BasBQ
Beef en Steak

Buitenkeuken project overkapping Braai

Kinapak

Tondelzoeker
Berichten
4
Goedenavond allen,

Na lange tijd rondgeneusd te hebben op dit forum besloten om ook werk te gaan maken van een idee waar ik al een tijd mee rondloop. In onze tuin heb ik twee jaar geleden een overkapping gebouwd, niets overdreven speciaal of chique maar goed genoeg voor ons toen, we hadden nog niet echt een idee voor de overkapping anders dan een zitplek creëren. De overkapping is grofweg 10x4m waarbij het schuur gedeelte 4x4 is. Alles van Douglas, staanders 15x15 op poeren etc. zie foto's.

Wat is het plan? Ik wil graag een buitenkeuken maken waarin een Zuid Afrikaanse Braai de spotlight moet krijgen, ik overweeg ook nog om een pizza oven toe te voegen maar ben daar nog niet helemaal over uit, ik heb al een aantal mooie pizza's van de Braai voorbij zien komen hier :) wat mij aanspreekt aan de braai is dat je ook de optie hebt om deze als openhaard te gebruiken. Ik denk ook dat ik er op die manier veel gebruik van zal maken. Ik ben helaas niet handig genoeg om zelf een braai te maken zoals andere forum leden, daarom is mijn oog gevallen op de kaapstad 1200 van suiderson (mag ik dat hier noemen?).

Waar is het wachten op?! Ik kan jullie input goed gebruiken hoe ik dit project het beste aan kan pakken. Ik zou namelijk graag de open zijkant dichtmaken d.m.v. een L vorm buitenkeuken. Een aantal opties die ik overweeg en waar ik mij in aan het verdiepen ben zijn; beton fundering storten, opmetselen met bijv. betonstenen, stucen en afwerken met beton werkblad. Een andere optie is het geheel optrekken uit hout en afwerken met douglas potdeksel +beton werkblad. Voordat ik fanatiek aan de slag ga met tekeningen ben ik heel benieuwd naar jullie ideeën om dit te realiseren.

Zoals op de foto's te zien heb ik nog aardig wat ruimte rondom de schuur, zowieso een meter rondom en kan ik verder uitbouwen richting de open zijkant... mocht er iemand nog een briljant alternatief weten.

Ik zal de progressie (nu nog concept fase :D ) in ieder geval bijhouden in dit draadje, wellicht dat andere er dan in de toekomst ook iets aan hebben.

Een vriendelijke groet!

WhatsApp Image 2021-05-03 at 20.47.32.jpeg


WhatsApp Image 2021-05-03 at 20.47.32 (2).jpeg


WhatsApp Image 2021-05-03 at 20.47.32 (3).jpeg
 
Mooie plannen!
Mijn eerste gedachte is echter wel bij het zien van je schets: waarom de keuken buiten je overkapping bouwen? Ik denk dat het er heel erg uit gaat zien als een 'achterafje'.
Ja, je levert 80 á 90 cm zitruimte in als je binnen je huidige 'voetafdruk' blijft, maar ik denk dat je wel een netter geheel krijgt (en zo te zien blijft er nog aardig wat zitruimte over).
 
De gedachte daarbij is dat ik niet door mijn huidige EPDM een dakdoorvoer moet realiseren. Maar dat is zeker iets waar ik ook mee zit, hoe kan ik dit knap realiseren. Ik neig richting een houten opbouw en die dan dicht te zetten met zwarte potdekselplanken, dat het een soort aparte nis is maar wel mooi aansluit bij de rest.
 
Je hoeft dan inderdaad niet door je huidige EPDM heen, maar ik neem aan dat je ook wel iets van dakbedekking op het nieuw aan te bouwen gedeelte gaat doen? Dan moet je daar sowieso alsnog doorheen.
Op de website van Suiderzon zie ik dat die braai vaak ingemetseld wordt. Misschien een combinatie van je ideeën? Dus de braai ingemetseld buiten de overkapping, en aansluitend een wandje van zwarte potdekselplanken.
Dus zoiets:
1620125674087.png
 
Ben zelf ook van plan een Braai aan te schaffen en onder een (nog te creëren) overkapping te plaatsen.
Vraag me wel af of het dan niet te snel te warm wordt om comfortabel te loungen tijdens het braaien.
Zeker met die grote 1200. Overweeg ook daarom een Braai van 800 of 1000 te nemen. Dilemma want twee aparte roosters heeft ook weer z’n voordelen.
De kleinere 800 is iets goedkoper en neemt tevens wat minder ruimte in. M’n overkapping wordt maar een bescheiden 4 x 4 meter. Dus nog maar eens goed over nadenken.
Ga dan wel een dakdoorvoer laten maken. Lijkt me de beste oplossing.
Tip voor Kinapak: evt kun je met een paar 45 graden bochten de schoorsteenpijp langs de rand van de overkapping laten lopen zodat de Braai zelf wel droog kan staan lijkt me.
 
Terug
Bovenaan Onderaan