Beef en Steak

Brisket & Burnt Ends

• Onderwerp starter Onderwerp starter Big-T
  • Startdatum Startdatum

Big-T

Gemarineerd
Hoewel gisteren MOINK Ball dag was, heb ik het weer verzuimd hieraan mee te doen. Uiteraard heeft wel de BBQ aangestaan. Bij ons stond Brisket op het menu. Hier afgelopen vrij mee gestart. Hier een kleine compilatie

Afgelopen vrijdag een runderbouillon gemaakt met uienpoeder, knoflookpoeder, worcestersaus en Dizzy Pig Cow Lik Steak Rub. Deze heeft 2 uur staan pruttelen om ervoor te zorgen dat de smaken er goed in trekken. Vervolgens laat afkoelen en gezeefd:
DSCF1800_zpsb3e636c5.jpg

The Brisket van ca 2,5 KG:
DSCF1806_zps8746f4d3.jpg

Na het trimmen:
DSCF1809_zpsb337b994.jpg

Vervolgens een liter bouillon geinjecteerd en gerubt met de Dizzy Pig Cow Lik Steak Rub en een nachtje in de koelkast:
DSCF1812_zpsc6999efb.jpg

'S ochtends op 10 uur op de WSM gegaan met Mesquite rookhout op 107C / 225F. Om half 12 was hij als 64C, om 3 uur 66C. Ondanks dat hij nog niet de 71C had bereikt toch maar besloten in te pakken. Inpakket tot 91C laten komen. Zo kwam hij eruit:

DSCF1832_zpseb8cee1c.jpg

10 minuten laten rusten en vervolgens aangesneden voor de burnt ends, vervolgens het vlees ingepakt om te laten rusten:
DSCF1840_zps3dde7971.jpg

Burnt Ends in de blues hog gedaan en terug te BBQ op:
DSCF1848_zpsccc20dc3.jpg

Na 1,5 uurtje was dit het resultaat:
DSCF1867_zpscc04ba11.jpg

DSCF1865_zps8c5ab359.jpg

En de Burnt Ends:
DSCF1875_zps3385dac5.jpg

Uiteindelijk om 7 uur kunnen eten. Wat vonden we ervan? Smaak was top! Ondanks de kleine smoke ring toch een prima rooksmaak, als snap ik niet waarom de smokering zo klein was. Er is echt fors wat rookhout op gegaan.

Textuur van de burnt ends was top! Textuur van de brisket zelf was wat minder dan de burnt ends. Ik denk dat dit ermee te maken heeft dat ik de brisket voor het rusten heb aangesneden om vlees voor de burnt ends te krijgen, waardoor de brisket sap heeft verloren. Ik wil de volgende keer de point opslitsen in 2 gedeeltes. Een deel voor de burnt ends en een deel voor de brisket, ben benieuwd hoe dat gaat lukken. Al met al absoluut niet ontevreden. Het zegt ook iets dat we met 3 man een brisket ophebben, die uiteindelijk netto 1,6 kg woog!

Hij ziet er goed uit.
Het zou kunnen dat je rookring niet groter heeft kunnen worden door al het vocht wat er nog uit moest.
1 liter bouillon dan zit je op 30% vocht toedienen. Dat zal best een constante druk van binnen uit geven. Tenslotte verdampt je vocht pas aan de oppervlakte en daar moet het dan toch eerst naartoe.

Ziet er best goed uit, en dat alles op is zegt genoeg toch  ;D
Had je trouwens de hele vetkap eraf getrimd of was dit de andere kant ?

Boldeagle zei:

De foto van het vlees uit de verpakken is na het trimmen. Dit was de vetkant, andere kant was zo goed als schoon. Ik denk dat ik zo een 300 gram aan vet eraf heb gehaald!

Ziet er sappig uit die brisket. mooi :D

netjes hoor, mooi verslag

Big-T zei:
Boldeagle zei:

De foto van het vlees uit de verpakken is na het trimmen. Dit was de vetkant, andere kant was zo goed als schoon. Ik denk dat ik zo een 300 gram aan vet eraf heb gehaald!

Ok, dat dacht ik al, meestal wordt bij Brisket geadviseerd de fa tcap niet te veel te trimmen en een gedeelte intact te laten (0.5-1cm)
Maar die discussie kent vele voors en tegens. Het viel me op vandaar

Boldeagle zei:
Big-T zei:
Boldeagle zei:

Ok, dat dacht ik al, meestal wordt bij Brisket geadviseerd de fa tcap niet te veel te trimmen en een gedeelte intact te laten (0.5-1cm)
Maar die discussie kent vele voors en tegens. Het viel me op vandaar

Ik heb geprobeerd om 3 / 4 mm te laten zitten. persoonlijk vond ik 0,5 / 1 cm erg veel klinken en was bang dat dit niet helemaal zou oplossen.

Big-T zei:
Ik heb geprobeerd om 3 / 4 mm te laten zitten. persoonlijk vond ik 0,5 / 1 cm erg veel klinken en was bang dat dit niet helemaal zou oplossen.

Oplossen doet het sowieso niet. je blijft een vetrand overhouden. Er zijn voors en tegens qua smaak. Als het jou goed bevallen is dan is het toch prima  ;D

Wat is iedereen toch ongeduldig met die badges.... Alleen de beheerders kunnen die uitdelen ;)

Gefeliciteerd met the Big Three!

Ziet er goed uit de brisket. Dat hij droog was kan een heleboel redenen hebben, het is een lastig stuk. Daarbij worden de plakjes normaal uit de flat gehaald en de point opgesneden voor burnt ends. Je probeert nu alles uit ??n stuk te halen en dat is dus eigenlijk niet de bedoeling.
En rookring, ja, niet belangrijk, leuk als hij in je vlees zit maar ik heb vaak stukken waar je hem niet of nauwelijks ziet en die toch goed in de rook hebben gelegen.

Ongeduld zit in de mens Dennis! Thanks in ieder geval :D

De brisket was absoluut niet droog, maar gewoon niet zo als ik hem gewild had. Volgende keer wil ik de Point opdelen alvorens hij op de BBQ gaat, zodat ik een deel voor burnt ends heb en een deel voor de slices. ben benieuwd hoe dat gaat dan!

Nou Tom, gefeliciteerd met de Big Three  ;D

Het ziet er heerlijk uit, gefeliciteer met je koe en dus met je big three.

Gefeliciteerd met je koetje!!!

Het ziet er erg lekker uit. Als ik mijn smoker heb, dan ga ik dit zeker ook proberen.

gefeliciteerd met je koetje Tom

Hoi Tom, mooie sessie enne...proficiat met je badge en welkom in de club van de Big Three!  ;)

Terug
Bovenaan Onderaan