Beef en Steak

Buikspek mogelijkheden?

groundhog667

Stoker
Hoi,

Buikspek staat al een tijdje op mijn verlanglijstje om te maken maar eigenlijk ken ik het helemaal niet.
Heb al verschillende posts gezien hier op het forum maar wat is het nu eigenlijk? Soort speklapjes? Kun je het ook op de boterham doen. Mijn zoontje is helemaal wild van katenspek. Is dat vergelijkbaar?

Ik hoor het graag!

Groeten Groundhog667

Buikspek is de buik van een varken.
Vaak erg vet vlees.

Rauw buikspek zijn de ongemarineerde speklapjes.

Katenspek is gepekeld buikspek
Spek 7 dagen in de pekel en dan afbakken tot kerntemperatuur 65 graden.
Hier valt ook de bacon onder.

Mosseltje zei:
Katenspek is gepekeld buikspek

Daar zit je volgens mij mis Mosseltje:

Wikipedia zegt:

Katenspek is gekookt en daarna gerookt doorregen spek uit de buikstreek van een varken.

De naam katenspek verwijst naar de katen waarin het spek te drogen werd gehangen. Dit gebeurde met name in Duitsland. Het Duitse 'Kate'[1] is de eenvoudige woning (hut, schuurtje, stulp) van een dagloner. Vergelijk ook met de Nederlandse woorden 'keet' (bouwkeet) en 'keute' (als in keuterboer). Dagloners konden zich de luxe van vers vlees zelden veroorloven. In hun stulp hing gerookt spek.

Buikspek zijn ongesneden speklappen. Als ik bacon maak, maak ik meestal zo'n 1,5 kg "standaard"-bacon en 1,5kg met een smaakje, savory of maple-cured. Het resultaat snijd ik in plakjes van verschillende diktes en in blokjes/reepjes.
Om te beginnen zou ik walchers of zeeuws spek maken, eenvoudig (korte marineertijd) en zowel warm als koud te eten. Al krijgt het meestal niet de kans om koud te worden... :D

International bacon day 2015 is op 5 september.
Dus vrijdag 28 augustus buikspek in de pekel....  :D

Ceriel zei:
International bacon day 2015 is op 5 september.
Dus vrijdag 28 augustus buikspek in de pekel....  :D

Dat had ik toevallig ook vandaag uit zitten vogelen. Heb het gelijk in m'n agenda gezet.

Terug
Bovenaan Onderaan