BasBQ
Beef en Steak

Beste BBQ boek

Deze staat er vol mee, en ook bij mij op de plank. Heb er enkele uit gemaakt, maar gebruik eigenlijk altijd commerci?le of uit ons eigen receptendeel.

Voordeel van een receptenboek als Planet BBQ is dat de hoeveelheid kruiden of saus voldoende is voor ??n maaltijd/gerecht ipv een hele pot vol.
 
Met commerciele bedoel je de rubs uit de winkel neem ik aan? En maak je niks uit het boek omdat er niks lekkers in staat of omdat je zelf vanuit dit forum lekkerdere dingen kunt maken:p

Ik vind het altijd erg leuk om zelf te mixen en daarvoor heb je natuurlijk inspiratie nodig. Denk dat zo'n boek op die manier wel zou kunnen helpen.
 
Sander72 zei:
Het BESTE is natuurlijk subjectief, het suggereert ook dat als je dat boek koopt je verder niks meer nodig hebt... ik heb nu 24 boeken die over BBQ gaan en toch kocht ik onlangs het boek van Dennis omdat ik dat gewoon moest hebben. Het boek beschrijft vooral de basis en is mede door de foto's maar vooral door de volledigheid en de fijne heldere schrijfstijl van Dennis erg mooi en waardevol.

Big Bob Gibson (van Chris Lilly) is een zalig boek met geweldige foto's en heerlijk Amerikaanse style BBQ. Toch staan daar maar 4 basis rubs in beschreven en vooral de aanmoediging om er zelf ook lekker op te gaan varieren. Ik vind dat vooral een mooi boek voor naast je bed, daar ligt mijn exemplaar ook steevast, om voor het slapen gaan even heerlijk weg te dromen.

Toen ik de aanschaf van een kamado sterk overwoog drie jaar terug was daar het schitterende boek van Jeroen Hazebroek en Leonard Elenbaas, Hete Kolen. Daar heb ik enorm fijn studie materiaal aan gehad en ik las dat in de zomervakantie helemaal uit en toen nog eens en voelde me toen optimaal gesteld voor de aanschaf van mijn Big Green Egg. Een apparaat waar ik nog elke dag met heel veel plezier mee werk. Beide heren schreven later ook mooie boeken met meer de nadruk op recepten.

Het boek van Aaron Franklin is ook fantastisch en mag zo (aan de andere kant) naast je bed. Al is dat meer een beschrijving van de lifestyle, het genot van lekker eten en het succes van zijn prachtige BBQ joint.

Als je je meer wil verdiepen in recepturen van rubs en sauzen, of juist wereldse gerechtjes of basis technieken dan zijn de boeken van Steven Raichlen echt een aanrader. Rubs en Sauces, Planet BBQ respectievelijk Culinair Barbecuen zijn dan echte aanraders.

Als je echt vooral meer wil weten van kruiden en rubs dan kan het werk van Ottolenghii je vast ook boeien. Hij richt zich met zijn boeken niet specifiek op BBQ maar hij doet veel in de oven of op de grill en daar lees je dan gewoon BBQ voor. Met name zijn kruiding van groenten maar ook lamsvlees of buikspek zijn erg inspirerend. Ook qua fotografie echt aanraders.

De twee Smokey Goodness toppers zijn al aangehaald, die zijn ook zalig en de styling van de fotografie maar ook de typografie is top notch.

Is je verjaarslijstje zo lang genoeg? Veel plezier!

Wat is trouwens 'het boek van dennis' :p
 
De boeken van Raichlen zijn stuk voor stuk aanraders... let er wel op dat diverse titels in omloop zijn die allemaal hetzelfde zijn afgezien van de titel of de omslag. Xenos had vaak hele leuke aanbiedingen van zijn boeken met weer een eigen omslag. Kijk in de winkel naar de colofon (of bij bol naar de originele titel) van elke boek om teleurstellingen te voorkomen. Ik ben er niet zeker van maar ik vermoed dat deze 3 titels van Raichlen gelijk zijn aan elkaar.

