Beef en Steak

Billtong

vogels

Pitmaster
Laatst werd ik door een collega uit zuid Afrika geattendeerd op biltong. Een soort beef jerky,maar dan niet gerookt maar alleen gedroogd. Origineel door de wind, ik heb mijn droogkast gebruikt met alleen de fan aan voor 4x dagen. Temperatuur rond de 16 graden.

Ben begonnen met een runder staartstuk (picanha) heb de vetkap in zijn geheel verwijderd (volgende ronde last ik een laag zitten). Vervolgens in plakken van 1cm dik gesneden met de draad mee (volgende ronde ga ik voor 2cm)
20241128_212938.jpg

Vervolgens een nachtje in de marinade, combinatie van:
- 2kg staartstuk
- 30ml cherry azijn
- 60 gram zeezout
- 6 gram zwarte peper
- 3 gram knoflook
- 2 gram chili vlokken

Origineel hoort er koriander in, maar dat smaakt naar zeep in mijn mond dus heb ik weggelaten.

20241128_214805.jpg

Volgende ochtend de stukken schoon gespoeld, goed uit laten lekken en vervolgens droog gedept met keukenpapier.
Vervolgens bestrooid met een "snufje" peper, zout en chillie poeder, aan haken gesneden en in de kast gehangen.

20241129_085245.jpg
20241129_085544.jpg

Na 4 dagen waren ze goed droog, niet door en door het mag nog rood in het midden zijn.

Je snijd ze vervolgens in kleine stukjes dwars op de draad (helaas geen foto van nu, voeg ik later nog toe)

De smaak is goed, collega heeft ze goedgekeurd 😀. Volgende keer gebruik ik iets minder zout en zoek ik een minder heftige azijn uit als aanpassing.

Lekker Vogel!

Ik heb dit ook eens gemaakt ook met cherry azijn en vond het toen vrij “ hard “ van smaak. Ik heb hem toen de volgende batch gemaakt met wittewijnazijn en wat was al iets suptieler, ooit wil ik hem nog eens met appel cider azijn maken maar dat is tot op heden er nooit van gekomen. Mooie reminder om dat eens gaan te testen wat die azijn doet met de smaak van Biltong

Origineel hoort er koriander in, maar dat smaakt naar zeep in mijn mond dus heb ik weggelaten.

Dat ligt eraan, meestal wordt voor dit soort kruiden Korianderzaad bedoeld en niet Korianderblad.
Dit soort gerechten hebben vaak een Joodse achtergrond en die gebruiken heel veel Korianderzaad.

Korianderzaad, (in NL ook bekend onder de Indonesische naam Ketoembar) heeft een hele andere smaak dan Korianderblad (Daun Ketoembar).
Korianderblad kan naar zeepsop smaken, dat is overigens genetisch bepaald, niet iedereen proeft dat dus (ik helaas wel)
Korianderzaad daarentegen heeft een hele aangename zoetige bijna peperachtige geur en smaak zonder de hitte van peper.
Is ook een essentieel ingredient voor Pastrami.

Ziet er goed uit Vogels
Ooit een keer Biltong van Kudu gegeten, erg lekker (Kudu Is de grootste antilope in Afrika)

Laatst bewerkt:
Lekker Vogel!

Ik heb dit ook eens gemaakt ook met cherry azijn en vond het toen vrij “ hard “ van smaak. Ik heb hem toen de volgende batch gemaakt met wittewijnazijn en wat was al iets suptieler, ooit wil ik hem nog eens met appel cider azijn maken maar dat is tot op heden er nooit van gekomen. Mooie reminder om dat eens gaan te testen wat die azijn doet met de smaak van Biltong
Chinese rijstazijn kun je ook gebruiken, die is nog zachter van smaak dan appelciderazijn, Pearl River Bridge is hier momenteel favoriet maar die van Narcissus is ook goed.
Chinese rijstazijnen zijn overigens doorgaans zachter van smaak dan de Japanse Sushi azijnen

1733293900983.png

Laatst bewerkt:
Dat ligt eraan, meestal wordt voor dit soort kruiden Korianderzaad bedoeld en niet Korianderblad.
Dit soort gerechten hebben vaak een Joodse achtergrond en die gebruiken heel veel Korianderzaad.

Korianderzaad, (in NL ook bekend onder de Indonesische naam Ketoembar) heeft een hele andere smaak dan Korianderblad (Daun Ketoembar).
Korianderblad kan naar zeepsop smaken, dat is overigens genetisch bepaald, niet iedereen proeft dat dus (ik helaas wel)
Korianderzaad daarentegen heeft een hele aangename zoetige bijna peperachtige geur en smaak zonder de hitte van peper.

Ooit een keer Biltong van Kudu gegeten, erg lekker (Kudu Is de grootste antilope in Afrika)
Ik zelf ben verzot op koriander. De verse versie en ook de gedroogde versie. Ik heb mensen om mij heen die net als jouw en vogel het niet krijgen gehandeld omdat ze verse koriander naar zeep vinden smaken.

Chinese rijstazijnen zijn overigens doorgaans zachter van smaak dan de Japanse Sushi azijnen
Dat is inderdaad een heerlijke Chinese rijstazijn! Das wellicht ook een mooi optie om Biltong mee te maken

De verse versie en ook de gedroogde versie. Ik heb mensen om mij heen die net als jouw en vogel het niet krijgen gehandeld omdat ze verse koriander naar zeep vinden smaken.
Sticks,
Het gaat niet om vers of gedroogd maar om het blad of het zaad.
Ook gedroogd Korianderblad (groen) smaakt naar zeepsop, voor jou dus gelukkig niet 😂

2x blad, voor mij zeepsop, vers en droog, ik gebruik het in zeer kleine hoeveelheden of vervang het meestal liever voor Peterselie

1733294952298.png
1733294821006.png

Korianderzaad, jummie totaal andere smaak, meestal in gemalen vorm, soms heel of gekneusd.

1733294920141.png
1733295129886.png

OR6A12-gen​

Recent genetisch onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die koriander naar zeep vinden smaken of ruiken, het OR6A12-gen dubbel met zich meedragen. Dit zogenaamde receptorgen zorgt ervoor dat de geur van de chemische stof 'aldehyde' te herkennen is, wat in zowel koriander als in zeepproducten zit. Van de mensen die twee kopieën hebben van dit OR6A12-gen, proeft 15,3 procent een zeepsmaak bij het eten van koriander. Naar schatting zou 4 tot 14 procent van de wereldbevolking koriander daardoor heel vies vinden.

OR6A12-gen​

Recent genetisch onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die koriander naar zeep vinden smaken of ruiken, het OR6A12-gen dubbel met zich meedragen. Dit zogenaamde receptorgen zorgt ervoor dat de geur van de chemische stof 'aldehyde' te herkennen is, wat in zowel koriander als in zeepproducten zit. Van de mensen die twee kopieën hebben van dit OR6A12-gen, proeft 15,3 procent een zeepsmaak bij het eten van koriander. Naar schatting zou 4 tot 14 procent van de wereldbevolking koriander daardoor heel vies vinden.
Dacht al zoiets :cool:

Terug
Bovenaan Onderaan