Beef en Steak

Brouwen, BBQ, Bourgondiër

Theofiel Boomerang

Tondelzoeker
Goedemorgen!
Theofiel hier. Noord-Brabander en 36 jaar met een vrouw en 2 kids. Al een jaartje of 10 aan het bier brouwen en al veel langer een BBQ liefhebber. Wel nog de huis tuin en keuken bbq-er maar toch wel interesse om er wat meer van te maken. Daarnaast staan er genoeg spullen onder de kerstboom om ook komend jaar te starten met het maken van worsten.

Direct al een vraag als dat mag. In maart start de bouw van onze veranda in de tuin. Ongeveer 3x6 meter groot met aan de linkerkant een keuken. Hier komt een nog aan te schaffen kamado in welke m'n Weber zal vervangen. Daarnaast nog een verlaagd gedeelte voor het brouwen en daarnaast een kraan en gootsteen.
Nu twijfel ik of ik de boel op wielen moet maken zodat de kamado naar buiten kan. Het liefst laat ik deze onder de veranda staan. In de wand waar de kamado komt te staan komt een horizontaal lamellen systeem zodat er een gedeelte van ongeveer 1,60x1,60 komt wat ik open kan zetten. Zou dit voldoende zijn voor de rookafvoer? Of zijn er nog andere handige tricks die ik kan uitvoeren? Het zitgedeelte is zo'n 3 meter van de kamado vandaan en het is een plad EDPM dak. Er zou dus eventueel een pijpje op kunnen en een soort van afzuiging kunnen maken boven de kamado. Welke tips hebben jullie voor deze specifieke situatie? Ik ben al veel aan het zoeken in dit forum maar krijg de oplossing nog niet gevonden.

Alvast bedankt en zodra er vorderingen zijn met dit project dan deel ik dit graag hier. Zodra het project af is dan wil ik naast de lekkere stukken vlees ook koud gaan roken.

Welkom op het forum!

Deze opmerking ga je toch krijgen hier, dus maak ik deze vast: De Weber lekker naast je kamado houden, komt altijd van pas!

m.b.t. de wielen of rookafvoer kan ik helaas niet uit ervaring helpen. Maar hé, op wielen kan altijd een goed idee zijn.

Welkom op het forum!

Deze opmerking ga je toch krijgen hier, dus maak ik deze vast: De Weber lekker naast je kamado houden, komt altijd van pas!

m.b.t. de wielen of rookafvoer kan ik helaas niet uit ervaring helpen. Maar hé, op wielen kan altijd een goed idee zijn.
Bedankt! De Weber gaat al 12 jaar mee en ziet er eigenlijk nog piekfijn uit. Ik weet niet of het vloeken in de kerk is hier maar naast de kamado gaat er nog een kleine inbouw gasbbq komen. Voor de snelle snack. Ik reis veel voor m'n werk dus iedere dag een uitgebreide bbq gaat helaas niet lukken. Dus in de weekenden de kamado en doordeweeks de gas-bbq. Maar de weber zullen we dan maar onder een hoesje nog even bewaren. Als deze altijd van pas komt :D

Hoi Theofiel,
welkom bij het Genootschap

welkom hier

als je je bbq onder een afdak/in een overkapping plaatst, zal de rook in de loop van de tijd zijn sporen nalaten
de roetdeeltjes moeten nu eenmaal ergens op neerslaan
hoe goed je ook ventileert, het gaat gebeuren (eigen ervaring), maar is het een groot probleem? Je zal sowieso met enige regelmaat de boel moeten schoonmaken net als je woonkamer, want buiten zal er ook stof ed in je overkapping waaien.
Wil je echt nul komma nul rook in je overkapping dan of je bbq erbuiten zetten, of een flinke gemotoriseerde afzuigkap.

bij droog weer zet ik mijn bbq vaak buiten de overkapping, bij neerslag net onder de overkapping. Maar met een weber lijkt me dat wat makkelijker dan met een (zware) kamado. En ja, in de loop van de tijd krijg je een beetje roetaanslag op de plekken waar je niet poetst. Vind ik niet erg.

En ik vind het in de zomer wel gezellig om de bbq naast het terras te kunnen zetten, dan dat ik elke keer naar de overkapping moet lopen.

Maar voor iedereen zal de situatie anders zijn, dus succes met je keuze. Droog staan tijdens het bbq-en is wel heeeeel erg prettig iig.

Hi Theofiel,
Welkom bij het genootschap!
Ik heb mijn Weber ook onder een overkapping staan. Ik heb een extra “tochtluikje” gemaakt dat ik kan openzetten als ik ga barbecueën. Ik weet niet of het heel veel scheelt hoor. De wind heeft toch vrij spel. Een opening van 1.60 x 1.60 lijkt me wel uitmaken. Daar moet je een heel eind mee komen. Als de barbecue eenmaal goed brandt, rookt het toch niet meer zo erg.

Bedankt voor de tips allemaal.
Dit systeem komt in de wand: Flex Fence RVS zelfbouwpakket 165 cm
Dat zal dus wel voor een redelijke beluchting moeten zorgen. Ik zal qua ontwerp dan de kamado links voor plaatsen zodat deze nét onder het afdak zit. De tips met het schoonmaken is een goede. Af en toe wat onderhoud zal helpen

Welkom hier Theofiel, veel plezier en inspiratie hier!

Mijn Big Green Egg staat in een eigen onderstel en heeft van die zijtafeltjes die je makkelijk in en uitklapt. Als het lekker weer en droog is dan rijdt ik die kamado best wel eens naar een andere plek, ik vind 'm best comfortabel rijden. Als ik 'm niet gebruik staat 'ie altijd onder het afdakje geparkeerd. Als je die kamado wil gaan inbouwen in een meubel dan ben je veel minder flexibel omdat het een grotere unit wordt natuurlijk. Over rook heb ik mij nooit druk gemaakt, ik steek aan met een onkruidbrander (gas) en dat gaat vlot en vrijwel zonder rook. De rook die ik later krijg die maak ik zelf met wat hout en dat vind ik zalig. Soms met grillen loopt er wat vet op de kooltjes en dan heb je meer rook, maar daar gaat de heftigste afzuiger nog niet veel aan doen... ik zou het gewoon lekker gaan proberen!

Oh ja, was er al gezegd dat je nooit je Weber weg moet doen? :)

Een bierbrouwer, das interessant...
Als je ooit een mislukte batch hebt kan ik er misschien nog wel iets mee aanvangen.
Indien interesse of meer info stuur maar een PB.
Hey Stijn, dan weet ik wel wat je daar mee gaat doen ;). Maar de periode van mislukte brouwsels ben ik gelukkig al voorbij. Mocht het wel nog een keer mislukken dan weet ik je te vinden.

Dag Theo. Welkom. Ik sluit me aan bij Sander.
En....doe je weber niet weg.

Welkom bij het genootschap

Lekker op wielen zodat je’m naar “buiten” kan rijden bij droog weer zodat de rook goed weg kan

Welkom Theofiel!

Terug
Bovenaan Onderaan