BasBQ
Beef en Steak

Buikspek op de Q

 
 
 

Jos

Vuurmaker
Berichten
91
Hoi,

Donderdagavond even bij de Makro wezen kijken wat er lag voor de bbq de dag erna, stukje Livar buikspek meegenomen uit de aanbieding voor circa 10E de Kilo. Aangezien ik dit al een tijd wil proberen een stukje van 2.2 KG meegenomen, leuk test project om eens te oefenen voor een volgende keer als er eters komen.

Na online wat recepten te hebben gezocht en in het zonnetje het Momofuku (zie trouwens ook recept online http://www.aziatische-ingredienten.nl/momofuku-buikspek) boek er op te hebben nageslagen besloten het als volgt te doen:

Buikspek inwrijven met grof zeezout, en suiker (heb zelf rietsuiker gebruikt)
Nacht in de koelkast weggezet om wat vocht er aan te onttrekken. Zorg er voor dat je niet een te grote schaal gebruikt, er staat nu iets druk op het vlees. Je ziet aan de zijkant dat er wat vleesvocht uitloopt na het pekelen, dit heb ik weggegooid. Suiker en zout met keukenpapier eraf geveegd en drooggedept.

wQfo9I.jpg


HKBnnf.jpg


De weber klaar gemaakt voor een indirecte sessie, met allu folie en lekbakken onder het vlees om het lekvocht op te vangen. Doel temperatuur van het vlees is 70 graden, de dome heb ik op 110 a 120 gehouden. In een ander recept online kwam ik tegen dat ze op deze temp circa 2 a 2,5 uur aanhielden, hier ben ik uiteindelijk zelf wat overheen gegaan qua duur.

De vuur en rook zak met perenhout chunks komen nu ook goed van pas, hier 2 blokjes van op de kolen om het spek lekker te roken.

FoxSpI.jpg


klZXM3.jpg


qlfUwT.jpg


Na 2,5 uur zat de temp rond de 60 graden, ik was niet niet heel tevreden over de spek kant van het varken. Besloten binnen de oven aan te zetten op 250, om zo wat crunch mee te geven. Spekrand met een scherp mes ingesneden, let er wel op dat je her vlees niet raakt.

BLOHiv.jpg


AbKz5F.jpg


De temperatuur liep toen ineens (te) snel door, spek was wel lekker aan het bakken maar 76 graden vond ik even genoeg qua kern. Toen besloten de crunch later te doen, en het spek eerst wat te laten afkoelen. Al het vloeibaar vet en vleesvocht uit de schaal geschept, handig om te gebruiken in een volgende kooksessie. Toen het varken circa 50 graden was de oven weer even aan, en nu alleen de grill kant aangezet.

15 mins goed in de gaten gehouden, met als resultaat een mooie crispy bovenkant! Smaak was, tjah, heerlijk!

k0GsdO.jpg


Gerookt, zout, zoet, gelaagd, en de authentieke spek smaak. Doordat er niet al te veel mee gebeurd is vond ik het fijn om te proeven hoe de basis is, zodat bij een oosterse bereiding of bij bijv een Italiaanse je de smaken kan toevoegen welke je zoekt.

Aangezien het 2.2 KG was en het als een side dish bedoeld was hebben we savonds wat reepjes spek met zoete ketjap (kaki tiga) erbij gegeten, heerlijk! Heb de volgende dag een eitje gebakken met een dun plakje spek (handig want een goed afgekoeld stuk snijdt ergmakkelijk), en in de avond een plaatpizza gemaakt met reepjes spek en wat blues hog bbq sauce. HEERLIJK! Al met al een goed testresultaat dus.

Credits voor de ribs gaan naar een maat, die had een paar lekkere slabs op de Q liggen.

EFr5Af.jpg


 
WoW! Dat ziet er allemaal heel erg goed uit zeg.
Dat lust ik ook wel  :D

Mooie foto's ook
 
Gaaf verslag.
Ben nu wel benieuwd wat je volgende keer anders zou doen.
 
Pablo zei:
Gaaf verslag.
Ben nu wel benieuwd wat je volgende keer anders zou doen.

Thanks!

Qua smaak ben ik erg tevreden, zeker als basis. Ik zou de volgende keer een wat meer "chinese" inslag willen maken, en denk dan aan toevoegen knoflook, steranijs, palmsuiker etc. Dan zou ik het spek een nacht marineren in een kruidenmengsel, en tijdens het roken/garen lakken. En die typische crackling van chinees spek lijkt me ook wel wat, hier moet je alleen een wat vetter stuk voor hebben als dat ik nu had (vooral de bovenkant)
 
Lekker hoor weer wat inspiratie opgedaan!
 
Terug
Bovenaan Onderaan