BasBQ
Beef en Steak

Bereidingstijd pichana

 

2dehans

Kooltjesharker
Berichten
196
Hoi hoi,

Vrijdag wil ik een pichana gaan proberen op de bbq. Bij de Sligro was deze in de aktie.
Nu zag ik op een filmpje van Ralph de Kok dat zijn advies was om hollandse gras gevoerde pichana op wat lagere temperatuur te grillen zodat deze sappiger blijft.. 100 graden dus,


Iemand enig idee hoe veel tijd dit zal kosten om hem lekker naar de 45 graden te brengen om hem daarna af te grillen naar 50-55 graden

Thxs voor de tips
 
Mijn ervaring is bij een picanha van een kilo rond de 50 minuten op 120°C

WhatsApp Image 2024-07-04 at 07.32.33_4a49b634.jpg
 
Top! Dat is een mooie richttijd om rekening mee te houden.

Thxs voor de reacties
 
Meestal koop ik stukken van 1.0 tot 1.5kg mijn ervaring is dat op 120 graden deze stukken met ongeveer 1 graad per minuut oplopen.
Ik gaar hem meestal door tot 48 graden. Afgrillen doe ik meestal op 200 graden met de deksel dicht. Die flare-ups komen namelijk best hoog met z'n dikke vet cap

Vergeet niet een mooie chimichurri erbij te maken doet het altijd goed bij een picanha :)
 
Ik had bij de Sligro een stuk van 2.1 kg. Niet een hele dikke vetkap maar verder wel schoon.

Lekker zelf een mix gemaakt van grof zeezout - peper korrels en knoflook granulaat (1:1:0,5) verhouding. Lekker dikke laag en met name aan de vet kant.
Bij vetlaag insnijden toch weer te onvoorzichtig geweest en op 2 plekken in het vlees gesneden.

Picancha droog gedept en de rub erop. 45-60 min buiten de koelkast. De kamado Joe opgestookt richting de 120-130 graden indirect.

Eerste 25 min vetkant naar onder. Daarna omgedraaid en naar een intern temperatuur van 45 graden.

Al met al heeft dit proces 60-90 min geduurd.

Ik had m’n gietijzeren rooster onder m’n plate setters gelegd zodat die al lekker heet was.

Pichanha even aan de kant en kamado naar 200-220 graden. Pichanha paar minuten om en om en aan tafel (52 graden kern)

Man man wat was ik tevreden! Mooi egaal en rosé. De peper zout knoflook had een mooie pittige bite. Verder nog een kant en klare dikke vlees jus. Patatjes en een zomers salade

Het dessert nog even in de koelkast laten staan…. Eerst uitbuiken.

Al met al iedereen enthousiast en voor herhaling vatbaar

IMG_1161.jpeg


IMG_1170.jpeg


IMG_1174.jpeg


IMG_1177.jpeg


IMG_1176.jpeg


IMG_1178.jpeg


IMG_1179.jpeg


IMG_1180.jpeg


IMG_1183.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Taq
Ziet er prima uit.

Zelf hou ik met rundvlees rekening met 1.15u voor alles. Dus voogaren/roken, opstoken, searen en dan rusten. Zowat op 50 minuten zit je aan die 45° als het vlees al een uurtje uit de koelkast ligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan