BasBQ
Beef en Steak

Bobby Flay's Cedar Planked Salmon

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.854
flayplankedsalmon3.jpg


Ingredi?nten:
zalmfilets
zout
peper, versgemalen
Dijon mosterd
donkerbruine basterdsuiker

cedarhouten plankje voor de barbecue

Laat het plankje een aantal uren weken in water.
Maak je barbecue klaar voor direct grillen.
Leg de zalmfilets op het plankje, bestrooi ze met zout en peper, smeer ze in met de mosterd, bestrooi met de suiker.
flayplankedsalmon1.jpg

Leg het plankje op de barbecue, direct boven de kolen en doe de deksel erop, alle luchttoevoeren vol open.
flayplankedsalmon2.jpg

Er komt een berg rook uit je barbecue, niets om je zorgen om te maken, dat is normaal! Na 15 tot 20 minuten (afhankelijk van de dikte) zijn de filets klaar.

Lekker met aardappelpuree en een frisse salade.
 
Wow.... de bovenste foto...alsof de zalm in een krokant jasje zit... prachtig !
 
Meesterlijk Dennis, dit is de favoriete wijze voor Zalm bij mij.

Het is ongelooflijk hoe simpel het is en wat voor prachtig resultaat het geeft.
 
Dit ziet er voortreffelijk uit. Laat zalm nu een van de weinige vissen zijn die ik wel lekker vind.
Ga dit ook maar eens maken na m'n vakantie.
 
Ik ben een van de weinigen die niet echt lirisch is over zalm, maar als ik dit zo zie .... :)
Doe je dit direct?
 
Jinta, het plakje is een een paar uur goed nat geworden en kan daarom direct op de barbecue.

De hitte van de kolen zorgt ervoor dat de onderkant van het hout gaat smeulen en er komt dan een heerlijke rook vanaf die ook in de zalm komt.

Dit is echt een aanrader, de vis blijft heel, plakt niet vast aan je rooster en het ziet er fantastisch uit!
 
Ja, gewoon het plankje boven de kooltjes. Je krijgt dan de cedarrooksmaak heel duidelijk door.
 
Plankjes heb ik al, alleen de zalm sprak me nog niet echt aan.
Dank voor de toelichting, ga t toch eens proberen!

Eh... stukje zalm bij AH is ook lekker, of gewoon maar een keer bij de visboer scoren?
 
Ik heb het met beide gedaan, als de zalm bij de appie goed vers is is hij best ok hoor! Ik vouw ook altijd het dunnere stukje onder de vis zodat je een beetje gelijkvormig pakketje wordt.
 
Ik houd niet van vis en heb een sterke afkeer van zalm. Edoch..... Ik moet toch eens een grote jongen worden en vis gaan eten (mijn vrouw vind dat al jaren en ik nu ook wel een beetje....). Dus.... Ik ga dit recept maken. Hoe vaak kun je zo'n plankje gebruiken trouwens? ( ik weet zeker dat iemand nu gaat posten dat het van de kwaliteit het van het plankje afhangt hoe vaak je m kan gebruiken ;))
 
Nee hoor, lig niet aan de kwaliteit van het plankje ;)
De plankjes zijn voor eenmalig gebruik, ze verkolen aan de onderzijde als je hem op de Q hebt liggen.
Van te voren een paar uur weken in water en dan met je visje op het rooster boven de kooltjes.
 
Heb de discussie over de plankjes even afgesplitst en naar materiaal verplaatst.
 
Op zoek naar een lekker visrecept voor op de Weber otg kwam ik al snel jouw recept tegen Noskos. Het resultaat is verbluffend! Simpel en doeltreffend. Met Urk hier om de hoek hoef ik het niet te doen met de zalm van de AH maar lekkere moten vers van de afslag. Volgende keer laat ik ze iets kleiner snijden, nu 250g per stuk... 200 is genoeg.
d9795392-e249-086d.jpg


Ingesmeerd liggen ze te wachten!

d9795392-e273-b953.jpg


d9795392-e286-d4b3.jpg


Het resultaat!

Bedankt!
 
Leuk om te horen dat het goed in de smaak viel!
 
dat ziet er fantastisch uit, zal goed gesmaakt hebben neem ik aan
 
Ik heb dit recept vandaag gemaakt en dit is echt een blijfertje. Ik had voor mijn jongste een zalm moot met alleen pezo gemaakt, wat een verschil is het dan! Bedankt noskos, ik zag ook nog een variant hiervan in de weber ipad app, waarbij nog wat limoensap, honing, knoflook en limoensap toegevoegd zijn. Deze staat dus nu ook op mijn shortlist. Waarschijnlijk ga ik dan beide recepten varianten tegelijkertijd maken, zodat ik goed kan vergelijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan