Beef en Steak

Brisket 5kg

Steen

Kooltjesharker
Hoi allemaal!

Komend weekend ga ik een brisket klaar maken. Nu twijfel ik aan hoeveel rookhout Chucks(hickory) moet gebruiken met een stuk van 5kg. Vind het moeilijk om te schatten want wil natuurlijk geen overkill qua rook smaak dat zou zonde zijn. En laatste vraagje hoelang lang je m rusten? 2 uur of 8 uur of 12?

Dit is geen recept verplaatst naar de rookkamer

Als je hem koud wilt eten 8 tot 12 uur
Wil je hem warm eten lijkt 1 uur in de alu folie mij meer dan genoeg. Hoeveel rookhout dat is persoonlijk en proefondervindelijk
Zou eerst eens een blokje van 50 gram proberen. Althans dat zou ik doen.
Maar wij houden van een subtiele rooksmaak

Laatst bewerkt:
Bij een brisket kun je niet zomaar te veel rookhout gebruiken, dat is een groot stuk vlees en kan dus wel wat hebben.
Gewoon zorgen dat je tot het inpakken rook hebt.

Rusten zou ik een uur doen.

Ja ik doe altijd op gevoel hout toevoegen dus vandaar de vraag. En qua rusten lees ik heel veel dingen sommige laten het 8 uur rusten op 65 graden vind dit nogal lang

Afhankelijk van de grootte van de chunks natuurlijk, hanteer ik 1 uur rook per chunk. Als je er dan 3 strategisch op het houtskool plaatst waardoor ze achter mekaar gaan roken, heb je 3 uur rook. Verondersteld wordt dat vlees na 3 uur roken geen rook meer opneemt.

Wel opletten met specifiek Hickory. Het is mijn favoriet, maar deze kan overheersen wat bij andere houtsoorten minder is. Daar zou ik er geen 3 van nemen en zelfs geen 2. Je kan ook combineren.
Maar zoals Ewald al aanhaalt, smaak is persoonlijk. Niet iedereen en zot van rooksmaak. En dan kan je voor de eerste keer het op 1 houden.

Succes met de brisket.

Laatst bewerkt:
Veel plezier! Maak je een verslag? Ik wil deze zeker deze winter ook nog een keer maken en leer graag mee.

Afhankelijk van de grootte van de chunks natuurlijk, hanteer ik 1 uur rook per chunk. Als je er dan 3 strategisch op het houtskool plaatst waardoor ze achter mekaar gaan roken, heb je 3 uur rook. Verondersteld wordt dat vlees na 3 uur roken geen rook meer opneemt.

Wel opletten met specifiek Hickory. Het is mij favoriet, maar deze kan overheersen wat bij andere houtsoorten minder is. Daar zou ik er geen 3 van nemen en zelfs geen 2. Je kan ook combineren.
Maar zoals Ewald al aanhaalt, smaak is persoonlijk. Niet iedereen en zot van rooksmaak. En dan kan je voor de eerste keer het op 1 houden.

Succes met de brisket.
Kijk hier kan ik wat mee! Duidelijk. Ja kan een mix van blok hickory en heb ook nog kers liggen dus misschien hier mee spelen

Als voorbeeld is dit het “stukje” eik wat ik laatst bij een brisket van 7 kg heb gebruikt.

IMG_4066.jpeg

Een groot stuk zoals een brisket kan echt veel hebben.

Kijk hier kan ik wat mee! Duidelijk. Ja kan een mix van blok hickory en heb ook nog kers liggen dus misschien hier mee spelen
Dat kan zeker. Zelf gebruik ik bij rund vooral Hickory, eik, rode wijnvaten en whiskeyvaten.

De fruitsoorten gebruik ik vooral bij varken en kip.

Een brisket kan wel flink rookhout hebben. Zou mij daar zelf niet te druk om maken. Wat betreft rusten, ik zou hem wanneer die mals is inpakken in folie en daar omheen een handdoek doen. Dan in een koelbox en dan is die 3 a 4 uur later nog prima op temperatuur. Je haalt hem met circa 95 graden van de bbq dus hij mag makkelijk 30 graden zakken voordat je hem snijd.

Een uur rusten is denk ik ook wel voldoende.
Hier is de rusttijd eerder afhankelijk van het tijdstip van consumeren.
Bij zulk een groot stuk vlees kan je nooit juist voorspellen wanneer die klaar gaat zijn.
Ik richt mij dan eerder op een rusttijd van 2 a 3 uur.
Dan moet het al zeer fel uitlopen vooraleer de hongerige gasten naar de frituur lopen 🤣

Terug
Bovenaan Onderaan