Beef en Steak

Buikspekpastrami met verrassing

Ericamado

Pitmaster
Afgelopen zaterdag met het buikspekpastrami recept van Noskos aan de slag gegaan. Eerst de pekel gemaakt en een stuk buikspek daarmee in de koelkast gelegd.

IMG_028785.JPG

Na dagelijks 2x omdraaien was het vanochtend dan zover dat het buikspek op de kamado kon. Om 8:00u begonnen met opstarten van kamado en ondertussen buikspek rubben, waarna het om 9:00u op het rooster kon worden gelegd bij ± 110°C met een blokje appel en kersen rookhout.

IMG_028822.JPG

Toen de temperatuur redelijk stabiel rond ±120°C was kon ik met de hond gaan lopen die me al een tijdje vragend stond aan te kijken. Ondertussen kon mijn zoon de temperatuur in de gaten houden en zonodig bijsturen.

Nadat het 3 uur lang tussen 100°C en 140°C op de kamado had gelegen was het om 12:00u klaar voor de volgende fase: inpakken in aluminiumfolie.

IMG_028823.JPG

IMG_028824.JPG

Volgens het recept zou het zo moeten blijven liggen tot een kerntemperatuur van 75-80°C, wat bij Dennis 6 uur duurde. Vandaar dat ik ook vanochtend al was begonnen, zodat het mooi op tijd klaar zou zijn voor het avondeten.

Toen kwam echter de verrassing: nadat ik de thermometer er in had gestoken gaf het display al meten 78°C aan 😲
Voor de zekerheid de thermometer er op diverse plaatsen in gestoken, maar inderdaad overal tussen 75°C en 80°C!

Tja, als het dan ook nog lunchtijd is wordt het wel héél moeilijk om het te laten liggen tot het avondeten ☺️

Dus aangesneden

IMG_028826.JPG

en dat zag er goed uit. Niet zo rose (ik was vergeten om colorozozout te halen), maar verder zag het er goed uit en dus maar meteen een paar stukjes geproefd ...

IMG_028828.JPG

Eerst uiteraard zo zonder saus en daarna op brood met Noskos BBQ-saus.

Nu (on)geduldig wachten tot we de straks eindelijk de rest op kunnen gaan eten!

Pastrami...
Nog nooit gegeten, maar heeft wel mijn aandacht. Moet er echt eens aan beginnen.

Heerlijk ziet het eruit.

Mooi gemaakt.

Was de kamado misschien meer 140 graden dan 100 graden?
Dat zou verklaren waarom je zo hard bent gegaan.

Nee, de grafiek toont het silhouet van een kameel ;) tussen onder- en bovengrens.
Curve begint bij 110°C loopt dan langzaam op naar 135°C, weer langzaam terug naar 105°C en vervolgens weer langzaam op naar 135°C om daarna te zakken naar 120°C en stabiliseert daar tot einde van de sessie.

Ook vanavond smaakte het nog uitstekend :D

IMG_028829.JPG

kijk.. dit was een turbo varkentje dus..
nou lekker gegeten zo te zien.. sommige vleesjes zijn mischien sneller klaar dan andere,
had je wel de zelfde hoeveelheid? ( daar heb ik me namelijk al eens op verkeken)

Mooie bereiding, lijkt me een heerlijk stukje vlees!

sommige vleesjes zijn mischien sneller klaar dan andere,
had je wel de zelfde hoeveelheid? ( daar heb ik me namelijk al eens op verkeken)
Het was 1,2 kg t.o.v. 1,5 kg in het recept. Het was ook met zwoerd, terwijl het recept is gebaseerd op zonder zwoerd. Kan me echter niet voorstellen dat deze verschillen daarvoor hebben gezorgd.

Je hebt geen colorozo gebruikt. Nitriet verandert ook de structuur van het vlees. Misschien dat dat ook de gaartijd beïnvloed? Ik brainstorm maar wat hoor.
Maar het is gaar als het gaar is. En liever te vroeg dan te laat want warmhouden is makkelijker dan het gaar krijgen als iedereen zit te wachten.

Met Colorozo zout ga ik het zeker nog een keer proberen.
Maar het is gaar als het gaar is. En liever te vroeg dan te laat want warmhouden is makkelijker dan het gaar krijgen als iedereen zit te wachten.
Inderdaad (y)
Hongerigen die moeten wachten, zeker als ze het resultaat al kunnen ruiken, worden chagrijnig 😂

Dat zijn pas goede broodjes, wat lekker 🤤

Lekker hoor.
Een van de lekkerste manieren om buikspek te maken

Altijd lekker z'n stuk buikspek! En nee die kun je niet laten liggen tot het avond eten!! 🤣

Buikspek blijft toch 1 van de lekkerste stukjes naar mijn mening. En veel variaties mogelijk.

Terug
Bovenaan Onderaan