Ceriel haalde dat rubs en marinades boek al aan als een mooie klassieker. Dus ik zou zeggen kies de mooiste omslag en bestel dat boek. Steven is BAAS!
 
De eerste heb ik ook, zoals al eerder aangegeven. De tweede is nog niet uit, en het andere Raichlen boek zal een nieuwere druk zijn.

Houtepen zei:
Met commerciele bedoel je de rubs uit de winkel neem ik aan? En maak je niks uit het boek omdat er niks lekkers in staat of omdat je zelf vanuit dit forum lekkerdere dingen kunt maken:p

Ik vind het altijd erg leuk om zelf te mixen en daarvoor heb je natuurlijk inspiratie nodig. Denk dat zo'n boek op die manier wel zou kunnen helpen.
De kwaliteit en/of maling van kruiden/poeder in een commerci?le rub is vaak anders dan dat je in de winkel kunt kopen. Hierdoor is de uitwerking op een stuk vlees ook anders. Als voorbeeld; in Smokey Goodness 1 staan de recepten van de rubs die Jord ook verkoopt. Ik heb deze gemaakt en vergeleken met een potje kant-en-klaar, ze lijken op elkaar maar zijn toch erg verschillend
 
Sander72 zei:
De boeken van Raichlen zijn stuk voor stuk aanraders... let er wel op dat diverse titels in omloop zijn die allemaal hetzelfde zijn afgezien van de titel of de omslag. Xenos had vaak hele leuke aanbiedingen van zijn boeken met weer een eigen omslag. Kijk in de winkel naar de colofon (of bij bol naar de originele titel) van elke boek om teleurstellingen te voorkomen. Ik ben er niet zeker van maar ik vermoed dat deze 3 titels van Raichlen gelijk zijn aan elkaar.

Ceriel haalde dat rubs en marinades boek al aan als een mooie klassieker. Dus ik zou zeggen kies de mooiste omslag en bestel dat boek. Steven is BAAS!

Thanx, ik vermoed het ook idd gezien dezelfde titel en het bijna overeenkomende aantal pagina's. Denk ik check het toch even haha. Prijs gaat ook een rol spelen als de inhoud het zelfde is haha. Met name die eerste is nogal aantrekkelijk geprijsd natuurlijk!

Ceriel zei:
De eerste heb ik ook, zoals al eerder aangegeven. De tweede is nog niet uit, en het andere Raichlen boek zal een nieuwere druk zijn.

Houtepen zei:
Met commerciele bedoel je de rubs uit de winkel neem ik aan? En maak je niks uit het boek omdat er niks lekkers in staat of omdat je zelf vanuit dit forum lekkerdere dingen kunt maken:p

Ik vind het altijd erg leuk om zelf te mixen en daarvoor heb je natuurlijk inspiratie nodig. Denk dat zo'n boek op die manier wel zou kunnen helpen.
De kwaliteit en/of maling van kruiden/poeder in een commerci?le rub is vaak anders dan dat je in de winkel kunt kopen. Hierdoor is de uitwerking op een stuk vlees ook anders. Als voorbeeld; in Smokey Goodness 1 staan de recepten van de rubs die Jord ook verkoopt. Ik heb deze gemaakt en vergeleken met een potje kant-en-klaar, ze lijken op elkaar maar zijn toch erg verschillend

Dat verduidelijkt de boel wel idd. Zijn de commerciele rubs over het algemeen juist grover of fijner gemalen dan?
 

Bushie

Kooltjesharker
Berichten
146
Erg leuk boek!

Vrienden!

Soms kom je gewoon iets leuks tegen bij de kringloop 1€ maar 8,99€ nieuw!
“ Kost voor kerels”.
Gewoon als je nergens rekening mee hoef te houden en ( ouderwets) comfort bbq kan neer zetten met vrienden!!
46be1a9ab005a1d09da455683a5ed58c.jpg


Begrijp mij niet verkeerd ook voor vrouwen!
Smakelijk samen!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ome Steven heeft een boek gemaakt met alleen rubs, sauzen en marinades

262546E1-3285-40E9-97AB-7BA98C207ABA.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan