BasBQ
Beef en Steak

(Betaalbaar Vlees voor) PP in Belgi? op een WSM 14.5

  • Onderwerp starter FilipR55555
  • Startdatum
F

FilipR55555

Gast
Is er een manier om in Belgi? op een betaalbare manier aan vlees te komen voor PP aub?
Ik heb de eerste keer PP gemaakt met afgeprijsde baby backs (ging best goed, alleen spijtig dat er maar iets van een vol soepbord overbleef van 1 kg ribbetjes).  - 16u laten marineren (mix van tomatensap, honing,  sriracha, rub (bbq- kruiden van Horeca - Makro -  en groetenmix: selderij, wortelen, ui, aardappelen).
Daarna 2,5u bloot op de WSM aan 255F, en dan nog eens hetzelfde in folie met een goed scheut honing en sriracha erover.

Nu is dit zeer goed meegevallen, en ik wil volgende keer dus een groter stuk doen.
Nu is mijn vraag welk stuk vlees vrij verkrijgbaar is bij de meeste Belgische slagers,  betaalbaar is - onder de 4 euro per kilogram - (ik viel trouwens bijna van men stokje toen ik de Belgische prijs van varkenswangetjes ontdekte) en doenbaar is voor een newbie - ik heb nog geen injector, maar ik heb wel tijd, dus meestal maak ik de avond voordien een brine om de kleinere stukken vlees kleinere stukken vlees minimum 12u in te laten weken.  Weet iemand of deze methode doenbaar is voor grote stukken vlees aub?

Ook viel het me  op dat mijn briketten op mijn WSM 18.5 na 5u bijna op waren (had 50/50 gebruikte/nieuwe briketten opgelegd en had nog een halve chimney nieuwe briketten hierbovenop gelegd). Ik heb long  lasting briketten van Weber, maar zoals gezegd, ik zou misschien net aan 6u roken geraakt zijn (ik laat de zware rook wel altijd even wegtrekken, dus hierdoor doe ik eigenlijk al een 15-tal mins van mijn brandtijd af + ik gebruik altijd ene waterpan die voor 2/3 gevuld blijft - ik giet water bij -). Raden jullie mij aan om na 5u een aantal brikketen in de chimney te stoppen en deze dan op de al brandende kolen te gooien? Want mijn vuurring was de vorige keer echt bijna vol.

Nog een laatste vraagje; toen ik mijn ribbetjes 2,5 in de folie liet (was om PP van te maken) viel het me op dat de honing echt zwart was. Nu was de bark wel zeer lekker (zoet en een beetje pittig), maar hij was wel echt zwart. Is er een manier om ervoor te zorgen  dat de folie niet aan de bark blijft plakken aub - door desnoods de folie eerst met olijfolie in te smeren bvb)?

Dank bij voorbaat voor het lezen en voor het beantwoorden van de vragen :)




 
Apart recept...
 
Inderdaad, wel enorm lekker - al zeg ik het zelf -.
Probleem is dat mijn slager alleen BBR's heeft, en anders is het meteen varkens- of rundsschenkel - wat vrij prijzig is per kg -.
Procureur en volledig varkensschouder zijn op bestelling,  wat hen daardoor duurder  maakt dan rundsschenkel...

Vooral belangrijk is het effect van een brine op grote stukken vlees. Ik lees op N-Amerikaanse fora dat je boston butt bijna 48u moet laten marineren om enig effect te hebben. Nu is varkens- en runderschenkel vaak iets kleiner (1kg), dus misschien dat mensen ervaring hebben  met het laten marineren van schenkels, en dit kunnen vergelijken met het injecteren van deze schenkels? 
 
Pulled pork maak je van schouder normaal gesproken. Kijk eens naar spiering dat is de Belgische naam voor procureur. Als je slager dat niet in huis heeft wordt het tijd om hem vriendelijk gedag te zeggen en de winkel uit te wandelen  en een echte slager te zoeken  ;)
 
Een goeie slager kan je een goed stuk leveren... (maw ene die zijn varkens zelf nog versnijd)
Heb je die niet in je buurt kan je altijd ten rade gaan bij beef&steak die leveren ook in Belgie  :D

Maar voor onder de 4 euro/kg (met btw in) lijkt me geen makkelijke opgave...

Nu honing die zwart wordt is wss omdat je te hoog gaat in temp. en wanneer ik mijn ribben inpak doe ik op mijn ribben boter maar dat is meer voor de smaak...
 
@noskos nog twee specifieke vraagje aan jou:

Ik had even het probleem dat mijn temperatuur in mijn WSM 14.5 plots naar 150 ?c schoot - na een hele tijd ( ongeveer 3u) mooi op 110-115 ?c gerookt te hebben.
Is hier een verklaring voor aub? De waterpan was nog voor 1/3 vol, aan de vents heb ik niets veranderd, en de brandmethode was de minionmethode.
Het enige wat bij mij spontaan opkomt is dat er plots een heel aantal briketten beginnen branden zijn (de helft van de briketten in de vuurring waren 'tweedehands'), waardoor de temperatuur plots de hoogte inging. Na de waterpan opnieuw bijgevuld te hebben tot 2/3 vol met koud water was alles opnieuw in orde.
Is dit puur omdat mijn waterpan maar voor 1/3 vol was, of had het toch iets te maken met de minionmethode aub mijn mesquite chips ( http://www.amazon.co.uk/Weber-Firespice-Mesquite-Chips-17103/dp/B0000CBJCR) waren wel opgebrand toen ik het deurtje opdendeed, dus misschien is dat ook een deel van de verklaring?
De WSM was toen al tweemaal gebruikt geweest, en steeds zonder temperatuurschommelingen.

Heb jij ook ervaring met het marineren van grote stukken vlees (heb een spieringstuk besteld van 1.5-2kg), en is dit inderdaad verloren moeite - zoals op veel N-Amerikaanse fora te lezen valt -?  Indien dit toch enig effect heeft, hoelang laat jij een stuk vlees van die omvang dan marineren aub?
 
APPELBOOM zei:
Een goeie slager kan je een goed stuk leveren... (maw ene die zijn varkens zelf nog versnijd)
Heb je die niet in je buurt kan je altijd ten rade gaan bij beef&steak die leveren ook in Belgie  :D

Maar voor onder de 4 euro/kg (met btw in) lijkt me geen makkelijke opgave...

Nu honing die zwart wordt is wss omdat je te hoog gaat in temp. en wanneer ik mijn ribben inpak doe ik op mijn ribben boter maar dat is meer voor de smaak...

Ik had inderdaad plots een temperatuuropstoot naar 150*c. Nog nooit eerder meegemaakt (in de twee vorige keren dat ik de WSM 14.5 gebruikt heb). Zeer raar, en de waterpan was nog voor 1/3 vol, dusja...
 
Ben wel geen noskos , maar ken de beste man een beetje ;).

Als je de deksel van de WSM opent, en zeker als dat wat langer is dan even kijken, komt er veel zuurstof bij de kolen en die gaan dan hard branden. Dat gebeurd bij meerdere type smokers zoniet alle.
Wat je hier tegen kunt doen is alle schuiven dicht doen en zodra de temp van je bbq begint te zakken de schuiven weer langzaam openen.

Marineren doe ik vaak een avond van te voren, maar het beste resultaat bereik je met injecteren bij zulke grote stukken vlees.
 
Dat zou de verklaring kunnen zijn ja. Ik heb het deksel inderdaad een keer of 4 geopend om de ribbetjes in de folie te leggen (2 keer 2). Dus volgende keer misschien preventief alle vents een kwartiertje voorheen op 1/3 zetten, en alle ribbetjes tegelijkertijd uithalen, wrappen en opnieuw opleggen? De vents dan ook pas  na een kwartiertje opnieuw op normale stand zetten aub - voor mij is dit: 2 op 1/3, voorste en bovenste volledig open).
 
FilipR55555 zei:
Dat zou de verklaring kunnen zijn ja. Ik heb het deksel inderdaad een keer of 4 geopend om de ribbetjes in de folie te leggen (2 keer 2). Dus volgende keer misschien preventief alle vents een kwartiertje voorheen op 1/3 zetten, en alle ribbetjes tegelijkertijd uithalen, wrappen en opnieuw opleggen? De vents dan ook pas  na een kwartiertje opnieuw op normale stand zetten aub - voor mij is dit: 2 op 1/3, voorste en bovenste volledig open).
Ik haal alles in 1 keer af, bij wedstrijd zelfs met assistentie dat de smoker zo min mogelijk zuurstof hapt...
En doe alles in 1keer er terug op...

En bij mijn weber sluit ik de bovenkant volledig af en regel ik alles met de onderkant
 
Ook langzaam je deksel openen omdat je anders hard zuurstof naar binnentrekt.

Marinade gaat een paar millimeter naar binnen en doet dus niets. Pekel kan maar dat moet lang. Injecteren is de juiste manier hier.

En mesquite zou ik voor je rundvlees bewaren. Is een erg zware houtsoort die op weinig stukken vlees goed tot z'n recht komt.
 
Zelfs bij renmans kan je gewoon schouder krijgen (snijden ze stoofvlees van) of spiering (=procureur). Vergeet wel niet te vermelden dat je het onversneden wilt.
Zoek dus maar snel een andere slager!  ;)
 
Na alle bovenstaande adviezen kan ik alleen nog maar zeggen: succes met de PP
 
Terug
Bovenaan Onderaan