Beef en Steak

Bryan's eerste UDS!!

eamesz zei:
Wellicht even verstandig om een ervaringsdeskundige aan het woord te laten....

Devetaal Verfafbijt!!!!

Zoek op deze tekst op dit forum en kijk naar de foto's hoe deze afbijt werkt. Op de gelakte blauwe tonnen, dus dezelfde als jij hebt.

Je ziet de lak gewoon binnen seconden loslaten!!

Geen gekloot met fik, ruzie met buren en vrouw, geen vogels en huisdieren die het loodje leggen ivm inademen van de rook maar wel tegelijkertijd nog even de bikinilijn van de vrouw bijwerken met dit goedje.... Werkt top!

gr. Erwin

Ik heb je build met veel plezier gelezen en had al gezocht naar devetaal maar heb deze niet kunnen vinden. Heb je misschien een linkje?
 
rkersten zei:
Bij mij werkte het erg goed als ik de afbijts dik aanbracht en direct de ton inwikkelde in huishoudfolie. Zo voorkom je dat de werkzame stoffen snel vervliegen of opdrogen. Succes!

Ik ga dit wel even proberen ja! Thnks!!
 
Gewoon FF Google devetaal verfafbijt

Vele malen beter dan al het gewone rommel wat op de markt verkrijgbaar is.
 
Ik heb zo'n zelfde ton staan, maar wat ik me afvroeg: als je de ton niet uitbrand met een groot vuur (hij is tenslotte schoon van binnen), maar alleen inbrand (met vet aan de binnenkant) met normale temperaturen (max 200 oid), zou het dan strikt noodzakelijk zijn om de verf aan de buitenkant te verwijderen? Zou die loskomen bij normaal gebruik? Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Ik snap je punt, ik heb hier destijds ook over getwijfeld. Maar toen ik naar mijn oude bbq keek die ik enkel heb gebruikt voor barbecuen zag ik dat deze flink was gaan roesten en heb ik besloten de ton wel te spuiten met verf en vanbinnen in te smeren met vet.

Oude BBQ
Bouwverslag
 
BryanB zei:
Ik denk dat ik het te licht heb aangebracht want er gebeurde niet zo heel veel

Dus met het overgebleven beetje nog wat erop proberen te smeren vooral de deksel maar gedaan.

Het resultaat was al wat beter maar het ging alsnog moeizaam.

tis toch ook wel weer triest met dat (cheep) uds bouwen.
t mag ook weer geen drol kosten.
wel zo een dure stappenboor halen en dan weer beknibbelen op die afbijt zooi. :>
man koop toch 5 liter van die afbijt TROEP in en smeer die ton DIK VET  in met een blokkwast van de action.
en laat dat spul zn werk doen voor je gaat krabben met staal
en dan heb je dat millieu delict :( ook maar weer gehad.

of gebruik je gezonde verstand en laat m stralen door een prof

 
AV zei:
BryanB zei:
Ik denk dat ik het te licht heb aangebracht want er gebeurde niet zo heel veel

Dus met het overgebleven beetje nog wat erop proberen te smeren vooral de deksel maar gedaan.

Het resultaat was al wat beter maar het ging alsnog moeizaam.

tis toch ook wel weer triest met dat (cheep) uds bouwen.
t mag ook weer geen drol kosten.
wel zo een dure stappenboor halen en dan weer beknibbelen op die afbijt zooi. :>
man koop toch 5 liter van die afbijt TROEP in en smeer die ton DIK VET  in met een blokkwast van de action.
en laat dat spul zn werk doen voor je gaat krabben met staal
en dan heb je dat millieu delict :( ook maar weer gehad.

of gebruik je gezonde verstand en laat m stralen door een prof


Ik begrijp je punt volkomen er zit toch best een prijskaartje aan. Ik heb nu gekozen voor een ander afbijt middel ook niet zo heel prijzig maar we gaan er van uit dat het gaat werken. Die buizen en knietjes zijn ook niet het goedkoopste en dan ook niet te spreken over een beetje kwaliteit roosters. Maaar al met al is het wel een leuk project om te maken en kwaliteit mag wat kosten ( ik probeer een kwalitatief product te cre?ren )!

Zolang het leuk blijft gaan we door!
 
E-Hoog zei:
Ik heb zo'n zelfde ton staan, maar wat ik me afvroeg: als je de ton niet uitbrand met een groot vuur (hij is tenslotte schoon van binnen), maar alleen inbrand (met vet aan de binnenkant) met normale temperaturen (max 200 oid), zou het dan strikt noodzakelijk zijn om de verf aan de buitenkant te verwijderen? Zou die loskomen bij normaal gebruik? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb mijn WDSM nu zo'n 15 keer gebruikt (T<130C) en er is nog niets aan de originele lak te zien. Het verschil met een gewone UDS is dat de kolenmand in de Weber-kuip staat en er dus geen directe hitte bij het vat komt.
Bij een UDS is dit te voorkomen door een ring rond de mand te plaatsen
 
