Omdat ik een aantal mensen heb gesproken die de sate sliders een succes vonden, post ik bij deze het recept voor de liefhebbers! Ik post het recept zoals ik het op de Meat & Great gemaakt heb.
Sate
500 gram kipfilet (mogen ook kippendijen zijn, maar door de bereiden heeft het geen invloed op de de malsheid oid)
ketjap
arachideolie
limoensap
knoflook
sambal
koriander
ongezouten roomboter
Snij de kip in kleine stukjes van max 1 cm2. en doe ze in een bak. Doe in verhouding 2 (olie) 2 (ketjap) en 1 (limoensap) alles in een bakje. Gooi er twee tentjes knofloop bij, een flinke eetlepel sambal en 2 eetlepels koriander. Marineer over de nacht en doe ze de dag erna aan een spies rijgen.
Maak vlak voor het Q'en de glaze. Deze bestaat uit 100 gram roomboter, limoensap van 1 limoen en ketjap (beetje op gevoel). Zet de glaze op de BBQ zodat de boter kan smelten. Doe het op het indirecte gedeelte. Vervolgens de sate's direct op de Q. Na 2 minuten omdraaien en glaceren, doe het ook aan de andere kant. Ik heb ze tijdens de meeting ongeveer 8 keer rondom geglaceerd. Het maakt niet uit als de vlammen in de kolen slaan. Geeft alleen maar een mooi 'flame grilled' effect

Satesaus
Melk
Gembersiroop
Koriander
Citroengras (vers of poeder)
Sambal (of cayennepeper als je van pittiger houdt)
Knoflook
Gefrituurde uitjes
Ketjap
Pindakaas (niet calve, deze gaat snel schiften)
Oestersaus
Doe de melk (250ml) in een pannetje. Doe hierbij een flinke scheut ( 4 / 5 eetlepels) gembersiroop, 3 eetlepels koriander, citroengras, flinke eetlepel sambal (of een theelepel cayennepeper als je van pittiger houdt), 2 teentjes knoflook en 2 eetlepels ketjap en flink wat gefrituurde uitjes en 2 theelepels oestersaus. Breng alles aan de kook. Als melk kookt, verlaag het vuur en doe er flinke lepel pindasaus bij en blijf roeren. afhankelijk van de dikte doe je er nog wat pindakaas of water bij. Ikzelf vind het het lekkerste als ik hem in de ochtend maak en in de middag even opwarm en serveer.
Broodjes
Men neme:
- Zachte bolletjes
- Tauge (gewassen)
- Javaantjes
- Bovenstaande recepten
Snij de broodjes open. Bedek de onderkant met tauge. Doe vervolgens de kipsate door de satesaus (ik maak deze in de ochtend en warm deze in een bak even op op de BBQ) halen en beleg elk de broodjes hiermee. Doe vervolgens nog wat javaantjes erop en het feest is klaar! Je zou het ook met sweetbread kunnen maken. Dat was een tip van Mike tijdens de Meat & Great.
Bovenstaande is het recept van de meat & great. De hoeveelheden heb ik even geschat, ik doe het erg op gevoel en vaak proeven

Ik ben blij dat het in de smaak is gevallen!
Bon apetit!
Edit: fototje staat erbij. Deze mist alleen de taug? en heb de sate niet door de saus gedaan, maar erop, maar het principe is duidelijk denk ik!