BasBQ
Beef en Steak

Brikettentest

Vorig jaar een grote voorraad ECHT briketten ingeslagen in een aanbieding, waar ik erg tevreden over ben, maar die gaat helaas ook een keer op. Om die reden afgelopen Pasen bij de Karwei een paar zakjes kokosbriketten van Fire up gescoord met korting. Aantal keren gebruikt nu en valt in vergelijking met de ECHT briketten erg tegen. Temperatuur is wel goed stabiel te houden, maar voor de rest valt de brandduur erg tegen (je moet voor wat langere sessie regelmatig bijvullen), briketten verschillen onderling erg in maat, er blijft veel as over, in de zak zit veel gruis en gebroken briketten en in 1 zak zat zelfs aardig wat stukken gewone houtskool. Ondanks de korting niet echt een super aankoop, denk toch maar eens kijken naar Ecobrasa oid.
 
ECObrasa is een prima idee.

Werk er al jaren mee en bevalt mij uitstekend, weinig vuil, brand netjes, mooi op temperatuur te houden en niet te veel as resten.             
 
Hans zei:
ECObrasa is een prima idee.

Werk er al jaren mee en bevalt mij uitstekend, weinig vuil, brand netjes, mooi op temperatuur te houden en niet te veel as resten.           
+1
 
Zo, da's een complete test. Mooi werk.
Er viel mij alleen iets op bij de Hot Devil kokos beschrijven en vraag mij af of dat geen typo is...
Want er staat dat 3kg te koop is voor ?3,95... en 30kg voor ?59,-.
Dus als je 10x zoveel afneemt mag je er ook 1,5x zoveel voor betalen? Dat klinkt mij wat vreemd in de oren...
 
Heb op de verschillende Webers eigenlijk altijd Weber Premium Long Lasting gestookt, sinds vorig jaar ook wat meer low&slow gaan doen (warmgerookte Forel, beenhammetje, buikspek) en mijn voorraad moet nodig aangevuld worden. Wanneer ik in de zomervakantie vaker thuis ben wil ik echt aan de slag gaan met 3-2-1 Ribs, misschien PP of andere Low&Slow gerechten.

Heb dus even zitten bekijken, het makkelijkst is en blijft natuurlijk bij de bouwmarkt om de hoek de kofferbak vol gooien, maar wat heb je dan en wat kost dat dan, of is EcoBrasa z'n geld echt zo erg waard..  wat zouden jullie doen? Ik kijk nu naar de volgende briketten:

Weber Premium Long lasting ?1,16 /kg
Fire Up Kokos ?1,40 /kg
Ecobrasa ?2,30 /kg

 
Na verschillende merken briketten geprobeerd te hebben blijft EcoBrasa mijn favoriet.
Misschien ietsje duurder maar een prima langdurig brandende briket met weinig as afval.
 
BasM zei:
Heb op de verschillende Webers eigenlijk altijd Weber Premium Long Lasting gestookt, sinds vorig jaar ook wat meer low&slow gaan doen (warmgerookte Forel, beenhammetje, buikspek) en mijn voorraad moet nodig aangevuld worden. Wanneer ik in de zomervakantie vaker thuis ben wil ik echt aan de slag gaan met 3-2-1 Ribs, misschien PP of andere Low&Slow gerechten.

Heb dus even zitten bekijken, het makkelijkst is en blijft natuurlijk bij de bouwmarkt om de hoek de kofferbak vol gooien, maar wat heb je dan en wat kost dat dan, of is EcoBrasa z'n geld echt zo erg waard..  wat zouden jullie doen? Ik kijk nu naar de volgende briketten:

Weber Premium Long lasting ?1,16 /kg
Fire Up Kokos ?1,40 /kg
Ecobrasa ?2,30 /kg

Hi Bas,

Ik heb ook veel Weber long lasting briketten gehad, en die waren prima. Echter, de kokosbriketten (ik gebruik nu ecobrasa) werkten toch ook wel erg lekker! Ik zou eens een paar doosjes kopen (vaak gratis verzendkosten bij 2 of meer dozen). Branden goed, heet en lang. Bovendien: omdat ze vierkant zijn is het een mooi compact doosje :)
 
Wellicht informatief, ik heb een test gedaan met een 6-tal briketsoorten.
Opzet:750gr in een starter en daarna in een wga gedaan met alle sleuven open.
Meting per 15 min en gestopt bij 75c.
59164ae322b1b15a59316c290499b8a7.jpg

 
Lastig staatje voor iemand die last heeft van kleurenblindheid  :-O

Overigens zijn de witte zakken op de voorgrond van de foto hierboven al getest en staan in de staat op pagina 1 als Terlanco in de tabel.
 
theonlymrsjo zei:
Lastig staatje voor iemand die last heeft van kleurenblindheid  :-O

In dat geval, van boven naar beneden:
Peko
Echt
Flamy
Weber nieuw
Bast
Weber long lasting
 
Foxtrot86 zei:
Ok, er staat niet met koeienletters een merkje op o.i.d.

Aanbod staat nog steeds Frits al weet ik niet of dat nut heeft?!

Nee, dan heeft het weinig nut meer. Had zo vlug niet gekeken of ik ze al getest had.
 
Maar het blijkt maar weer dat Weber beter is in barbecues maken dan het produceren van een goede bbq brandstof.
 
Foxtrot86 zei:


Heeft iemand ervaring met deze briketten? 

Als je wilt Frits kun je evt. Ook hiervan een kilootje krijgen. Laat maar weten.

Dit zijn kokosbriketten van Terlanco deze gebruik ik ook wel .
Wel wat as maar verder prima mee te werken .
 
Foxtrot86 zei:


Heeft iemand ervaring met deze briketten? 

Als je wilt Frits kun je evt. Ook hiervan een kilootje krijgen. Laat maar weten.

Prima briketten hoor, wel wat as. Maar prima prijs/kwaliteit verhouding. Ik gebruik ze zelf in de weber 57 en wsm
 
Terug
Bovenaan Onderaan