BasBQ
Beef en Steak

Brisket premi?re

 
 
 
 

Jappert

Gemarineerd
Berichten
1.041
Brisket stond al zo lang op mijn bucketlist, echter is het er nooit van gekomen omdat ik de grote KCBS vier het liefst met een maatje van me maak en het planningstechnisch steeds niet uit kwam. Daarnaast was ik ook wat terughoudend gezien het feit dat de kans op een teleurstelling vrij hoog kan zijn.

Anyway vrijdag avond was het zover de voorbereiding kon beginnen

Bij B&S een stukje Point van 2 kilo nog iets laten bezorgen:

IMG_0881_zps41fcc871.jpg


Onderkant

IMG_0882_zpsedf62ad9.jpg


Bovenkant

IMG_0883_zps5d740416.jpg


De onderkant hebben we tot een paar millimeter getrimmed

IMG_0885_zps87024141.jpg


FF een stukje proeven Jord style  ;)

IMG_0888_zps271a2e0f.jpg


Daarna de injectie. Ik had nog een injectiemix van WickedQ liggen echter had ik daar niet echt veel vertrouwen in. De ingredi?nten gaven aan dat het bestond uit behoorlijk vage toestanden en de geur uit het zakje was niet te harden. Ik had het aangemaakt met bouillon en BBQ Rub, de geur was nog steeds verschrikkelijk, waarschijnlijk komt het tijdens het koken wel goed echter durfde ik het niet aan. Dus daarom rechttoe recht aan krachtbouillon, worcestersaus en BBQ Rub, gebruikt voor de injectie.

IMG_0889_zpsb56de2fa.jpg


De Rub was van Meadow Kreek, de black pepper Brisket Rub.

IMG_0891_zps399ceb24.jpg


Om 9.30 ging hij op de UDS met een hoop Eik en een paar beuken blokjes

IMG_0897_zps59d07867.jpg


Om de zoveel tijd een mix van Appelsap en Whiskey sprayen

IMG_0903_zps54e987c2.jpg


IMG_0912_zps13fa938d.jpg


IMG_0907_zps5497f044.jpg


We hadden echter wel heel de dag een uitdaging met de UDS en de temperatuur aflezing. Ik had de Heatermeter aangesloten op 107 graden gezet en na een uur of 2,5 stond de kern al bijna op 60 graden en een uur daarna op 67 graden. Oftewel daar klopte iets niet. Een Maverick erbij gehangen echter gaf deze een dome temp lager dan de pit temp, dus de twijfel nam wederom bezit van ons systeem, dus ook nog maar een Fantast erbij geknald. Die gaf uiteraard ook weer een andere temperatuur aan dus we hadden besloten dat de waarheid in het midden lag en op basis van gezond verstand, spitzenfinger gefuhl, apres ski, yinyang door te gaan. Feit was wel dat ik mijn Heatermeter eens na moet kijken want die zat structureel een graad of tien te hoog op pit en kerntemperatuur.

De kern heeft tussen de 63 en 67 graden enorm stilgestaan bij 64 graden, oftewel hij zat netjes in het plateau. Na een uur of 3, klom hij weer langzaam op naar uiteindelijk 67 alvorens ik hem heb ingepakt. Iets zei mij dat ik niet op 71 graden wilde wachten.

IMG_0914_zps819e5d47.jpg


De foto's worden overigens steeds vager en slechter omdat we rond dit tijdstip al aardig wat bier hadden gegeten  B-)

Weer een uurtje of twee later tikte hij de 91 graden aan en heb ik hem verwijderd om hem om te pakken en stukken voor de Burnt-Ends af te snijden. Het vocht heb ik bij de BBQ saus voor de burnt-ends gedaan.

IMG_0921_zps148bae56.jpg


Dit pannetje ging weer even terug in de op de UDS die ik gemakshalve maar op (ongeveer) 120 had gezet

Na een uurtje rusten en nog meer bier verder, was het moment daar. Aansnijden en proeven.

IMG_0926_zps26360771.jpg


Hier de burnt-ends, als saus heb ik een Jack Daniels standaard saus gepakt.

IMG_0928_zps662e2f2f.jpg


IMG_0929_zpsb0074e7f.jpg


De eindoverweging. Het allerbelangrijkste was dat het test panel zich unaniem uitdrukte in superlatieven als Hmmm, ahhh, echt nie nurmoal...... Daar gaat het toch om  ;)

Het was lekker! Echt lekker. Had er echt nul goede verwachtingen bij dus dat was een opsteker. Structuur top! Teartest geslaagd. Smaak was goed, volgende keer ga ik wel iets met de rub doen of veranderen. Persoonlijk miste ik een tinteling van peper oid. Daarnaast was de boven kant een heel klein beetje droog, dus op dat vlak is nog wat verbetering mogelijk. Echter denk ik dat werkende thermometers en het gebruiken van de Primo zeker verbetering op zullen leveren.

Al met al een geslaagde dag, met veel leer momenten, goeie vrienden, bier, eten en heel veel plezier  :D


 
Die ziet er goed geslaagd uit, gefeliciteerd met je Koetje.
 
prachtige sessie geweest, gefeliciteerd met je koei  :)
 
Mooie reportage, je brisket stijgt enorm in temp in de eerste twee drie uur, dus dat is normaal.
Gefeliciteerd met je koetje
 
Ziet er goed en zo te lezen gezellig, en dat is niet onbelangrijk..

Gefeliciteerd met je koei
 
'Al aardig wat bier gegeten...' prachtig verhaal man!  :D
 
Mooi dagje zo. Ik krijg er spontaan zin in bier van :)
 
Congrats met de koe !
 
Ziet er mooi uit! Gefeliciteerd!
 
Btw al die injecties stinken een uur in de wind ;). Maar daar proef je aan het eind gelukkig niks van terug
 
Dat was ook mijn initi?le gedachten Frits. Aan de ingredi?nten te zien zijn ze vooral bedoeld als structuur verbeteraar. Mijn voornaamste gedachte was eerst zonder, dan eens rond vragen en dan nog een keer maken 'met' zodat ik een referentie heb.
 
Ziet er mooi uit!! Koe in de pocket!!
 
Dat ziet er goed uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan