BasBQ
Beef en Steak

Beginnersvragen Kamado

Rafael

Tondelzoeker
Berichten
7
Beste,

Sinds kort heb ik ook de overstap naar een Inferno Kamado gemaakt. Nu had ik hiervoor een olievatmodel barbecue. Ik heb er al wat receptjes op gemaakt. Maar ik zit toch met een paar vragen, waar ik het antwoord nog niet echt duidelijk op heb kunnen vinden.
Ik maak het houtskool aan met een barbecue fohn. Daarna zet ik de platesetter erop en laat de temperatuur oplopen door boven en onder de schuif volledig open te zetten. Maar het duurt toch enorm lang voordat de kamado op temperatuur is.
Ik heb gelezen dat sommige ook de Kamado eerst op temperatuur laten komen en daarna pas de platesetter pas plaatsen. Maar loop ik dan niet het risico dat door het temperatuurverschil de platesetter knalt/breekt?
Recent heb ik ook een eerste poging gedaan om Spareribs te maken voglens de 3-2-1 methode. In mijn oude barbecue plaatste ik de rookbox rechtstreeks op de kolen.
Dat gaat in de kamado vanwege de platesetter. Ik heb de rookbox dus maar op het rooster gezet. Dit gaf alleen niet heel veel rook. Doe ik iets verkeerds?

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen.
 
Opstarten zonder platesetter. Betere luchtstroming. Eerst open deksel tot het goed begint te gloeien. Dan deksel dicht maar alle schuiven open. Tot ca. 150°C dan kun je onder wat knijpen en platesetter plaatsen. Deksel dicht en ook boven wat knijpen. Dan stabiel.

Rookhout, liefst chunkies, snippers mag ook maar gaat erg snel op, doe je zonder box direct in de smeulende kern, dus onder de platesetter.

Happy days!
 
Veel beter kan ik het niet zeggen Sander!

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
Bedankt voor jullie snelle reacties en de tips Sander. Over dat rookhout heb ik dan nog 1 vraag. Gooi je dat er al op voordat je de platesetter plaatst tijdens het opwarmen? Of til je de plate setter even op en gooi je het eronder voordat de sparerib erop gaat?
Ze zeggen namelijk dat die platesetter zo snel kan knappen en dat wil ik absoluut niet.
 
Maak je geen zorgen, platesetter knapt niet zo heel snel.
Rookhout doe ik altijd vlak voor het vlees erop gaat.
Anders staat de q voor niks te roken.
Ook bij mij gaat de platesetter er pas op als de Q aan is en de schuiven weer meer dicht gaan.
 
Of til je de plate setter even op en gooi je het eronder voordat de sparerib erop gaat?

Ja, dat. Ik gebuik daar een Ralphie voor. Maar goede lashandschoenen kunnen ook.

Heel eerlijk gezegd doe ik het ook wel eens meteen... dus vlees mee naar buiten als de kamado de 150°C heeft aangetikt. Dan gauw knijpen, rookhout erop, platesetter er boven, rooster erop, vlees erop, deksel dicht en zodra rookpluimpjes naar boven komen knijp ik de margrietschijf boven... werkt voor mij. Ik kan lezen en schrijven met mijn ei. Stel de schuifjes op het zicht en ga pas een half uurtje later kijken waar we dan zitten.

Maar eerst stabiel inregelen en dan rookhout en vlees erop is de basis. Lekker ervaring op doen!

Hier kun je veel tips krijgen. Gaat best lukken. Wil je meer theorie, ervaringen, wat geschiedenis èn mooie recepten? Kijk uit naar Hete Kolen Compleet van Jeroen Hazebroek en Leonard Elenbaas. Echt een geweldig basis kanado boek.
 
Laatst bewerkt:
Wederom bedankt. Ik ga weer aan het experimenteren.
Ik zal eens kijken naar dat boek of daar makkelijk aan te komen is. En uiteraard flink op dit forum struinen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan