BasBQ
Beef en Steak

Beercan chicken.

 

pjanzen

Tondelzoeker
Berichten
24
Nouja soort van, ik heb wel bier gebruikt maar ik heb zo'n super mooie gietijzer pan. Anyway, here we go...

Hier staan alle spullen klaar, handje pruimen snippers in wat alu folie, de kip al een paar uur in de rub, het bier ontkurkt.

tzTwZit.jpg


Woops, iets te heet.. schuifen dicht en klep even open..

Ny6E9Db.jpg


Ok, temp rond de 220c (nog iets wat heet) maar kip kan er op, temp meter in ze huisje gezet (het spetterde wat).

rFhN7vv.jpg


Na iets meer dan een uur hebben we 80c kern temp bereikt, na controle was de kip nog net helemaal gaar.

sya1yJB.jpg


Beetje extra vocht, de temp meter op een andere plek en nog even terug.

1REL7Iy.jpg


Uiteindelijk is het allemaal gelukt.. Het smaakt prima...

CWpEaY8.jpg
 
Lekker vandaag ook gehad  :)
 
Mooi kippie geworden. Dat bord lijkt de matrix wel red pil or the blue pil ;)
Probe volgende keer of van onder naar boven of van boven naar onder in de borst steken, en niet als een dolk recht in haar borst steken.
Je wilt zeker zijn dat de punt van de probe goed in in het vlees zit en niet per ongeluk in de lege ruimte van het karkas steekt.
Neem bijvoorbeeld een losse kipfilet daar steek je de probe aan de kopse kan in het vlees, zo weet je dat de probe punt in ieder geval ongeveer in het midden van het vlees zit. Zal er binnenkort wel even een foto uitleg bij geven want je bent niet de enige die het verkeerd doet.
 
Bij mijn eerste kippie had ik de pen van boven naar beneden maar waarschijnlijk te dicht op het bot. Ik had na 15 minuten al 80 graden bereikt. Ik had wat fotos gezien die het op deze manier deed maar deze is ook verre van handig.

Een howto probe your chicken zou erg welkom zijn :)
 
Leeloo, The fifth element modus aan.......Chicken goooood........Leeloo, The fifth element modus uit :D ziet er lekker uit, gefeliciteerd met je Tok.
 
Lekkere maaltijd en wie maalt er nou om dat blikje  :D
Het gaat toch om het idee. ;)
Gefeliciteerd met je kippie.
 
Ziet er goed uit! En inderdaad, erg mooi gietijzeren pannetje! Waar heb je die vandaan?
 
Lekker chickie. Welkom bij de tokkies.
 
b.asv zei:
Ziet er goed uit! En inderdaad, erg mooi gietijzeren pannetje! Waar heb je die vandaan?

Ik heb deze bij the basterd gekocht, ik woon in haarlem en dat zit bij mij 10 min weg.
 
Fijn pannetje is dat! Die folie om je snippers is niet nodig hoor. Gewoon handje snippers op de kolen gooien.
 
noskos zei:
Fijn pannetje is dat! Die folie om je snippers is niet nodig hoor. Gewoon handje snippers op de kolen gooien.

Dat zal ik de volgende keer doen, moet je het ook nat maken?
 
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik maak ze nooit nat, heb ik net vuur gemaakt, ga ik het weer doven met water.
Wat je niet moet doen is de snippers erop en dan heel lang wachten met de deksel dicht doen, dan branden ze heel enthousiast.
Beter is nog om volgende keer chunks (blokken) te kopen. Makkelijker te doseren, branden geleidelijker en je kunt ze er weer uithalen als je denkt dat je wel genoeg rook hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan