Beef en Steak

Budget overkapping

Smokertje

Sprokkelaar
Vier jaar geleden verhuisd naar waar ik nu woon en sindsdien geen dak meer boven de Q’s.
De hele tuin moet nog helemaal op de schop en aangezien damwanden erg prijzig zijn, dus nog flink moet sparen, en er wel een heel klein beetje klaar mee was om in weer en wind bezig te zijn vorige week een schets gemaakt en afgelopen zaterdag het materiaal bij de diverse bouwmarkten bij elkaar geschraapt (alles in de aanbiedingen gekocht).

Zondag middag begonnen met iets, en iedere dag een klein beetje gedaan.
Vandaag een dagje vrij omdat ik dochter lief uit school moest halen, maar die besloot ergens anders af te spreken, dus een flinke slag geslagen.

Met een beetje geluk ben ik zaterdag klaar voordat het gaat regenen 🫣

6c81511776ecc1f7167ca8dfc14eb896.jpg

Een de achterkant is dicht en een zijwand (meestal komt daar de wind vandaan).

Materiaal: schutting palen, rabatdelen en overige tuinpalen/planken.
Schroeven (RVS) online besteld en alles wordt afgewerkt met mat zwarte kwaliteits beits.
Dak wordt OSB3 platen en daar overheen nog bitumen singles.

Totale kosten €341,81

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat klinkt als geen geld.
Wat bedoel je met prijzige damwanden? Of zijwanden?

Ik ben zelf nu een week of 5 echt veel uren bezig in m'n tuin; nieuwe beschoeiing (langs vaarwater), 20 kuub ophogen, schuttingpoort verplaatsen, schutting vervangen voor heg en als laatste stap binnenkort een overkapping plaatsen. Materiaal is duur, uren heb je zelf in de hand.

Net als jou kijk ik er naar uit om droog t3 kunnen bbqen. 341 euro, jemig, zou graag met je ruilen 😅

Dat klinkt als geen geld.
Wat bedoel je met prijzige damwanden? Of zijwanden?

Ik ben zelf nu een week of 5 echt veel uren bezig in m'n tuin; nieuwe beschoeiing (langs vaarwater), 20 kuub ophogen, schuttingpoort verplaatsen, schutting vervangen voor heg en als laatste stap binnenkort een overkapping plaatsen. Materiaal is duur, uren heb je zelf in de hand.

Net als jou kijk ik er naar uit om droog t3 kunnen bbqen. 341 euro, jemig, zou graag met je ruilen

Ik woon aan het water en heb een hoog en een laag terras. Het hoge terras is aardig aan het verzakken en hier moet ik damwanden gaan zetten.
Laten doen is geen optie helaas, ik heb geen achterom dus alle opties zijn erg prijzig.
Moet even sparen en dan ga ik alles in eigen beheer fixen.

Herkenbaar, hier zakt het ook als een malle en m'n oude beschoeiing was op.
Hoe diep is het water langs je beschoeiing en hoe hoog er boven wil je er uit komen?

Hier ook aan de hand gehad. "Bouw schoeiing" begon na 30 jaar uit elkaar te vallen.......
Vervelende is dat als je het verzakken niet goed aan pakt je eigenlijk alles "erboven" voor niets doet.
Moest bijna 2 meter hoogte vast zetten.
Omdat we het huis zo kochten hebben we dat wel in de beslissing mee genomen maar toch.....
Was idd de zogenaamde "rib uit het lijf" maar als deze ook weer 30 jaar blijft staan ( ik verwacht écht meer) valt het per jaar weer mee en het levert bijna 1,5 meter meer bruikbare diepte in de tuin op.

Herkenbaar, hier zakt het ook als een malle en m'n oude beschoeiing was op.
Hoe diep is het water langs je beschoeiing en hoe hoog er boven wil je er uit komen?

Heb 2 plateaus zeg maar.
Tussen het boven terras en bij de sloot (2e terras) zit 1,6 meter hoogte verschil, en het boven terras is aan het verzakken. Ben nu vooral aan het oriënteren met wat ik zelf kan gaan doen. Als ik het laat doen was de goedkoopste offerte €25.000 dus probeer er minstens €15.000 vanaf te halen als ik het zelf ga doen.

Ik heb materiaal via een "professional" gekocht. Zijn inkoop voorwaarden waren beter dan de mijne en ik kon gebruiken en betalen wat ik nodig had.
Met één van zijn medewerkers daarna de palen voor de schoeiing geplaatst en fundering voor mijn overkapping.
Vanwege de lange palen was het plaatsen meteen luchthamer geen luxe.
Hout er tegen en grond erin dat kan je makkelijk zelf.

Ik heb materiaal via een "professional" gekocht. Zijn inkoop voorwaarden waren beter dan de mijne en ik kon gebruiken en betalen wat ik nodig had.
Met één van zijn medewerkers daarna de palen voor de schoeiing geplaatst en fundering voor mijn overkapping.
Vanwege de lange palen was het plaatsen meteen luchthamer geen luxe.
Hout er tegen en grond erin dat kan je makkelijk zelf.

Ik zit te denken aan Prolock damwanden, is een gerecycled kunststof damwand.

Die ken ik niet. Bij ons was het allemaal hardhout en vanwege de "eenheid" hou ik dat zo.
Maar de claim die ze neerleggen is interessant.

Tipje, neem prolock variant van een ander merk. Heb ik geplaatst 2 weken terug. Prolock had jaren lang het patent erop en deze is vorig jaar vrijgekomen. Alternatief wat ik heb is dikker én uv bestendig aan beide zijden wat prolock niet biedt. En goedkoper.

Heb 8 meter vuren palen afgewisseld met 5 meter 5x10 hardhout. Is goed te zetten, hoeveel meter lengte moet je zetten? Aan het bedrag te zien moet dit behoorlijk lang zijn.

Geen idee welke regio je woont, mocht je info willen stuur maar een berichtje.

Netjes hoor, meer heb je niet nodig, prima overkapping(y)

Netjes hoor, meer heb je niet nodig, prima overkapping(y)

Dank je, ben er erg blij mee. Vijf uur schetsen, week bouwen en schilderen, een paar rekenfoutjes en vooral een hoop plezier. Het regende vandaag en ben er onder gaan staan, gewoon omdat het kan… gekker moet het niet worden :)

Mooie overkapping. Dicht bij de koelkast ?
Succes met lekker droog werken.

Terug
Bovenaan Onderaan