BasBQ
Beef en Steak

Braai stook manieren

Sebas

Vuurmaker
Berichten
59
Hallo

Ik heb nu een halfjaar een braai en ben er echt wel leuk mee aan het spelen. Nu zag ik laatst op een Engelse YouTube filmpje ook dat ze stoken naast de kolen maker. Wat zijn hier de voordelen van?

heb zelf nog wel eens dat ik maar veel kleine kooltjes heb in plaat van grote kooltje. Heb hier zelf ook al mee gespeeld met soorten hout, maar dat had deels invloed. En nu een probeer ik de houtblokken wat kleiner te maken. En dit lijkt ook wel veel invloed te hebben.

hebben jullie hier nog tips! kan hier ook weinig over vinden van manieren van stoken Op de braai.
hebben jullie leuke tips.
 
Heb zelf geen braai dus kan je er niet echt over adviseren maar je zou eens op YouTube kunnen kijken naar Ralph de kok, die heeft er meerdere en legt ook regelmatig uit hou eea werkt.
 
Sekelhout is een mooie, maar erg dure houtsoort voor de braai. Dat geeft mooie sintels.
 
Haha heb inderdaad al alle filmpjes van Ralph de kok gekeken.

Sekelhout heb ik inderdaad maar om dat het best duur is durf ik het niet alleen te stoken. Dus meng ik het vaak met anderhout soorten. Misschien moet ik er maar gewoon een keer aan beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien moet ik er maar gewoon een keer aan beginnen.

Ik denk dat dat de beste leermeester is,
en gewoon af en toe je vingers stoten.
 
Zekkers van fouten kun je leren. Denk ook door het te doen het ook het beste leert.

En door te ervaren wat goed gaat het steeds beter word.

Dat is natuurlijk geen ramp om het wat vaker te doen 😆
 
Nu zag ik laatst op een Engelse YouTube filmpje ook dat ze stoken naast de kolen maker
Ben zelf fanatiek houtstoker( houtkachel).
Als ik zie hoe snel ik dan een mooie gloeiende laag kolenbed heb.
Denk ik dat ze het doen dat je sneller een vol kolenbed hebben en met de firebox bij vullen .

Ben zelf nog van plan een draaibaar rooster te maken voor de houtkachel en hem binnen ook als braai te kunnen gebruiken, heb een janus 12 die is heeft een kamer van een halve meter
 
Ok, als braai-eigenaar voel ik toch dat ik moet reageren :)
Maar hier stook ik alleen op sekelbos en flink..
Dat is helaas niet goedkoop maar voor mij is de braai niet waar ik even 2 steaks op gooi.. Dus meer een gelegenheids bbq voor als er bezoek is.
 
Ok, als braai-eigenaar voel ik toch dat ik moet reageren :)
Maar hier stook ik alleen op sekelbos en flink..
Dat is helaas niet goedkoop maar voor mij is de braai niet waar ik even 2 steaks op gooi.. Dus meer een gelegenheids bbq voor als er bezoek is.
Mooi dat je reageert 😉
Zekkers mee eens dat je het niet alleen voor een steek aan gaat stekken, maar probeer toch wel hem aan te zetten voor een iets luxere avond diner of uit gebreide lunch.
Misschien moet ik het ook maar voor lief nemen dat het gewoon een duurder hobby is, en natuurlijk alles voor een mooi eindresultaat 😀
 
Hier even. Een foto van de kooltjes die er vandaag uit rolde
IMG_20220108_153943.jpg


IMG_20220108_144936.jpg


IMG_20220108_144942.jpg


Het voorste is geen kooltje is een biet☺️
Ben benieuwd wat jullie van de grote van de kollen vinden.
Ik maak hier gebruik van mijn nieuwe kolen maker. Het lijkt dat het iets groter is als normaal maar dat is wel moeilijk te zeggen na de eerste sessie.
 
Ha Sebas,
Ik heb geen braai en er ook nog nooit mee gewerkt, maar het principe is meen ik dat je hout stookt en daar gloeiende sintels mee maakt en die gebruikt om direct en indirect mee te verhitten. Als sekelbos mooi brandt en mooie sintels maakt kan ik me voorstellen dat er ook (voordeliger) een mooie combi te maken is door een vuurtje te stoken van hout waar je onderin ook wat mooie grote stukken houtskool stookt. Dan heb je vanzelf al snel gloeiende basis sintels?
 
IMG_20220129_144742.jpg

Hier weer wat foto's van de kooltjes. Ben er een beetje meer idee hoe ik groter kooltje krijg. Ik heb een paar aan passing een de braai gedaan. Zo mijn nieuwe kollen makker en ik heb een smoor klep in de schoorsteen gedaan. Hier door slaan de vlammen wat minder in de schoorsteen. Zo weerkaatst de warmte weer terug. Dit werkt erg prettig als je ook aan de bovenkant wil garen.

De kooltje waren goed warm de pompoen hadden snel een goud bruin kleurtje
 
Je zou eens laurier hout kunnen proberen.
Zeer hard hout wat zeer lang na gloeid.
Ken je niemand die zijn haag wil inkorten.
Ik heb hier wel wat liggen in mijn brandhout, is pas voor volgende winter. Ik wil het wel eens appart houden dan kan je testen.
 
Heb vorig jaar een halve laurier haag geruimd.
Heel zwaar hout. Weg gegeven
Geeft het nog een smaakje af?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Als gewicht = brandtijd dan heb je er goed hout aan

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Voor in de kachel is laurier zeer goed houd. Vandaar dat ik vermoed voor de braai ook. Taxus is ook zeer zwaar hout, echter giftig, dus niet geschikt voor voedsel op te berijden.
 
Je zou eens laurier hout kunnen proberen.
Zeer hard hout wat zeer lang na gloeid.
Ken je niemand die zijn haag wil inkorten.
Ik heb hier wel wat liggen in mijn brandhout, is pas voor volgende winter. Ik wil het wel eens appart houden dan kan je testen.
Ik wil het wel een keer proberen. Alleen heb ook wel gehoord dat je het ook lang moet drogen.

Weer niet waar je woont ik woon in Drenthe
 
Ik wil het wel een keer proberen. Alleen heb ook wel gehoord dat je het ook lang moet drogen.

Weer niet waar je woont ik woon in Drenthe
Het hout is in 2019 geveld en gekliefd. Moet er wel wat achter gaan zoeken, hier staat momenteel ongeveer 100 m3 brandhout, waarvan misschien 1/4 m3 laurier.
Ik woon in Geel België.
Kan eventueel opsturen, kan je eens testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan