Beef en Steak

Bulgogi

Arie de Knaller

Stoker
Een half jaar geleden had ik iemand wat Koreaanse grillplaten mee laten nemen. Deze heb ik vandaag voor het eerst gebruikt voor bulgogi. De bereidingswijze is vrij makkelijk: de marinade had ik kant en klaar gekocht (bij de Amazing Oriental, helaas de verkeerde gekozen en niet op de ingrediënten gelet, deze had zoetstof en daar ben ik geen fan van), de entrecotes komen bij Lidl vandaan (daarover later meer). Het vlees heb ik eerst in vrij dunne plakjes gesneden (maar nog steeds iets te dik) en daarna een nacht laten marineren (en een paar uur voor het grillen nog wat uit toegevoegd, zodat die ook wat marinade kreeg).

De grillplaat heb ik op het rooster van m'n Weber gelegd direct boven een goede hoeveelheid hete houtskool. Eigenlijk zou een 37cm Weber WSM een betere optie geweest zijn voor dit rooster, maar ja, een WSM heb ik niet (misschien moet ik eens op zoek naar een tweedehandsje). Daarna: grillen.

signal-2025-03-19-172432_002.jpeg

signal-2025-03-19-173117_002.jpeg

Uiteindelijk als ssambap (rijst + vlees + ssamjang in sla gevouwen), met wat gestoomde rijst uit m'n rijststomer (ik heb een Cuckoo uit Korea). De smaak was natuurlijk geweldig, want door de vorm van het rooster heeft het vlees veel contact met het metaal. De uien gaan volgende keer wat dunner en ook de hitteverdeling moet ik nog een beetje beter aan werken (toch maar weer de kolenmandjes tevoorschijn halen).

De entrecotes die ik had hadden behoorlijk wat vet, maar ook een vlies tussen het vlees en het vet. Dat is iets dat er volgende keer toch echt af gaat, want dat is niet handig bij ssambap. Bij de slager waar ik meestal ga halen is dat vlies er meestal af. Volgende keer dat ik bulgogi ga maken haal ik het vlees weer bij de slager.

Terug
Bovenaan Onderaan