BasBQ
Beef en Steak

Brisket voor de badge ;-)

 
 

Travelling Crow

Kooltjesharker
Berichten
245
Al langere tijd stond deze op mijn verlanglijstje om een keer te doen; Brisket. Ik heb tijdens een werkbezoek aan Amerika in 2018 een keer Brisket bij een Amerikaan thuis gegeten en dat kon me niet overtuigen. De BBQ was helemaal in Amerikaanse stijl met alle ‘klassiekers’ die men daar eet. Het was al met al een superleuke ervaring.

Sinds de wel bekende, uit Amerika overgewaaide, Black Friday ben ik in het bezit gekomen van mijn Z-grill Multitasker (11002B). Al langere tijd was ik op zoek naar een pellet grill maar deze aanbieding kon ik niet aan mijn neus voorbij laten gaan. Na veel onderzoek, reviews bekijken en lezen had ik voor mijzelf een aantal belangrijke criteria gesteld en daar voldoet deze grill aan. Ondertussen heb ik al de nodige ribfingers, kipvleugels (kilo’s en kilo’s) en spareribs ervaring opgedaan dus vandaar de stap naar de brisket. Die enorme lading pulled pork komt nog wel ;)

Na deze Brisket van bijna 4,5 kilo via een aanbieding te hebben aangeschaft was het wachten op het juiste moment, het wordt immers een ‘lange’ sessie…

IMG_9942.jpeg


IMG_9943.jpeg

Op maandag uit de vriezer gehaald om deze vrijdag door de nacht naar zaterdag heen te bereiden. Hoewel het mijn eerste Brisket is voelde het niet zo, waarschijnlijk door alle filmpjes die ik ter voorbereiding had gekeken :geek:

Ik had enige weken geleden bij Van Beekum al de nodige kruiden en specerijen besteld en zo ook de SPG van hun, die gaat erg goed op veel verschillende producten, zowel vlees als kip. Na de Brisket getrimd te hebben in de SPG gezet en vervolgens op de smoker.


IMG_9994.jpeg


Het stukje vlees links v/d brisket had ik afgesneden en diende als snackje :)
IMG_9995.jpeg


Temperatuur ingesteld en de hopper gevuld.
IMG_9997.jpeg


Na de nodige uren in de rook, de brisket er af gehaald om deze vervolgens in bevochtigd butcherpaper weer terug in de smoker voor de nacht te leggen. Hij zag er al erg fraai uit….

IMG_9999.jpeg


Vervolgens de volgende ochtend eens polshoogte genomen na via de app de temperaturen te hebben gecontroleerd…eerst ff naar het pelletverbruik gekeken…

IMG_0004.jpeg


Daar lag ie dan… gereed voor consumeren, echter moesten we nog wachten tot de avond maar met een warmhoudfunctie zoals de pelletgrill heeft is dat een eitje.

IMG_0007.jpeg


Tijd om de boel aan te snijden en er van te genieten…

IMG_0008.jpeg
IMG_0009.jpeg


Het was wel leuk om dit een keer te doen en ervaring door de nacht heen op te doen met je smoker, je krijgt op dergelijke wijze meer vertrouwen in je apparatuur.

Gaan we dit nog een keertje doen? Nee.

Hoewel de bark goed gelukt was (mooi stevig) en ondanks dat het dunnere deel was ietwat droog was maar het dikkere deel niet, dit was mals en vettig. Zijn we er wel achter gekomen dat Brisket niet voor ons is. Het is erg machtig voor ons doen; te vettig. Hoewel het smaakvol is wil je hier niet zoveel van eten, tenminste; wij dan.

De enige manier om er achter te komen of het wat voor je is…gewoon doen! Hoewel er een aanzienlijk deel is overgebleven hebben we daar al een bestemming voor gevonden, het gaat fijn gesneden door een ander gerecht waardoor het niet meer zo overheersend is.

Bedankt voor het lezen!

Gr. Mike
 
Dat heb je mooi gedaan en ziet er erg lekker uit.

Ik denk dat smaak persoonlijk is, zeker als je niet injecteert en spg gebruikt.

Behalve de snack geen burnt ends gemaakt?
 
Dat heb je mooi gedaan en ziet er erg lekker uit.

Ik denk dat smaak persoonlijk is, zeker als je niet injecteert en spg gebruikt.

Behalve de snack geen burnt ends gemaakt?
Dank Zzzjon,

Ik heb geen burnt nets gemaakt, mijn zoon (grootste eter) en vrouw houden niet zo van sausjes…

Injecteren niet gedaan, doe ik wel met PP (Noskos wedstrijdrecept), maar ik denk niet dat de vettige beleving dan veel anders zal gaan worden. Maar ik ben het helemaal met je eens dat smaak erg persoonlijk is.

Gr. Mike
 
Dat heb je toch mooi voor elkaar gekregen Mike!

Ik zelf ben helemaal gek van een goed stuk Brisket wat goed bereid is. Maar daar in tegen heb ik een goede vriend die net als jouw daar het zelfde over denkt als jouw. Gelukkig dat smaken verschillen anders was de aardbol een saaie bedoeling wat betreft eten.

Toch mooi dat je het hebt bereid. Weer een mooie ervaring rijker en je bent wijzer geworden over je mooie Z-grill.
 
Jammer dat het niet jullie stuk vlees/smaak is!
Ik vind de brisket er echt fantastisch uitzien 😍 en ik had graag willen proeven maar ik hou wel van een stukje vlees met wat vet 😉
 
Ziet er donders lekker uit😋, jammer dat je geen burnt ends hebt gemaakt.
Deze had je nodig voor een 🐮.
 
Ziet er donders lekker uit😋, jammer dat je geen burnt ends hebt gemaakt.
Deze had je nodig voor een 🐮.
o_O🫣 Ik kon zo’n 1, 2, 3 geen criteria vinden maar wist van de vorige sessie dat foto’s en een complete verhaal erbij hoorde :cry:
 
Staat onder huishoudelijk/bages.
IMG_0698.jpeg

Niet te druk om maken, gaat om het lekkere eten toch 😄.
 
Zonde! Koetje staat er leuk bij. Om een beetje dezelfde reden als jou begin ik er niet aan. Voor m'n gevoel is het vrij vet en daar hou ik niet zo van. Maar wie weet ooit. .
 
Jammer dat het niet jullie stuk vlees is.
Ik vind het zelf wel echt heeeerlijk.

Hij ziet er verder goed gelukt uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan