BasBQ
Beef en Steak

BGE plaatsen onder afdekhoes

 
 

Gerjan

Tondelzoeker
Berichten
19
Ik denk dat het niet lang meer gaat duren of er mag bij mij thuis een BGE staan. Nu is de grote discussie "waar" komt ie te staan.

Het meest makkelijke is dat ie eigenlijk onder de afdekhoes buiten kom te staan. Maar gaat dat goed? Of loop je tegen problemen aan die te voorkomen zijn?
 
Ik heb ook een ei, en die staat niet onder een zeil. Je krijgt dan snel schimmelvorming omdat het vocht niet weg kan. Het eerste jaar had ik ook geen afdakje, het ei kan dat best aan hoor. Ook zonder zeil heb je kans op schimmel, want ei is goed luchtdicht. Niets aan de hand, als je dat ziet, de boel even goed hoog opstoken. Weg schimmel.
 
Ik heb wel een hoes over mijn ei, maar volgens mij maakt het voor de duurzaamheid niet zoveel uit. De ijzeren delen roesten allemaal uiteindelijk toch wel. Ik heb BBQ's zonder hoes gehad die het m.i. net zo lang uithielden als de BBQ's die ik nu met hoes heb. E.e.a. heeft in ons klimaat zo af en toe wat TLC nodig om langer mee te gaan.

Met een ei onder een hoes moet je alleen even uitkijken als je 'm langdurig niet gebruikt, want als je 'm dan in het voorjaar te snel opstookt kan er wat druk in het keramiek ontstaan door opgenomen vocht. Een vriend van me stookte zijn ei na de winter hoog op om de schimmel uit te branden en toen knalde er een stuk keramiek van zijn dome af.

Mijn persoonlijke oplossing is om in de winter gewoon door te blijven gaan met de BBQ :)
 
El Fumarole zei:
Ik heb wel een hoes over mijn ei, maar volgens mij maakt het voor de duurzaamheid niet zoveel uit. De ijzeren delen roesten allemaal uiteindelijk toch wel. Ik heb BBQ's zonder hoes gehad die het m.i. net zo lang uithielden als de BBQ's die ik nu met hoes heb. E.e.a. heeft in ons klimaat zo af en toe wat TLC nodig om langer mee te gaan.

Domme vraag misschien, maar wat is TLC? Wellicht dat ik hem in de winter alleen naar buiten haal als ik hem gebruik en anders in het schuurtje opsla, maar dat ik de zomerdag hem buiten laat staan.

El Fumarole zei:
Mijn persoonlijke oplossing is om in de winter gewoon door te blijven gaan met de BBQ :)

BBQ-en doe je het hele jaar, dus dat zal ik ook zeker blijven doen! Ik denk zelfs met een keramische vaker.
 
Gerjan zei:
Domme vraag misschien, maar wat is TLC? Wellicht dat ik hem in de winter alleen naar buiten haal als ik hem gebruik en anders in het schuurtje opsla, maar dat ik de zomerdag hem buiten laat staan.

Tender Loving Care! ;)  Gewoon een beetje vertroetelen...

Lekker het onderstel af en toe even schoonspuiten met tuinslang (bij mij spat er zanderig regenwater op van het stoepje achter) en in de WD40 zetten en de wieltjes olie?n. Ik neem af en toe de buitenkant van het keramiek even af omdat bij low-and-slow de BGE wel eens zweet / lekt langs de margrietschijf dop bij openen en sluiten van de deksel. Ik probeer mijn roosters mooi schoon te houden na elke sessie het grillrooster in de olie zetten. Ik dek de BGE na het afkoelen altijd af met een zware weersbestendige hoes, gewoon ter bescherming ook van de plankjes tegen vogelpoep en andere tuin-gerelateerde-ellende, al lees ik ook wel eens dat juist frisse lucht erlangs beter is dan afdekken vanwege vocht... maar daarom vooral Jeroen +1!
 
Ik heb ook een afdekhoes over mijn BGE die in weer en wind staat.

Sinds ik schimmel ontdekte na 1 week de BGE niet gebruikt te hebben staat er een vochtvreter in het ei als ik de hoes erover doe.
Daarna nooit meer schimmel gehad.


Al het metaal aan de buitenkant spuit ik regelmatig in met WD40.
Het gietijzeren geval aan de bovenkant heb ik vervangen door een hoedje van RVS.
Het gietijzeren grill rooster ligt droog in de garage.
Om de zoveel tijd was ik het keramiek aan de buitenkant met water en een schuursponsje.

Misschien dat ik ooit het onderstel moet vervangen maar ik denk dat de BGE een langere levensduur heeft dan ik.  :)
 
Voor lekken rond de margrietschijf heb ik wat vilt om de schoorsteen gedaan. Blijft de schijf ook beter zitten bij openen van de dome
 
Ik ook... desondanks loopt er nog wel eens iets langs...
 
Ik ben van de niet afdekken stroming. Had hij maar geen barbecue moeten worden ;) Het ei blijft langer vochtig onder een hoes omdat er condens onder blijft zitten, dat is de reden dat ik geen hoes gebruik. Mijn eitje staat in weer en wind gewoon onbeschermd buiten. Net als mijn weber trouwens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan