BasBQ
Beef en Steak

Boels Bratwurst

Je hebt er mooie wogze van gemaakt Boel. :p

Ik ben zeer benieuwd hoe ze smaken en ook wel benieuwd naar de kruiderij.
 
of je worst lust!

Zien er heerlijk uit!
 
Sorry sorry, vandaag de hele dag druk geweest bij familie die aan het verbouwen zijn. Door de regen hadden we nogal wat vertraging met het dak :(
Worsten worden morgen gegrild en dan volgt er meer...... Vanmorgen eentje gebakken bij het ontbijt helaas geen fotos gemaakt dus is het niet gebeurd ik weet her maar was wel erg lekker.
 
Vandaag dus de worsten op de gril, het weer was echt niet optimaal dus een snelle sessie op de spirit. Had nog wat hamburgers erbij gegooid dus een complete maaltijd.

Voor de worsten heb ik gelijk wat expirimentjes gedaan.
Ik heb twee worstjes in de rub gezet, twee naturel gehouden, twee in ingesmeerd met bbq saus en twee geinjecteerd met bbq saus. Dit om gewoon eens te kijken wat de verschillen zijn.

Ik moet zeggen ze waren allemaal lekker zoals ze waren. De naturel was heerlijk gewoon met mosterd en de anderen hadden allemaal hun eigen twist.
Degene met rub had een kick en De geinjecteerde was ook erg lekker, de saus die ik gebruikt had was de blues hog bbq saus dus wellicht ga ik daar ook wat mee experimenteren door het gehakt heen.

Volgende keer zou ik wel wat meer vet in de worstjes willen hebben en ze mogen wat grover. Ik zal het recept in de een eigen draadje zetten van de week met daarbij wat opmerkingen.

Al met al een zeer geslaagd experiment heerlijke worstjes zo uit het vuistje en op een bolletje. Ik zit gelijk vol ideeen dus wordt vervolgd

Bedankt voor het kijken....

E0E4D290-7E4B-45A5-8DE9-0137271D9D5A-7410-00000E0C2C646E8A_zps1716e256.jpg


26BF854F-89B1-488D-B55B-35DD7601CAB2-7410-00000E0C32A229D0_zpsa9d4ded9.jpg


D6421E32-06EE-46F1-BC3B-E39A731B8402-7410-00000E0C37FFAD04_zps088f938c.jpg


De geinjecteerde worst:
BAB959A7-1F3F-494B-B77A-97C1067D8504-7410-00000E0C3D164103_zps709a6a10.jpg

 
Dat ziet er prima uit. leuk einde van een mooie sessie
 
die zien er heel lekker uit, een hele geslaagde sessie zo te zien
 
@Boel: dat ziet er lekker uit hoor!
Ik neem aan dat dit "koop worsten" waren die jezelf op de 2 beschreven wijzen hebt klaargemaakt;
Heb jij of iemand anders toevallig ook recept van "echte" Duitse braadworst zoals b.v. Th?ringer?
Mogelijk op Duits BBQ-forum...? IK vind de meeste bratwurst die je in NL koopt te vet...
 
@RedFox, recept Th?ringer Rostbratwurst uit het boek OverWorst van Meneer Wateetons :

ingredi?nten,
500gr varkensschouder
250 gr rugspek
250 gr kalfsvlees
15 gr zout
2 gr witte peper
1 g majoran
1 g kummel
100 g ijs

bereiding,
bereid als een ge?mulgeerde worst. Kook en braad, of braad direct.

 
hoi Frank, dank voor het delen!
heb je deze zelf ook al eens gemaakt?
 
nee, heb het nog niet gemaakt
 
RedFox zei:
@Boel: dat ziet er lekker uit hoor!
Ik neem aan dat dit "koop worsten" waren die jezelf op de 2 beschreven wijzen hebt klaargemaakt;
Heb jij of iemand anders toevallig ook recept van "echte" Duitse braadworst zoals b.v. Th?ringer?
Mogelijk op Duits BBQ-forum...? IK vind de meeste bratwurst die je in NL koopt te vet...

Nee dit waren echte zelfgemaakte braadworsten zie begin van de draad daar staan de fotos, ik heb op internet zitten speuren naar recepten en verhoudingen en kwam op youtube de aussiegriller tegen:
How To Make Bratwurst Sausages - Video Recipe

Daarbij heb ik wat mosterdpoeder toegevoegd.

Daarnaast nog veel zitten lezen maar voor braadworst kom je ongeveer hier wel op uit qua ingredienten voor braadworst, daarbij bepaal je natuurlijk zelf wat je lekker vindt.

Het vetgehalte bepaal je ook zelf, ik heb een verhouding genomen van:

750gr hamlappen
250gr speklappen
350 gr runderlappen

In de meeste recepten is het vaskensdeel van procureur, wat behoorlijk vet is, waarbij ik een keer samen met Martijn van vuurenrook worst gemaakt heb en hij vertelde dat goede worst best wat vet mag zijn.

Nu had ik magere speklappen en hamlappen die op zich best mager zijn en het resultaat was dan ook dat de worst wat droog was. Smaak was prima maar ik hou van wat vettere worst. Volgende keer dan ook procureur en mischien zelf gewoon wat blokjes vet spek toevoegen.

naast het vlees is het ook belangrijk dat je water toevoegt aan het gehakt, tijdens het grillen verlies je zo'n beetje 10% vocht dus op iedere kilo vlees ook 100ml water en is de grofheid van het gehakt erg belangrijk. (welke plaat gebruik je in je gehakt molen)

Al met als echt een aanrader, nogmaals als jezelf aan de slag gaat kun je het net zo vet, droog, nat, grof en spciy maken zoals jezelf wilt.
Ik zit iig vol ideeen, ik wist niet helemaal wat ik ervan moest verwachten als ik het helemaal alleen zou doen. Ik was bang dat het stoppen niet goed zou gaan maar dat viel mij alles mee.

De restjes heb ik vandaag opgegeten heb de worst klein gesneden met wat gebakken ui, BBQ saus en cajun kruiden. Gewoon bij de piepers met wat wortels, heerlijk.



 
sorry Boel, ik had ff niet verder gekeken dan mijn worst lang is  :)
ik herrinner me nu ook weer de plaatjes aan het begin van het draadje van onlangs, maar vanavond in de snelheid niet gerealiseerd.
Ik heb je verhaal aandachtig gelezen en dit gaat zeker op de to-do hier..
Nogmaals dank voor het delen!
 
RedFox zei:
sorry Boel, ik had ff niet verder gekeken dan mijn worst lang is  :)

Haha, no worries! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan