Dit is het gerecht wat ik eigenlijk afgelopen weekend al had willen maken voor het "Dutch Bacon Weekend 2013" draadje maar door slechte planning mijnerzijds ging dat toen helaas niet door. Maar met een beetje vertraging is het nu toch gelukt.
Plukspek ala Castelli of zoals mijn zoontje het noemde "Breakon";
Het stuk buikspek tot blokjes ingesneden tot aan de zwoerd en gerubt met een mengsel van grof zeezout,gekneusde jeneverbes, vers gemalen peper, vers geperste knoflook en wat gedroogde tijm. Ik heb dit ruim een dag laten intrekken in de koelkast.
Eerst de zwoerd kant een beetje bruinen boven heet vuur....
.... daarna de vlees kant.
Dan de temperatuur temperen tot 100C en het spek low en slow een paar uurtjes laten garen met een wat blokjes rookhout (appel deze keer).
Totdat je zoiets als dit krijgt, heerlijk gaar en zacht gerookt spek waar je de blokjes zo vanaf breekt, vandaar de naam "Breakon"!
Plukspek ala Castelli of zoals mijn zoontje het noemde "Breakon";
Het stuk buikspek tot blokjes ingesneden tot aan de zwoerd en gerubt met een mengsel van grof zeezout,gekneusde jeneverbes, vers gemalen peper, vers geperste knoflook en wat gedroogde tijm. Ik heb dit ruim een dag laten intrekken in de koelkast.
Eerst de zwoerd kant een beetje bruinen boven heet vuur....
.... daarna de vlees kant.
Dan de temperatuur temperen tot 100C en het spek low en slow een paar uurtjes laten garen met een wat blokjes rookhout (appel deze keer).
Totdat je zoiets als dit krijgt, heerlijk gaar en zacht gerookt spek waar je de blokjes zo vanaf breekt, vandaar de naam "Breakon"!