Beef en Steak

Brood op de kamado uit de Dutch Oven

Rens008

Sprokkelaar
Ter voorbereiding op een kerststoof met eigen gemaakt brood, laat ik eens ervaren hoe dit werkt op de kamado.
Hierbij gebruik gemaakt van een broodmix (van de AH) om best straight forward te zien hoe de garing in een dutch oven verloopt.

Het broodmix is met de hand gekneden (volgens recept).
In plaats van 'in een broodmachine' of 'in de oven' heb ik het deeg in de dutch oven op de kamado afgebakken.
Dit ging erg goed en niks is vies geworden (ideaal ;) )
En het resultaat: goede korst (laatste 20min de deksel van de oven), goed gaar van binnen.
De smaak was wat flauwig (standaard broodmix) maar biedt zeker een goede bodem om het recept uit te breiden (vijgen, noten, rozijnen etc.)

Deeg kneden en laten rijzen
20241103_161711.JPG

Met bloem bestrooid op bakpapier in de voorverwarmde dutch oven
20241103_170858.JPG

Afbakken
20241103_171139.JPG

Laatste 20min deksel er af voor een krokante korst
20241103_174354.JPG

Resultaat:
20241103_175638.JPG

Resultaat van binnen
20241103_181403.JPG

Mooi brood geworden hoor!
Brood bakken op de kamado is zo leuk en makkelijk, en zeker als je het in de DO doet.

Mooi brood geworden ! welke kamado temperatuur en tijd (totaal) heb je aangehouden ? en daarna nog 20 min zonder deksel.....lees het graag.
lijkt me leuk om nu bij dit slechte weer te maken.....

Zier er goed uit zeg!
Wat is eigenlijk het nut van kolen bovenop de deksel van je DO als ie toch al in een gesloten kamado staat?

Mooi brood.

Had je de Dutch Oven voorverwarmd in de Kamado?

Zelf maak ik vaak zuurdesem brood in de DO maar dan wel gewoon in de oven.
230C voor 40 minuten met na twintig minuten de deksel eraf.

Je kan de bovenkant van het brood ook mooi insnijden met een scherp mes of scheermesje voor leuke figuren erin.

IMG_4488.jpeg

Mooi brood geworden ! welke kamado temperatuur en tijd (totaal) heb je aangehouden ? en daarna nog 20 min zonder deksel.....lees het graag.
lijkt me leuk om nu bij dit slechte weer te maken.....

Temperatuur op 230, 50min totaal waarvan laatste 20 min zonder deksel. Nagenoeg compleet het recept van de broodmix gevolgd 😉

Zier er goed uit zeg!
Wat is eigenlijk het nut van kolen bovenop de deksel van je DO als ie toch al in een gesloten kamado staat?

Ook al geleid gietijzer de warmte egaal, en ondanks de plate setter, heb er kolen opgelegd zodat de stralingswarmte van boven wat heter was dan de algehele temperatuur in de dome. Door een kleiner formaat van de Dutch oven zouden de zijkanten sneller gaar worden dan binnen in. Dit wilde ik opvangen (inclusief een hardere korst bovenop) met de kolen op de deksel van de DO 😉

Mooi brood.

Had je de Dutch Oven voorverwarmd in de Kamado?

Zelf maak ik vaak zuurdesem brood in de DO maar dan wel gewoon in de oven.
230C voor 40 minuten met na twintig minuten de deksel eraf.

Je kan de bovenkant van het brood ook mooi insnijden met een scherp mes of scheermesje voor leuke figuren erin.

Bekijk bijlage 72180

Leuke tip van dat insnijden 😁
DO was voorverwarmd ja

Mooi plaatje Frits!

Lekker man, top broodje!

Alle adviezen en recept gevolgd.....De temp in de kamado gemeten kwam niet boven de 175-180 Gr, dus 10 minuten langer in de Do gelaten en vervolgen de deksel er 20-25 min af die nog op de pizza plaat stond. Misschien was dat wel de "fout" dat de onderkant toch donker is geworden ?? maar de smaak is prima. Aankomende week opnieuw en dan meer ruimte tussen de reflector(pizza plaat) en de DO. Ook de rijstijd van het deeg langer maken en de temp in de kamado rond de 200 proberen te krijgen met andere houtskool......

IMG_1215.jpeg

IMG_1212.jpeg

DDC7D96A-1D90-4889-8A05-1DE9E612678D.jpeg

IMG_1210.jpeg

Alle adviezen en recept gevolgd.....De temp in de kamado gemeten kwam niet boven de 175-180 Gr, dus 10 minuten langer in de Do gelaten en vervolgen de deksel er 20-25 min af die nog op de pizza plaat stond. Misschien was dat wel de "fout" dat de onderkant toch donker is geworden ?? maar de smaak is prima. Aankomende week opnieuw en dan meer ruimte tussen de reflector(pizza plaat) en de DO. Ook de rijstijd van het deeg langer maken en de temp in de kamado rond de 200 proberen te krijgen met andere houtskool......

Bekijk bijlage 72296

Bekijk bijlage 72297

Bekijk bijlage 72298

Bekijk bijlage 72299
Gebruik je alleen je pizzasteen als hitteschild? Want dan zou ik je DO er niet direct op zetten inderdaad.
200 graden kan hij minimaal wel hebben, ik zou zelfs wat heter gaan nog, 220 á 230.

Houtskool lijkt me het probleem niet. 200 graden haal je met elke houtskool.
Ik zou de do niet op de pizza steen / deflector zetten dan blijft de temperatuur gelijkmatiger.

Terug
Bovenaan Onderaan