BasBQ
Beef en Steak

Brisket

B

bjoern

Gast
Dit weekend heb ik me op zondag ook voor het eerst gewaagd aan de bereiding van Brisket. Mijn voornemen was om hem diezelfde avond te kunnen eten, dat betekende dus dat ik mijn wekkertje heb moeten zetten om om 04:00 uur te starten.

De bereidingswijze die ik heb gevolgd kwam uit het boek Smokey Goodness. Ik heb geprobeerd om me aan de aangegeven temperaturen en geschatte bereidingstijden te houden. Ik ben bang dat ik hem uiteindelijk toch te droog heb laten worden zoals op de foto?s goed te zien is. Ik ga hem snel weer opnieuw proberen, want deze keer viel hij mij een beetje tegen en ik weet hoe lekker hij kan zijn als hij goed bereid is.

De foto?s voeg ik alvast bij, een uitgebreide beschrijving van het bereidingsproces volgt de volgende keer als hij hopelijk beter lukt.






 
hij ziet er inderdaad wel wat droog uit ja, maar als de smaak dan toch wel lekker is.
Heb je een idee waar het mis is gegaan? Heb je hem te lang erop laten liggen? Tot welke temperatuur heb je hem laten door garen op de Q?
 
Ik heb hem op de BBQ laten garen tot een kerntemperatuur van 90 graden. Daarna heb ik hem in de folie in een thermobox weggelegd voor ongeveer een half uur. Zelf denk ik dat hij net niet gaar genoeg was. Met de smaak was niet veel mis, maar qua structuur was het niet wat ik ervan verwachtte.
 
Ik denk dat het te wijten is aan het stukje vlees. Het is denk ik, te mager. Te weinig intra-musculair vet. Als ik het zo zie lijkt het van een dikbil te komen.
 
behoorlijk zei:
Ik heb hem op de BBQ laten garen tot een kerntemperatuur van 90 graden. Daarna heb ik hem in de folie in een thermobox weggelegd voor ongeveer een half uur. Zelf denk ik dat hij net niet gaar genoeg was. Met de smaak was niet veel mis, maar qua structuur was het niet wat ik ervan verwachtte.
Kern temperatuur mag hoger en lager rusten kan ook helpen.

Gewoon nog een keer maken, want zoals je al zei een goede brisket is zoooo lekker!
 
En als dat de brisket is, die in de folie op de Primo ligt, mag ik je feliciteren met je derde stickertje!  ;)
 
Ah kijk, dat is mooi meegenomen! Maar ik ben zeker van plan kom hem binnenkort nog een keer te maken.

Ben alleen bang dat mijn slager mij weer hetzelfde stuk vlees levert wanneer ik hem om een Brisket vraag. Heeft er iemand nog goede tips welk vlees ik het beste kan gebruiken en waar ik dat kan halen/bestellen?
 
Je kunt vragen of ie er wat vet op laat zitten. Is nog goedkoper ook.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
behoorlijk zei:
Ah kijk, dat is mooi meegenomen! Maar ik ben zeker van plan kom hem binnenkort nog een keer te maken.

Ben alleen bang dat mijn slager mij weer hetzelfde stuk vlees levert wanneer ik hem om een Brisket vraag. Heeft er iemand nog goede tips welk vlees ik het beste kan gebruiken en waar ik dat kan halen/bestellen?


Ik bestel dergelijke grote stukken vlees bij een van de online slagers.

B&S  of  BBquality,  tot nu toe altijd mooi vlees geleverd gekregen.

Succes volgende keer .
 
behoorlijk zei:
Ah kijk, dat is mooi meegenomen! Maar ik ben zeker van plan kom hem binnenkort nog een keer te maken.

Ben alleen bang dat mijn slager mij weer hetzelfde stuk vlees levert wanneer ik hem om een Brisket vraag. Heeft er iemand nog goede tips welk vlees ik het beste kan gebruiken en waar ik dat kan halen/bestellen?
Geen brisket van een Nederlandse koe nemen, heb ik ook 2 keer gedaan en de Nederlandse koeien zijn veel te mager. Online een Amerikaanse briket bestelen, die zijn veel "vetter".
 
Gefeliciteerd met je koei! Vind je brisket er ook een beetje raar uitzien met de draad in de breedte over het hele stuk. Normaal loopt hij over de lengte of als je hem omdraait over de lengte met de point er in de breedte overheen. En idd had het wel een beetje vetter mogen zijn.
 
Voor een eerste keer ziet het er op zich prima uit. En er zijn weinig mensen die hun eerste brisket meteen perfect maken, want er zijn teveel factoren die allemaal moet kloppen  :D
Was de smaak op zich wel prima ondanks dat het vlees zelf te droog was?
 
noskos zei:
Gefeliciteerd met je koei! Vind je brisket er ook een beetje raar uitzien met de draad in de breedte over het hele stuk. Normaal loopt hij over de lengte of als je hem omdraait over de lengte met de point er in de breedte overheen. En idd had het wel een beetje vetter mogen zijn.
Dit is een gedeelte uit het stuk vlees wat de amerikanen "the flat" noemen. Wij noemen het de magere borstspier. En omdat dit van een vleeskoe komt, is die "flat"niet zo "flat".
 
2Bushy zei:
noskos zei:
Gefeliciteerd met je koei! Vind je brisket er ook een beetje raar uitzien met de draad in de breedte over het hele stuk. Normaal loopt hij over de lengte of als je hem omdraait over de lengte met de point er in de breedte overheen. En idd had het wel een beetje vetter mogen zijn.
Dit is een gedeelte uit het stuk vlees wat de amerikanen "the flat" noemen. Wij noemen het de magere borstspier. En omdat dit van een vleeskoe komt, is die "flat"niet zo "flat".
Ik denk dat bedoeld wordt dat de draad bij dit stuk haaks op de richting loopt die je zou verwachten bij de flat  ;)
Als je van dit stuk (korte) plakken snijdt dan loopt de draad in de lengte van de plak en daardoor zullen deze 'taai' zijn. Als je plakken snijdt van de lange kant, dan snij je wel haaks op de draad waardoor bij die plakken de vezels kort zijn en dus malser is. Maar je zou dus bij dit stuk verwachten dat de draad in het perspectief van de foto horizontaal loopt ipv verticaal.
 
Dat bedoel ik ook te zeggen. De borstspier van Hollandse vleeskoeien zijn groter en dikker. Dit is maar een klein stukje er van. Wanneer  je de borstspier in zn geheel zou zien komt het meer in de richting van wat je gewend  bent.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
2Bushy zei:
Dat bedoel ik ook te zeggen. De borstspier van Hollandse vleeskoeien zijn groter en dikker. Dit is maar een klein stukje er van. Wanneer  je de borstspier in zn geheel zou zien komt het meer in de richting van wat je gewend  bent.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Wat weegt een Nederlandse whole packer, dus flat en point, dan ongeveer?
 
Om en de nabij 12 kilo. Ligt natuurlijk een beetje aan het gewicht van de koe en de rijpheid er van. Amerikaanse whole packer is veel vetter dan de hollandse.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
Zal even een foto sturen van een hele, wel schoon gemaakte  flat.
8d84a933ffc598c0c0cfca8ed8ea0187.jpg
cfaa8e85674670baee12a21450c1b99e.jpg


Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan