Beef en Steak

Brisket voor een stickertje

 
 

Tinu$

Vuurmaker
Berichten
89
Brisket🐮 stond een al een hele tijd op mijn lijstje om eens te maken. En afgelopen week was het dan zo ver.
De whole packer van 4,5 Kg.

Brisket1.jpeg


Een dag van te voren getrimd en voorzien van een heerlijke Texas rub, nadat ik een laagje mosterd had aangebracht. De rub had ik mee genomen uit Houston toen ik daar was voor werk. Heb daar bij "Truth" heerlijke bbq gegeten en hun briket was erg goed. Dit wilde ik ook proberen en ben toen naar de wallmart gegaan om daar een typische Texas rub te kopen op basis van SPG en uienpoeder.

Brisket2.jpeg
Brisket3.jpeg


De Brisket heb ik vervolgens terug gelegd in de koelkast. En de wekker gezet om 03:30u de volgende ochtend/nacht. Zag op Youtube bij RalpsBBQ dat je moet rekenen met 2u per kg en dan uurtje erbij. Dus dat zou 10 uur totaal zijn, voor die de juiste kerntemperatuur zou bereiken. En met rusten erbij had ik dit wat ruim genomen, zodat we tussen 18u en 19u zouden kunnen eten.

Toen de wekker ging de BBQ klaar gemaakt voor indirect bbq-en. Op een temperatuur van 110gr. De Brisket er opgedaan en snel weer naar bed gegaan.

Brisket4.jpeg
Brisket5.jpeg
Brisket6.jpg


Toen ik wakker werd rond 09:30u zat de Brisket mooi in de zone van 65gr. En ben toen begonnen met het inspuiten van het vlees. Ik gebruik hiervoor een mix van appelazijn/appelsap/water. Zoals je kunt zien zat de bark er al mooi op.

Brisket7.jpeg


Toen de kerntemperatuur richting de 71gr ging heb ik een jus gemaakt van het vlees en vet dat ik had bewaard na het trimmen. Zodat ik deze jus kon gebruiken bij het inpakken. Het waaide best hard afgelopen donderdag toen ik dit gerecht maakte dus het inpakken was een beetje een uitdaging.

Brisket9.jpeg
Brisket10.jpeg


Maar het was me uiteindelijk toch gelukt om er een mooi pakketje van te maken. En nu door naar een kerntemperatuur van 92 gr. Het was inmiddels 15:00u wanneer dit werd bereikt. Maar toen ik hem ging prikken was het vlees nog stug en heb ik hem door laten garen naar 95gr. Toen was de weerstand weg(16:00). Gelukkig had ik ruim de tijd genomen, want de hele sessie duurde toch iets langer dan verwacht.

Het vlees heb ik nog even naast de bbq gelegd voor 20min voordat hij in de koelbox ging om te rusten.

Na 2,5 uur rust was daar het "moment suprême". Het vlees zag er mooi uit en daarna natuurlijk de point van de flat gescheiden. En er dunne plakjes van gesneden om het te serveren.

Van het vlees dat over bleef heb ik blokjes gemaakt en die ga ik gebruiken voor turnt ends.

Brisket11.jpeg
Brisket12.jpeg


We hebben er heerlijk van gesmuld. Samen met de pulled pork 🐷 (die had ik de dag er voor gemaakt), koolsla en wit brood was dit een heerlijk maal. En ook mijn gasten die ik had uitgenodigd vonden het erg lekker en hadden nog nooit Brisket gehad.

Brisket13.jpeg
Brisket14.jpeg


Ik zag wel een beetje op tegen het maken van dit gerecht, omdat het veel tijd in beslag neemt. Maar uiteindelijk viel het me toch nog mee. Behalve dan het vroege opstaan. 😁

Hieronder het temperatuur verloop van de hele sessie.

Brisket15.jpeg
 
Knap gedaan! Hier ook nog wat koud watervrees mbt de brisket.
 
Mooi gemaakt. Een brisket maken is een hele belevenis. Jammer dat je de gasten geen burnt ends hebt gegeven.
 
Lekker bezig, mooi resultaat. Deze blijft nog even op m'n bucket list
 
Aaaah dat is sneu 😞 geen sticker je bent de burnt ends vergeten te maken.
Maar donders goed gelukt voor de rest 👍🏻.
 
Gaaf Tinus, wat een avontuur hè?!
 
Poah dit is mij ook gebeurd. Heel avontuur, wil je een sticker: heb je geen burnt ends gemaakt.

Het is maar een sticker. Die is minder waard dan deze geweldige ervaring. Hij ziet er schitterend uit.
 
Mooi gedaan met prachtig resultaat!

Een brisket is altijd een hele beleving.
 
Heerlijk Tinus!
Het water loopt me weer in de mond als ik dit zo zo zie 🤤

ik durf het zelf nog steeds niet aan.
Deze blijft nog even op m'n bucket list
Gewoon doen! De eerste keer is een hele happening maar als je het vaker hebt gedaan is het leuk om te doen en heb je die stress ook niet meer. Ik heb er ook al eens 1 rechtstreeks de prullenbak in gemikt en dat was een Pastrami waar ik weken werk ik had gestoken, die was gort droog 😅
 
Klopt, gewoon een keer aan beginnen.
Maar er is zoveel lekkers klaar te maken.

Mijn buurman heeft direct een brisket besteld toen ik uitlegde wat het was.
Die zullen we wel een keer samen klaarmaken. Ook mooi. Eerst ff filmpjes enzo bekijken. Huiswerk doen zegmaar...
 
ziet er heerlijk uit!
en ik denk dat je de burnd ends expres vergeten bent zodat je dit snel over kan doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan