BasBQ
Beef en Steak

Bouwverslag 1e UDS

 
 
 

IvdB

Sprokkelaar
Berichten
39
Omdat de vraag naar spareribs in mijn omgeving steeds groter wordt, is mijn Weber 47cm eigenlijk te klein.
Dus ben ik mijn de afgelopen periode gaan verdiepen in het bouwen van mijn eerste echte UDS.

Het plan uitgewerkt op papier en in de tussentijd de materialen verzameld. Nadat alle materialen in huis waren kon het bouwen beginnen.
Gestart met het schoonmaken van het vat. Vervolgens de buitenkant geschuurd met een haakse slijper en een lamellen schuurschijf.

Nadat alles mooi schoon was en geschuurd heb ik met een kruislijnlaser alles maten uitgetekend op het vat om vervolgens alle gaten te kunnen boren.
De grote gaten voor de luchtinvoer zijn geponst. Vervolgens de onderdelen in elkaar gezet om te kijken of alles mooi past.
Eenmaal tevreden alles weer uit elkaar gehaald om het vat aan de binnenkant schoon te kunnen branden.

Na het schoon branden het vat van binnen en buiten schoongemaakt en vervolgens de buitenkant ontvet zodat deze kan worden voorzien van de definitieve kleur.
Hiervoor heb ik hittebestendige mat zwarte lak spuitverf gebruikt.
De verf een dag laten drogen en vervolgens alles weer in elkaar gezet en was de UDS klaar voor gebruik.

Eerst de UDS warm gestookt tot 160 graden met een mand vol houtkool zodat de verf kon uitharden.
Daarna de temperatuur teruggebracht naar 120 graden om een kippendijcake te bereiden voor de eerste test.
Dit is allemaal erg goed geslaagd en kan het echte werk beginnen.

Afgelopen weekend stond er een barbecue met vrienden op het programma.
Spareribs en pulled pork stonden op het menu.
Het resultaat is in het fotoverslag zichtbaar.

Al met al ben ik super tevreden over het resultaat maar er staan nog een aantal modificaties op het lijstje:
- Monteren handvat aan deksel
- Monteren dekselscharnier
- Doorvoer maken voor temperatuurprobes
- Monteren thermometer

Binnenkort volgt er nog een kleine update.

DC978B3C-02F2-469D-B2FF-4B258C6340DD.jpg
IMG_6150.JPEG
IMG_6172.JPEG
IMG_6174.JPG
IMG_6204.JPEG
IMG_6205.JPEG
IMG_6207.JPEG
IMG_6211.JPEG
IMG_6214.JPEG
IMG_6216.JPEG
IMG_6220.JPEG
IMG_6230.JPEG
IMG_6231.JPEG
IMG_6264.JPEG
IMG_6273.JPEG
IMG_6274.JPEG

IMG_6275.JPEG

IMG_6281.JPEG

IMG_6282.JPEG
 
En dat om aan de vraag van je spareribs te voldoen 😉👍🏻👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan