BasBQ
Beef en Steak

Broodje Spareribs met gekonfijte jalapeno's

 

boyke ten broeke

Stoker
Berichten
257
CC7872C1-4570-4BBA-A179-A8EC8F1985EB.jpg

Ik heb onlangs eens mijn versie van een broodje spareribs gemaakt (er zijn er al zo veel maar goed, ik heb er dus ook een gemaakt).
Nu is het broodje spareribs op zich niet zo moeilijk en heb het recept voor de gekonfijte jalapeno's ook eronder vermeld.

Allereerst het broodje spareribs.

- 1 sparerib (voor 2 ciabattabroodjes)
- BBQ kruidenrub (ik heb gekozen voor mijn eigen hungry dutchman pork rub)
- BBQ saus naar keuze
- 50gram boter
- honing
- 2 x 1/3 cup Appelsap
- 2 Mini ciabatta's
- gekonfijte Jalapeno's
- Gebakken Bacon in stukken

Bereidingswijze
  1. Ontvlies de Spareribs de dag ervoor (of op de dag van maar minimaal 1 uur vooraf).
  2. Wrijf de ribben met je favoriete BBQ rub in
  3. Maak de BBQ aan voor indirect gebruik en zorg dat de temperatuur op 120C blijft. (ja, low en slow)
  4. We gaan hier soort van de 3-2-1 methode gebruiken voor de ribben (ik zeg soort van want het is nooit absoluut 3 uur, 2 uur, 1 uur). Leg de ribben voor de "eerste 3 uur" nu indirect op de BBQ en doe die deksel lekker dicht.
  5. Na een uurtje of 1.5 a 2 kijken we even bij de ribben, Als het bot nu uit begint te steken kun je eigenlijk wel naar stap2 gaan.
  6. pak een flink stuk aluminium papier waarmee je zeker weten de sparerib in kunt pakken.Strooi hier nu eerst BBQ rub in, leg er dan 2 plakken boter in (dus 2 x 25gram) en dan nog een theelepel honing die je over de lengte uit laat "drizzelen" (hekel aan dat woord maar goed, bij gebrek aan beter).
  7. leg de ribben met de holle kant naar boven er in en vouw het geheel dan helemaal dicht en leg terug.
  8. na 1 uur a 1.5 uur vouw je het folie open om evende gaarheid te testen door middel van een sateprikker, als deze er moeiteloos doorheen gaat ben je er eigenlijk al maar omdat we de ribben eigenlijk min of meer overgaar willen hebben doen we er nog een beetje appelsap in en sluiten we het aluminiumfolie voor nog een klein half uurtje. Bak ondertussen de bacon af in een skillet (of pan gewoon even op het vuur in de keuken en laat wat opdrogen zodat het harder wordt.
  9. Na dat half uurtje pakken we de ribben Voorzichtig uit het folie en leggen we deze nog even terug om af te lakken met de BBQ saus en verder te garen. De ribben zijn echt klaar als je het bot er redelijk moeiteloos uit kunt halen. Let op: Dit is en blijft op gevoel want het kan ook wat eerder zijn dat je ribben al zover zijn maar ook iets later.
  10. Snij de ciabatta's open en leg klaar. Haal de ribben van de BBQ, haal het bot er dus zogezegd uit en snijd het vlees in mooie stukken op voor de broodjes. Pak nu de gekonfijte jalapeno's en beleg de ribben hier redelijk royaal mee. De jalapeno's geven nog wat zoetigs maar ook een klein pitje mee aan de ribben. Leg hier bovenop wat bacon. Broodje dicht en Hop. In je muil proppah zoals ze hier op scheveningen zeggen.
  11. Eet smakelijk
IMG_1073.JPG
IMG_8632.jpeg
610939C0-8C13-472C-849D-5918559E0636.jpg






Gekonfijte jalapeno's

Ingredienten
  • 250 Gram Jalapeno’s
  • 1 cup suiker
  • 1/2 cup appelcider azijn
  • 1/2 theelepel kurkuma
  • 1/2 theelepel gemalen gember
  • 1 theelepel chilipoeder (voor de extra kick)

Bereidingswijze

  • Snij alle jalapeno’s in mooie ringen en doe deze in een schaal. (Neem van mij aan, doe handschoenen aan. Anders heb je een niet zo fijne tijd als je daarna in je ogen wrijft of eventueel naar de wc toe moet)
  • Zet een pan op het vuur, laat deze warm worden en doe hier de appelcider azijn, de suiker, de chilipoeder, kurkuma en gemberpoeder bij elkaar en roer goed door. Breng dit mengsel aan de kook, verlaag de hitte en laat zachtjes even door pruttelen tot de suiker in een soort siroop achtige substantie is veranderd.
  • Voeg nu de jalapeno’s aan deze mix toe en roer goed door. Laat het geheel nu voor nog 4 minuten doorpruttelen. De jalapeno’s kunnen iets van kleur veranderen maar dat is niet erg.
  • Als het goed is heb je nu de brandschone potjes (kook deze als je het niet zeker weet vooraf even goed uit in een pan met (logisch) kokend water. Schep de jalapeno’s over in de potten en giet hierna de jalapeno siroop bij de potjes tot allen goed gevuld zijn.
  • Veeg de randen van de potjes goed schoon en doe de deksel nu op de potjes. Deze zijn in principe gewoon ongeopend een jaar houdbaar. Maar eenmaal open, bewaar je de potjes in de koelkast en is de houdbaarheid nog maar een maandje of 2 a 3 max. Ik garandeer je alleen wel, die potjes halen nog geen 2 weken zo lekker is het.





IMG_1219-1024x768.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fraaie plaatjes, een lekker broodje en een mooie uitgebreide beschrijving van het geheel.
Zo had ik er graag een broodje van meegegeten, dank voor het delen ;)
 
bedankt voor het delen,
Aangepast aan de forumregels: foto eindresultaat eerst.
 
Lekker Boyke, dat is lang geleden kerel maar wat een mooie en lekkere inzending! Die geconfijte pepertjes lijken mij dus echt enorm zalig zeg! Wat een leuke topping ook op burgers of een steak sandwich. Top! Veel succes deze maand, en hopelijk tot gauw weer hier!
 
Terug
Bovenaan Onderaan