BasBQ
Beef en Steak

Beijing porkchops

 
 
 
 
 

structor

BBQ Junkie
Berichten
6.708
Het is al weer een tijdje geleden dat we de st. Louis style porkchops hadden gegeten. Dus het werd weer eens tijd, of.... toch niet. Het leek me wel een leuk plan om hier eens mee te gaan experimenteren. Dus we begonnen met bijna dezelfde basis, een aantal varkens karbonades ingesmeerd met een mosterd en honing. Daarover een zoet rubje van:
  • 2 el paprika poeder
  • 2 el verse gemalen peper
  • 2 el basterd suker
  • 1/2 tl cayenne peper

Zoiets:
09-02-13+-+4


Daar zet je dan een kleurtje op door even beide kanten direct te doen (de linker was ietwat vast geplakt  ???):
09-02-13+-+3


Daarna even binnen op het fornuis in de weer. Even wat knoflook (3 teentjes) in een pan in olie aangezet, daar een rood pepertje door heen gegooid. Vervolgens uit de losse pols soja saus toevoegen en een paar schepjes bastard suiker even lekker laten carameliseren. Daarna een bouillon blokje er door kruimelen en een stuk of zes tomaten pure blikjes. In een tweede pan even wat uien fruiten...

De karbonades en uien en de saus in een braadslee doen (hier nog even zonder saus)
09-02-13+-+6


Vervolgens de braadslee indirect plaatsen en afdekken met alu-folie. Dat laat je dan sudderen ongeveer 3 kwartier per kant (net als de st-louis style chops).

We hadden er vanavond simpele rijst bijgemaakt, bij experimenten moet je m.i. geen afleidende gerechten erbij hebben. En niet overdrijven met wat groenvoer en dan heb je vervolgens een lekker bordje:
09-02-13+-+1


We vonden het allemaal erg lekker. Op zich niet gek, we vonden de st-louis style erg lekker en voor de rest is het bijna mijn standaard babi-pangang recept, dus ik wist dat we de saus allemaal lekker zouden vinden. De rub en de honing proef je eigenlijk niet zo terug, maar al met al een goed geslaagd experiment. Leuk om verder uit te bouwen...
 
Leuke try out :) weer een gerecht om te gaan proberen :)
 
O ja ik heb wel eens wat geroepen om een q aan te steken met een luchtbedden pomp, ik wilde vanmiddag ook snel mijn Q aan hebben. Even twee bruine blokjes er onder, 2 minuutjes wachten dat de brikketten onder aan zijn, dan de elektrische luchtbedden pomp er op:
09-02-13+-+1


Even een minuutje aan laten en dan:
09-02-13+-+2


Binnen een paar minuten een starter echt heet...
 
Ziet er prima uit. die luchtpomp is een leuk idee, maar ik ben niet zo'n gejaagd type  :p
 
die lust ik ook wel!!!
 
Ik had hier ook St. Louis style chops vandaag, great minds think alike ;)
 
lekker hoor, die gaan er hier ook goed in
 
Boldeagle zei:
Ziet er prima uit. die luchtpomp is een leuk idee, maar ik ben niet zo'n gejaagd type  :p
Ik ook niet, ik hou alleen niet van wachten  ;D

noskos zei:
Ik had hier ook St. Louis style chops vandaag, great minds think alike ;)
Ik had het al op de shoutbox gezien. Ik was bij deze variant nog bang dat de saus door de bastard suiker wellicht zou verbranden, maar hij was lekker.
 
Volgens mij ga ik die wel lusten :)
 
Bert +1
 
Terug
Bovenaan Onderaan