BasBQ
Beef en Steak

Brisket

Steen

Vuurmaker
Berichten
74
Hoi allemaal,

Deze keer gaat het gebeuren, wil een brisket gaan doen. Heb van alles op de q gemaakt. Maar een brisket nog nooit. En dit is de " champions League" van de bbq. Weet niet hoe ik moet beginnen, hoe ik het moet doen. Een whole pack of alleen de point of de ear. Wie wil me helpen hier in? Qua recept en of bereiding en aanpak? Vind het namelijk zonde om een heel stuk vlees naar de klo*te te helpen zonder ervaring
 
Begin eens met een goede Grain-Fed flat als een Wholepacker te veel is.
Denk dat je met ear een stuk Iers rundvlees bedoelt maar daar kan je niet zoveel mee, eigenlijk alleen Burnt Ends mee maken.
 
Als je de temperatuur van je bbq onder controle kan houden is het prima te doen eigenlijk . Ik zou zelf met een wholepacker beginnen. Dan weet je gelijk goed de verschillen tussen de 2 stukken. Daarnaast lekker youtube afspeuren voor de voorbereiding en je weet genoeg. Laat bovenop wel vet zitten, dat houdt hem een stuk sappiger. Het harde vet moet er wel af.
 
Als je de temperatuur van je bbq onder controle kan houden is het prima te doen eigenlijk . Ik zou zelf met een wholepacker beginnen. Dan weet je gelijk goed de verschillen tussen de 2 stukken. Daarnaast lekker youtube afspeuren voor de voorbereiding en je weet genoeg. Laat bovenop wel vet zitten, dat houdt hem een stuk sappiger. Het harde vet moet er wel af.
Zal eens rond neuzen
 
Begin eens met een goede Grain-Fed flat als een Wholepacker te veel is.
Denk dat je met ear een stuk Iers rundvlees bedoelt maar daar kan je niet zoveel mee, eigenlijk alleen Burnt Ends mee maken.
Zoals al gezegd hierboven zou ik beginnen met een flat of met een point. Een whole packer is dan de finale.
Whole packer = flat en point aan 1 stuk
Flat = alleen het platte stuk met soms een restant van de point erop
Point = Puntstuk met meestal een stukje flat eraan.
Brisket ear = alleen de point lostgesneden van de flat waarbij er geen stukje flat meer aan de point zit.
De flat is veel magerder dan de point.
Als je van goed doorregen (Geaderde) riblappen houdt en je aan tafel ruzie maakt om de drillerige stukjes aan het vlees dan is de point helemaal jouw ding.

Verplaatst naar de rookkamer, dit is een vraag en geen recept
 
Zoals al gezegd hierboven zou ik beginnen met een flat of met een point. Een whole packer is dan de finale.
Whole packer = flat en point aan 1 stuk
Flat = alleen het platte stuk met soms een restant van de point erop
Point = Puntstuk ,met meestal een stukje flat eraan.
Brisket ear = alleen de point lostgesneden van de flat waarbij er geen stukje flat meer aan de point zit.
De flat is veel magerder dan de point.
Als je van goed doorregen (Geaderde) riblappen houdt en je aan tafel ruzie maakt om de drillerige stukjes aan het vlees dan is de point helemaal jouw ding.

Verplaatst naar de rookkamer, dit is een vraag en geen recept
Oke ik snap het, probeer eerst los van elkaar en dan de whole. Ewald, weet het is smaak maar welke stuk is het lekkerste om te proberen; point,flat of de ear? Welke raad je aan?
 
Oke ik snap het, probeer eerst los van elkaar en dan de whole. Ewald, weet het is smaak maar welke stuk is het lekkerste om te proberen; point,flat of de ear? Welke raad je aan?
Ze zijn beiden lekker de point is vetter en langdraderiger. De flat is veel minder vet en compacter.
Wil je ooit een wedstrijdbrisket maken dan wordt het een whole packer die je als hij gaar is splitst in point en flat. De flat daar snij je plakken van, haaks op de draad en de pojnt in blokjes voor de burnt ends.
Wij zijn tegendraads en prefereren de point die wij in plakken snijden. Wij houden van vettig juicy vlees. Nogmaals de ear is een point volledig en precies losgesneden van de flat waar geen restjes flat meer aanzitten.
 
En een geweldige injectievloeistof is deze:

 
Tja, ze zeggen een uur op de smoker per Engelse pond (450g). Reken maar uit of je verstandig doet aan een point of gelijk een wholepacker.
Daar zou ik zeker een uur of 2 bijrekenen voor het geval de temperatuur te lang daalt als je de BBQ te lang open hebt staan. Stel dat je mikt op 5u eten dat je zorgt dat je (als alles goed gaat) om 3u al klaar bent. Even een half uur laten rusten en eten maar.
Mocht het nou gebeuren dat je om 3u klaar bent (dat de brisket ergens tussen de 90 en 95 graden zit en je thermometer als boter wegzakt) maar de gasten komen pas na 4en, doe hem dan in een koelbox zonder koelelement. Koelboxen zijn niet alleen geschikt om dingen koud te houden, maar ook om warmte binnen te houden.
Even heet uitspoelen, brisket in het folie met daaroverheen een dikke handdoek en in de koelbox. Qua kruiden zou ik makkelijk beginnen. Brisket met alleen zwarte peper smaakt al heerlijk. Wil je verder gaan zou ik hooguit zout en daarna knoflook toevoegen. Verder niet.
 
Ik maak alleen nog maar brisket van de ear. De flat wordt te snel droog en als ik ergens een hekel aan heb is droog traag gegaard rundvlees.
Met de ear blijft het lekker sappig 😋😋. Overigens moet je wel gewoon de flat blijven kopen, maar daar pastrami van maken 😍😍.
 
Terug
Bovenaan Onderaan