Beef en Steak

Biefstuk koud roken recept enof tips gevraagd

Lankie010

Gemarineerd
Goedemiddag ,

Nu koop ik regelmatig koud gerookte biefstuk voor stokbroodje mee te beleggen.

Iemand ervaring met het koud roken van biefstuk.

Hoelang ,welke rookmot, pekelen?

Alvast bedankt

Groeten Erwin

Dat wat je koopt, is dat dan nog rauw en bak je het?
Of is het min of meer gedroogd en gesneden, als rookvlees (redelijk nat nog) of schinken (droog, sterk)?

Ik heb zelf nog nooit biefstuk gerookt, maar zat er laatst toevallig wel wat over te denken. Ik denk dat ik het zo vers mogelijk koop, pekelen met nitrietzout (niet te zout, 20gr. p.kg vlees equilibrium cure vind ik persoonlijk genoeg, pekeltijd is afhankelijk van de dikte) plus kruiden, ongeveer 20 uur koud roken met appel/hickory pellets (dat heeft een vrij scherpe smaak, vind ik persoonlijk lekker), daarna nog een weekje gevacumeerd in de koelkast laten liggen om de smaak wat te verzachten / beter in te laten trekken, en daarna is het de vraag hoe droog je het wilt hebben. Kan me voorstellen dat je het redelijk vers wilt bereiden, want helemaal uitdrogen lijkt me een beetje jammer van de biefstuk... Misschien een weekje of 2 drogen? Dan zou het ongeveer als rookvlees (het broodbeleg) moeten zijn.

My 2 cents...

Dat wat je koopt, is dat dan nog rauw en bak je het?
Of is het min of meer gedroogd en gesneden, als rookvlees (redelijk nat nog) of schinken (droog, sterk)?

Ik heb zelf nog nooit biefstuk gerookt, maar zat er laatst toevallig wel wat over te denken. Ik denk dat ik het zo vers mogelijk koop, pekelen met nitrietzout (niet te zout, 20gr. p.kg vlees equilibrium cure vind ik persoonlijk genoeg, pekeltijd is afhankelijk van de dikte) plus kruiden, ongeveer 20 uur koud roken met appel/hickory pellets (dat heeft een vrij scherpe smaak, vind ik persoonlijk lekker), daarna nog een weekje gevacumeerd in de koelkast laten liggen om de smaak wat te verzachten / beter in te laten trekken, en daarna is het de vraag hoe droog je het wilt hebben. Kan me voorstellen dat je het redelijk vers wilt bereiden, want helemaal uitdrogen lijkt me een beetje jammer van de biefstuk... Misschien een weekje of 2 drogen? Dan zou het ongeveer als rookvlees (het broodbeleg) moeten zijn.

My 2 cents...
Meer als rookvlees

Hiya Lankie,

Ik persoonlijk zou het biefstuk niet pekelen maar lekker insmeren met kruiden en dan lekker hangend warm roken op 70c graden tot een temperatuur van 52c dan lekkere plakken snijden en heerlijk een broodje ermee beleggen.

Wil je het toch koud roken dan echt niet langer dan 1 uurtje. Want biefstuk dat 14 uur koud heeft gerookt ziet zo uit :

IMG_1131.jpeg

Succes ermee 👊🏻

Een collega kok deed ossenhaas kort koud roken t.b.v. gerookte carpaccio. Geen idee met wat voor soort hout. Pekelen zou ik in deze bereiding niet voor kiezen.

Terug
Bovenaan Onderaan