BasBQ
Beef en Steak

Brisket time!

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Vandaag op de zomermeeting mijn eerste brisket klaar gemaakt, want laten we eerlijk zijn:een leven zonder koetjesbadge is natuurlijk helemaal geen leven. Het is slechts bestaan. 
Aldus: stukje 'Flat' gekocht bij Beefexclusief:
20140612_212320_zpssvi4sqi7.jpg

Schoongemaakt en gekruid met Meadow Creek Brisket Rub en in de smokert:
20140614_125543_zpsq4kzuvdv.jpg

Na enige tijd ingepakt en tenslotte, na weer enkele uren, uitgepakt
20140614_175237_zpso7uyhoom.jpg

En in plakjes gesneden
20140614_182520_zpsjbedb0hj.jpg

En klaar was Clara.

Was het lekker? Tja....Eerlijk gezegd tikkeltje droog. Wel goede smaak, structuur en bite. Maar na een momentje in de jus toch goed binnen te houden.

Lastig stukje vlees dus. Maar we proberen het de volgende keer gewoon nog een keer.
 
Gefeliciteerd met je derde stickertje Jeroen, the big three in the pocket!
En de smaak was goed, zeker niet droog (kan veeeeeel erger...) en ook zonder de jus makkelijk weg te krijgen!

de eerste smaaktest:

ToxqFTe.jpg
 
Gefeliciteerd Jeroen, hij ziet er goed uit.
 
Ja Jeroen, ik moet toegeven dat ik ook wel slechtere briskets heb geproefd hoor, dus voor "je eerste" valt het helemaal niet tegen!
Volgende keer wat met de kruiden spelen, daar is qua smaak ook nog wel wat te halen!
Gefeliciteerd met KOEI, en welkom bij de grote drie =D>
 
Mooi gemaakt Jeroen!! congrats met loeimans!!
 
ReneR zei:
Ja Jeroen, ik moet toegeven dat ik ook wel slechtere briskets heb geproefd hoor, dus voor "je eerste" valt het helemaal niet tegen!
Volgende keer wat met de kruiden spelen, daar is qua smaak ook nog wel wat te halen!
Gefeliciteerd met KOEI, en welkom bij de grote drie =D>

Qua smaak was het ook zeker niet slecht hoor. Ik had er verder ook, naast rub, niet veel mee gedaan. Volgende keer ga ik 'm eens injecteren en een wat andere kruiderij toevoegen. Kijken of dat wat wordt.
Overigens heb ik op de BGE member day gisteren een mooi stuk Wagyu brisket mogen proeven. Dat stuk was 12 uur voorgegaard in een oven bij ca 75 graden en ter plekke werden daar plakken afgesneden en gegrild. Qua smaak was dat wel BAAS zeg! En het was zelfs amper gekruid. Ongelooflijk fijn vlees dat Wagyu.  Ook ribeye en succade daarvan geproefd gisteren. Wat een smaak! Jammer dat het zo goed als onbetaalbaar is, met een vanaf prijs van 35 euro voor een steak ofzo.
 
BGE Member Day.... Voorgegaard in de oven... Oh ja, daarom ging ik nooit :D
 
gefeliciteerd Jeroen met je koei  :)
 
noskos zei:
BGE Member Day.... Voorgegaard in de oven... Oh ja, daarom ging ik nooit :D
Het is inderdaad wel een afbakfeest daar hoor, Dennis.
Daarentegen is er heel veel publiek wat er volgens mij aanwezig is vanwege relaties en geen hol met bbq van doen heeft. Mooi opzitten en pootjes geven en af en toe op de hoge hakjes door het gras strompelen.
Op een gegeven moment bevond Ik me bij een oesterstandje naast een of andere golfbal die de oesterstekert ervan probeerde te overtuigen dat ze gebaat waren bij een paar druppels fijne, rokerige, maar vooral 18 jaar oude, "Talisqu?re".
Maar ik vond ze met die hete aardappel alleen ook al wel lekker ;)
 
Gefeliciteerd met de koe, ziet er mooi uit!!
 
Camiel zei:
..... een of andere golfbal die de oesterstekert ervan probeerde te overtuigen dat ze gebaat waren bij een paar druppels fijne, rokerige, maar vooral 18 jaar oude, "Talisqu?re".
Maar ik vond ze met die hete aardappel alleen ook al wel lekker ;)

alles is gebaat bij een paar druppels Talisker :D
Ik ken Talisker niet, is dat een soort sat?saus? Past ook overal bij  :blush: :D

@El Fumarole: gefeliciteerd met de koei, jouw brisket was de eerste die ik ooit geproefd heb, viel me niks tegen. Ik moet er binnenkort ook maar eens aan beginnen, ik wil mijn trio ook compleet!  :D
 
mrwolf zei:
Camiel zei:
..... een of andere golfbal die de oesterstekert ervan probeerde te overtuigen dat ze gebaat waren bij een paar druppels fijne, rokerige, maar vooral 18 jaar oude, "Talisqu?re".
Maar ik vond ze met die hete aardappel alleen ook al wel lekker ;)

alles is gebaat bij een paar druppels Talisker :D
Ik ken Talisker niet, is dat een soort sat?saus? Past ook overal bij  :blush: :D

@El Fumarole: gefeliciteerd met de koei, jouw brisket was de eerste die ik ooit geproefd heb, viel me niks tegen. Ik moet er binnenkort ook maar eens aan beginnen, ik wil mijn trio ook compleet!  :D

Talisker is een schotse sat?saus. Lekker stevig van smaak en goed op kamertemperatuur te verwerken :D

Voor mijn volgende brisket ga ik wel wat meer op te temperatuur dan op gevoel hoor. Gewoon metertje erin. Een beetje porren met het vingertje is niet zo mijn methodiek, al zal dat best wel werken als je er al 100 gemaakt hebt. Van varkensvlees (buik in ieder geval) weet ik dat het na twee uur boven de 70 graden goed eetbaar is. Voor Brisket zal er ook wel zoiets bestaan.

 
Terug
Bovenaan Onderaan