BasBQ
Beef en Steak

Briketten geven warmte niet door.

Sloef

Tondelzoeker
Berichten
4
Hallo,
Gisteren voor de eerste maal eens geprobeerd met briketten te BBQ na 7 jaar op gas. Alles gedaan wat ik gelezen heb op forums en youtube... In de briketstarter gaat alles goed maar als ik deze over de briketten leg die in de BBQ liggen geven die de warmte niet goed door waardoor uiteindelijk de temp. daalt en je niets meer kan doen.

Schuif ook helemaal open gezet maar bracht geen soelaas. Ik heb dit geprobeerd met briketten van vuur en rook. Vermoed dat de briketten wel droog zijn. Ik heb nog 2 andere zakken van fire fly die ik nog niet geprobeerd heb.

Doe ik iets verkeerd of zijn het echt geen goede kokosbriketten?
Groetjes
 
Over welke BBQ praten we en over welke briketten???
 
Dit is nog een oude weber. Het zijn kokosbriketten van vuur en rook.

IMG_20200516_144614.jpg
 
Even iets heel sufs wellicht. Je legt de briketten vervolgens wel op het (onderste) rooster en niet op de bodem van de ketel? :censored:
 
Laatst bewerkt:
Klopt liggen nog op een rooster ;). Dit was een foto met montage van de rotisserie.
 
Als je briketten starter vol gloeiende briketten heb, en je gooit het op niet brandende briketten moet het gewoon lukken.
Uiteraard voldoende zuurstof vanaf onderen toevoegen en schuif in je deksel open. Uiteraard, je briketten mogen niet vochtig zijn.
 
Ik ken de briketten niet, maar mijn ervaring met bijvoorbeeld Weber briketten is dat bepaalde briketten gewoon niet heel heet worden. Zo blijft bij mij een volle firestarter met Weber briketten hangen op zo'n 220 graden met de sleuven allemaal open en na een half uurtje loopt dat terug naar 200 a 210.
 
We missen een hoop informatie om je zinnig advies te geven.
Ik bijvoorbeeld lees 7 jaar gas. dat is 7 jaar lang, draai aan knop en met seconden knal harde hitte.
Met briketten/houtskool duurt dit gewoon wel wat langer.

Persoonlijk steekt bij mij altijd de brandende brandstof de niet-brandende aan. hoe je het er ook op/onder/naast legt.
Als het elkaar maar raakt..

Je kan nog proberen om het een beetje 50/50 te doen, beetje niet brandende eronder en erop.

Nogmaals, net als hierboven, herken ik dit probleem helemaal niet.
 
Dag Sloef, is het bij een tweede poging gelukt?
 
Heb mij ondertussen de Weber Master Touch premium aangeschaft dit weekend maar moet nog het een en ander experimenteren. Vandaag wel de sear grate eens gebruikt om mijn zelf gemaakte hamburgers op te bakken en dit was wel ok :)
De volgende test zal eentje zijn met briketten en een kippetje op de spit.
 
De fire up kokosbriketten zijn prima om op te koken ik heb ze een aantal jaar gebruikt om van alles mee te maken. Maar ze worden niet erg heet. Ik had al moeite om ze op 200°c te krijgen.
Er zijn wel briketten die ontzettend heet worden ik heb eens een zak mogen proberen van iemand die ik ontmoet had op een tuinbeurs in Den Bosch.
Deze zakken worden verkocht bij Multimate ik weet de naam niet meer helaas maar ze werden echt super heet. 250°c was geen probleem maar lang koken er mee gaat hem niet worden an een uurtje zijn ze wel uit gebrand.
 
Er is een briketten test van Frits kijk maar eens in het zoek programma wellicht staat daar iets tussen. 🤔
 
Terug
Bovenaan Onderaan