb het panneermeel nog eens door de molen gehaald om het bijna tot stof te krijgen.
- Pak nog een kommetje en doe daar de panko in.

IMG_5113.jpg




Nu pak je de ragout uit de koelkast, roer deze een beetje om.

Pak nu wat ragout in één handpalm en druk er met je andere hand een ei in. Rol nu voorzichtig er een mooie bal van, zorg dat de ragout goed om het ei zit.

IMG_5114.jpg


Rol nu het Bungs Brisket Ei door het fijne paneermeel en vervolgens door het eiwit en leg ze erna in de panko waarmee je ze helemaal bedekt rondom.

IMG_5115.jpg

IMG_5116.jpg




Nu is je Bungs Brisket EI klaar om gefrituurd te worden op 175c

IMG_5119.jpg


Frituur het Bungs Brisket Ei voor 3 minuten.

En klaar is het Bungs Brisket Ei😋


IMG_5120 (2).jpg


Het test pannel hier thuis vond dit een perfecte snack na een avondje carnaval vieren :ROFLMAO:

De Tripple B's waarvan ik er maar twee had ga ik binnekort nog eens maken. Want die waren ook jummie! dankje Dennis voor dit lekkere recept te delen.

IMG_5123.jpg


Dankjewel voor het lezen!

Groet,
roy
 
Laatst bewerkt:
Je hebt er wel werk van gemaakt 👌🏼.
Zien er lekker uit 😋.
 
Vraagje, wanneer schrijf je je volgend verslag? Kan ik ineens een halve dag verlof vragen :p

FF serieus, fantastisch hoe je al het werk in het eten en het verslag steekt, ook nog leuk geschreven zodat het voor de beginnende bbq'er verstaanbaar is. Doe zo verder zou ik zeggen!
 
Wat 'n Beuker weer Roy!
 
Tovenaar. Lekker
 
Wow, dat is echt super gedaan.
Dat ziet er fantastisch uit.

Hele mooie inzending.
 
Ik zoek bij de instellingen van het forum hoe ik bepaalde mensen kan blokkeren. Jij staat met dit verslag stipt op nummer 1.

Ik heb veel bewondering voor je uitgebreidde en zeer smakelijk uitziende gerechten.

De blokkade gaat pas vanaf zodra je mijn buurman wordt! Anders blijf ik kwijlen op t scherm😅
 
Hele dikke creatie!! Respect.
 
Wat heb jij lekker uitziende ballen!
 
Mooi man, ziet er erg lekker uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan