Beef en Steak

Brine: hoe lang?

advany

Sprokkelaar
Heb een brine gemaakt voor 10 kilo kippenpoten (ook voor familie) met zout en andere kruiden erin. Wilde eigenlijk 12 uur doen en dan op bbq. Nu komt er iets van werk doorheen. Kan ik het zonder problemen 36 uur laten of gaat dat problemen geven?

1000041489.jpg

@advany : als je kan aangeven hoeveel zout je op het totaal gewicht ( = vlees + vloeistof) gedaan hebt kunnen we daar wat van zeggen.
Er zal een evenwicht gaan ontstaan tussen de kip en de omgeving = de zoute vloeistof.
Als je basis hoeveelheid zout te laag is loop je op den duur risico op bederf.
Als de basis hoeveelheid te hoog is wordt het te zout.

niet zo goed beeld van hoeveel zout erin is gegaan en hoeveel water. Ik heb ze eruit gehaald en laat ze 24 uur drogen in de koelkast op de koudste stand. Dan ga ik ze morgen maken :)

Als je geen idee hebt hoeveel zout je in je brine hebt, hoe kan je dan verwachten een antwoord te krijgen op je vraag.
Waar heb je überhaupt die 12u op gebaseerd? Misschien is het met 12u pekelen al veel te lang, of juist te kort.

Dat is idd vreemd. Ik ging ervanuit dat je je zout berekend had op 12 uur.
Als je maar gewoon iets bij elkaar gemikt hebt dan hoop ik voor je dat het goed komt.

Gerookte kip is 100 gram per liter water maar dan pekel je kort.
Bij langer pekelen proef je het verschil tussen 2 of 3% goed.
Wordt voor sommige mensen 3% ook té zout.

Is goed gekomen :) had zout wel afgewogen maar liters niet goed. Dat maakte het lastig.

Heb alles op bbq gegooit en smaakte prima. Voortaan beter afmeten alles

Terug
Bovenaan Onderaan