BasBQ
Beef en Steak

Broodje pulled turkey!

BB-Queen

Sprokkelaar
Berichten
39
Broodje pulled turkey

Wanneer ik in Duitsland ben, neem ik altijd even wat langer de tijd om boodschappen te doen. De schappen zijn gevuld met net andere stukken vlees dan wij hier gewend zijn. Een tijdje terug vond ik daar een complete kalkoendij van 2,5 kg! Ik ben dan écht heel zwak en gooi dit direct in mijn karretje. Als ik eenmaal thuis ben, kom ik er pas achter dat ik helemaal geen ruimte heb in de vriezer. Dan geef ik mijn vriend weer de schuld dat hij er iets van had moeten zeggen, hij zegt dat 'ie dat had gedaan, maar ik luister nooit naar hem en naja... You get the point. 😅

Helaas gebeurde dit opnieuw met een ander stuk vlees, wat nu écht niet meer in de vriezer paste, dus vond ik het wel tijd om de kalkoen klaar te maken (en daarmee heel veel ruimte heb gecreëerd). De kalkoen heb ik van het vel ontdaan en bestrooid met de Cheeky Chicken rub van Smokey Goodness. Om dit extra in te laten trekken, heb ik de poot opnieuw gevacuümeerd. In het kader van "when it fits, it sits", heeft dit exemplaar nog een nachtje in de koelkast gelegen om de smaak goed in te trekken.

Foto 1.jpg


De volgende dag ben ik vroeg begonnen met het voorbereiden van de barbecue, omdat je toch wel voorbij de 85 graden moet wil het vlees te "pullen" zijn. Ik schatte in dat ik voor dit gevaarte wel degelijk 6 tot 8 uur op 120 graden nodig zou hebben.

Foto 2.jpg

Kalkoen is niet per definitie een vettig stuk vlees, maar toch heb ik altijd een lekbak onder het vlees om te voorkomen dat het lekvocht gaat aanbraden en ongewenste rook gaat creëren. De bak hangt boven de sloroller, waardoor het vocht weinig kans heeft om te verbranden. De "lekkere" rook moet immers komen van de halve appelboom die ik erin heb gedaan!

Foto 3.jpg

I know: when you're cooking, you ain't looking! Maar ik móest toch even checken of alles nog goed ging. Dus na 4,5 uur zag het pootje er al prachtig uit met een interne temperatuur van 73 graden. Om alvast een mooie setting te creëren om van het broodje te genieten, vond ik het wel gezellig om ook de haard aan te steken. Altijd gezellig! Fikkie stoken is gewoon leuk..

Foto 4.jpg

Foto 5.jpg

Na 7 uur en 7 minuten was de interne temperatuur 86 graden en gleed de thermapen soepel door het vlees. Hij is ready om van de Q af gehaald te worden en nog een ruim half uurtje onder alufolie tot rust te komen. Er is aardig wat vocht uit het vlees verdampt, dus is het ook prettig om het resterende vocht langzaam te verspreiden en het vlees mals te houden.
Foto 6.jpg

Onder het genot van een biertje, een knisperend haardvuur en de laatste zonnestralen op het bolletje, ben ik toch maar begonnen om dit chicky uit elkaar te trekken. Mooie, roze rookringen in het vlees en een heerlijke knapperige bark (voor zover je dat bij een kalkoen mag noemen). Tijd om de Surinaamse puntjes puntjes open te snijden, wat barbecuesaus erin te doen en te vullen met dit fantastisch gelukte pulled turkey! :love:

Foto 7.jpg

Foto 8.jpg
 
Tof gerecht! Leuke beschrijving ook, herkenbaar verhaal van de vriezer. 😄
 
Broodje ziet er super uit. Ook maar eens aan pulled turkey wagen.
 
Veel meer hoeft het niet te zijn. Heerlijk.
 
Dat ziet er lekker uit! En niet te moeilijk doen, gewoon ruimte maken in de vriezer voor nieuwe stukjes vlees.
 
Mooie run!
De kachel heeft een luxer onderstel dan het eitje zie ik al...
Ik neem aan dat de hond de stukjes gevallen kalkoen te pakken heeft gekregen 😜 hij/zij kijkt alert!
 
Nou, vervelend hoor, zo'n zwakte.
Als dit soort broodjes daarvan het resultaat zijn zou ik er geen probleem van maken.
Sterker nog, ik denk dat velen hier dezelfde zwakte hebben.
Top gedaan
 
Tof gerecht! Leuke beschrijving ook, herkenbaar verhaal van de vriezer.
Ik krijg het er maar niet doorheen dat we beter nóg een vriezer kunnen kopen, dus blijft het maar bij het verwerken van de grootste stukken haha
 
Mooie run!
De kachel heeft een luxer onderstel dan het eitje zie ik al...
Ik neem aan dat de hond de stukjes gevallen kalkoen te pakken heeft gekregen hij/zij kijkt alert!
Haha, die kachel heeft geluk dat Kamado Joe zo'n fantastische service heeft. Ik had wat problemen met de pootjes van dit onderstel en heb daar een nieuwe voor gekregen. Dus dat kwam goed uit!
 
Het boodschappen blijft een gevecht al je langs lekkere stukken loopt
Maar prima opgelost zo 😁
 
Mooi verhaal en prachtige foto’s. Dit alles werkt zo verslavend dat de bbq vandaag hier ook maar weer aan gaat. 😂
 
Mooi hoor, vuurtje erbij en heerlijk broodje 👌🏻
 
Zo zeg, dit is een mooi stukkie kalkoen, het heeft een mooie kleur ook van de rook!!🔥
De foto van het broodje is geweldig, helemaal top! (y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan