BasBQ
Beef en Steak

Brisket op mijn manier

marco

Vuurmaker
Berichten
91
Vrijdagavond werd mijn online bestelling geleverd, waaronder een whole packer van 6,5kg, die kon ik niet laten liggen voor ongeveer 10euro per kg met 50% korting. Waar hij trouwens nu nog steeds voor te krijgen is... Dus zeer een aanrader !!!. Vol goede moed naar de diepvries gelopen om erachter te komen dat hij te groot was om in een normale lade van de diepvries te passen. Dan maar ontdooien en gelijk klaarmaken.
0D54E76F-09A2-4C8E-A9F5-A65EA13CFFAB.JPG


Omdat mijn kinderen absoluut niet van veel vet houden, heb ik hem zaterdag flink getrimd en de vetkap voor 90% verwijderd. Het vet bewaard en in een pan uitgebakken om later te gebruiken.
Flink ingesmeerd met mosterd, daarna een dry rub van selderij zout, peper, knoflookpoeder en wat uienpoeder, had nog een pre-mix beef en steak kruiden over dus die er ook maar onder gemengd. Toen kon hij de koelkast in tot zondagmorgen.
Na een feestje zaterdagavond eigenlijk te laat opgestaan om de brisket in zijn geheel van nog dik 4,5 kg te bereiden, dus creatieve oplossing, de point eraf halen en alleen de flat klaarmaken, dit scheelde bijna 1,5kg en het vlees was veel gelijkmatiger qua dikte, waardoor de bereiding voorspelbaarder en korter zou moeten worden.

Bbq indirect op 110gr, wat eikenhout chunks van whiskeyvaten erbij en gaan.
IMG_9415.jpg


De tijd viel me heel erg mee, dus toch voor de zekerheid een extra probe erin om op een ander stuk ook de temperatuur te meten. De eerste 6 uur, een paar keer ingesmeerd met het uitgebakken vet, met daarin bouillon blokjes, soya saus. Om zo het vlees te beschermen. Op de foto zie je ook dat hij een beetje gelig is van de eigenlijk iets te dikke mosterd laag, dit proef je niet terug op het einde maar hindert wel een mooie donkere bark.
Rond de 60gr begon het echt lang te duren en klom hij graden voor graden op. bij 70gr ingepakt, met wederom het gesmolten vet en ingepakt in alu folie. Bij 91gr de prikproef gedaan en door laten garen tot 95 waarbij ik vond dat hij mals genoeg was.
De doos waarin hij geleverd was, kon mooi gebruikt worden om hem te laten rusten, zo'n 2 uurtjes. Daarna nog even terug op de bbq om de bark te 'drogen' En hij kon aangesneden worden en vooral gegeten.

IMG_9418.jpg
IMG_9419.jpg


De smaak was heel erg goed, het vlees was echt mals en sappig genoeg, er had iets meer een pepersmaak aan gemogen maar dit was mooi neutraal, met 7 man lekker van gegeten en er is nog een klein stukje over.
As we speak ligt de point op de bbq, dus dat houden jullie nog te goed.
 
Geweldig mooi stuk vlees zeg, ziet er heerlijk uit.
 
Ziet er top uit. Ik heb die brisket ook nog in de vriezer. Kwaliteit was prima dus?!
 
Dat ziet er ook geweldig uit zeg!
 
Lekker! 😋
 
Die point lijkt goddelijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan