RedFox zei:
@Boel: dat ziet er lekker uit hoor!
Ik neem aan dat dit "koop worsten" waren die jezelf op de 2 beschreven wijzen hebt klaargemaakt;
Heb jij of iemand anders toevallig ook recept van "echte" Duitse braadworst zoals b.v. Th?ringer?
Mogelijk op Duits BBQ-forum...? IK vind de meeste bratwurst die je in NL koopt te vet...
Nee dit waren echte zelfgemaakte braadworsten zie begin van de draad daar staan de fotos, ik heb op internet zitten speuren naar recepten en verhoudingen en kwam op youtube de aussiegriller tegen:
How To Make Bratwurst Sausages - Video Recipe
Daarbij heb ik wat mosterdpoeder toegevoegd.
Daarnaast nog veel zitten lezen maar voor braadworst kom je ongeveer hier wel op uit qua ingredienten voor braadworst, daarbij bepaal je natuurlijk zelf wat je lekker vindt.
Het vetgehalte bepaal je ook zelf, ik heb een verhouding genomen van:
750gr hamlappen
250gr speklappen
350 gr runderlappen
In de meeste recepten is het vaskensdeel van procureur, wat behoorlijk vet is, waarbij ik een keer samen met Martijn van vuurenrook worst gemaakt heb en hij vertelde dat goede worst best wat vet mag zijn.
Nu had ik magere speklappen en hamlappen die op zich best mager zijn en het resultaat was dan ook dat de worst wat droog was. Smaak was prima maar ik hou van wat vettere worst. Volgende keer dan ook procureur en mischien zelf gewoon wat blokjes vet spek toevoegen.
naast het vlees is het ook belangrijk dat je water toevoegt aan het gehakt, tijdens het grillen verlies je zo'n beetje 10% vocht dus op iedere kilo vlees ook 100ml water en is de grofheid van het gehakt erg belangrijk. (welke plaat gebruik je in je gehakt molen)
Al met als echt een aanrader, nogmaals als jezelf aan de slag gaat kun je het net zo vet, droog, nat, grof en spciy maken zoals jezelf wilt.
Ik zit iig vol ideeen, ik wist niet helemaal wat ik ervan moest verwachten als ik het helemaal alleen zou doen. Ik was bang dat het stoppen niet goed zou gaan maar dat viel mij alles mee.
De restjes heb ik vandaag opgegeten heb de worst klein gesneden met wat gebakken ui, BBQ saus en cajun kruiden. Gewoon bij de piepers met wat wortels, heerlijk.