Ceriel zei:
E-Hoog zei:
Ik heb zo'n zelfde ton staan, maar wat ik me afvroeg: als je de ton niet uitbrand met een groot vuur (hij is tenslotte schoon van binnen), maar alleen inbrand (met vet aan de binnenkant) met normale temperaturen (max 200 oid), zou het dan strikt noodzakelijk zijn om de verf aan de buitenkant te verwijderen? Zou die loskomen bij normaal gebruik? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb mijn WDSM nu zo'n 15 keer gebruikt (T<130C) en er is nog niets aan de originele lak te zien. Het verschil met een gewone UDS is dat de kolenmand in de Weber-kuip staat en er dus geen directe hitte bij het vat komt.
Bij een UDS is dit te voorkomen door een ring rond de mand te plaatsen

Dat was inderdaad die van jou waarom ik in m'n hoofd had dat het wellicht wel moest kunnen :-). Ik heb die duurdere afbijt in ieder geval besteld (een vriend van me maakt een identieke, dus we kunnen toch alles delen).  Die van mij wordt ook ingebouwd in een houten frame, ge?soleerd met steenwol, dus ik verwacht dat de buitenkant van het vat vanwege de isolatie toch best warm kan gaan worden. Het voordeel is wel weer dat op de plekken waar de isolatie komt het verfwerk niet super mooi hoeft te zijn. Ik heb ook weinig zin om de hele boel weer uit elkaar te gaan halen als de verf toch loskomt en gaat stinken oid. Ik heb ook nog half het idee om hem ook als gewone bbq te kunnen gebruiken (met een kolenmand op een rooster oid).
 
E-Hoog zei:
Ceriel zei:
E-Hoog zei:
Ik heb zo'n zelfde ton staan, maar wat ik me afvroeg: als je de ton niet uitbrand met een groot vuur (hij is tenslotte schoon van binnen), maar alleen inbrand (met vet aan de binnenkant) met normale temperaturen (max 200 oid), zou het dan strikt noodzakelijk zijn om de verf aan de buitenkant te verwijderen? Zou die loskomen bij normaal gebruik? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb mijn WDSM nu zo'n 15 keer gebruikt (T<130C) en er is nog niets aan de originele lak te zien. Het verschil met een gewone UDS is dat de kolenmand in de Weber-kuip staat en er dus geen directe hitte bij het vat komt.
Bij een UDS is dit te voorkomen door een ring rond de mand te plaatsen

Dat was inderdaad die van jou waarom ik in m'n hoofd had dat het wellicht wel moest kunnen :-). Ik heb die duurdere afbijt in ieder geval besteld (een vriend van me maakt een identieke, dus we kunnen toch alles delen).  Die van mij wordt ook ingebouwd in een houten frame, ge?soleerd met steenwol, dus ik verwacht dat de buitenkant van het vat vanwege de isolatie toch best warm kan gaan worden. Het voordeel is wel weer dat op de plekken waar de isolatie komt het verfwerk niet super mooi hoeft te zijn. Ik heb ook weinig zin om de hele boel weer uit elkaar te gaan halen als de verf toch loskomt en gaat stinken oid. Ik heb ook nog half het idee om hem ook als gewone bbq te kunnen gebruiken (met een kolenmand op een rooster oid).


Ik heb ook het idee de mijne als grill te gaan gebruiken. Daarbij dacht ik om de kolenmandjes van weber te gebruiken op het 2e rooster.
 
Vandaag is mijn pakketje binnen gekomen, Rust Oleum green paint stripper. Tierelier he, erop gesmeerd en binnen een 2-tal minuten zag je al gelijk de werking!

3EBC4833-00BA-4827-BB72-AEC39B516F37.jpg


4D4FE8F1-57A9-4AFC-9BE8-D08E5CD64603.jpg


Alles er van af alleen nog een randje aan de onderkant.

6BECD693-5E6B-400E-927E-1CF0B4768B37.jpg



Nu heb ik wel een vraag. Ik heb aardig wat roest op de deksel en ook wat op de ton.. Hoe moet ik alles verder behandelen voor ik het wil spuiten?

D8A64ABA-908E-4D7E-BFBC-68123EE95E08.jpg
 
mooiste is zandstralen 
 
Bryan, ik zou een slijptol met lamellenschijf gebruiken, of zo'n staalborstel voor op de boormachine (A-C-tion)

Ik zou wel asap de ton spuiten voordat de ton helemaal onder de roest zit.

Groet jaco


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
drJackle zei:
Bryan, ik zou een slijptol met lamellenschijf gebruiken, of zo'n staalborstel voor op de boormachine (A-C-tion)

Ik zou wel asap de ton spuiten voordat de ton helemaal onder de roest zit.

Groet jaco


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
die heb ik nog wel voor je
heb je een slijptol?
 
met lamellen kom je niet in de hoek van de rand en probeer je t toch dan vliegen de stukjes .
lamellen in je snuit
 
Ha, dat weet jij dan weer AV.. Heb zelf geen plat deksel voor m'n ton (WSDM) maar de buiten en binnenkant vd ton ging prima iig.. Bij de binnenkant-ringen gebruikte ik zo'n borstel op de boor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan