BasBQ
Beef en Steak

Beer can Chicken

 
 

Bramster

Gemarineerd
Berichten
1.852
Hallo Mede BBQ-ers,

Na de sprong in het diepe met de ribs, was de volgende sessie een wat makkelijker gerecht.
De welbekende Beer Can Chicken.
Dit keer mijn ouders uitgenodigd om te komen eten, voor de lunch welteverstaan.  B-)
Minder stress en minder voorbereiding: BBQ aansteken, beetje overtollig vet aan de buitenkant wegsnijden, Dry rub aanbrengen op en onder de huid, blikje opensnijden en paar slokjes Radler nemen om vervolgens de kip erop te monteren. Even klooien maar het is gelukt! Vervolgens Kippetje iets meer dan een uurtje op de bbq en Voila, lekker smullen  =P~

Nou moet ik zeggen, Radler is niet mijn helemaal ding. geef mij maar een lekkere sour of neipa!
Toch is mijn keuze gevallen op een Radler voor de beer can chicken voor de simpele reden dat ik hoopte dat de citroen smaak in de kip zou trekken.
Hoewel ik geen referentie heb, vond ik dat wel meevallen.
Voor de bbqers onder ons die dit gerecht al meerdere keren hebben gemaakt. Merk je het verschil tussen de verschillende dranken of is het puur om de kip sappig te houden?
Als dit wel effect heeft op de smaak, welke verrassende smaken zijn leuk om te proberen en welke effect brengt dat met zich mee?

Conclusie van dit gerecht, erg sappig en smakkelijk en makkelijk te maken.
Zeker voor herhaling vatbaar maar nu tijd voor een nieuwe uitdaging en een nieuw gerecht.

Hierbij enkele foto's:

Rub aangebracht op het aanrecht
dtuhXJ3l.jpg


Met rub op de BBQ.
dv1in4nl.jpg


Hij is klaar!
GEJtvNVl.jpg


Even laten Rusten en dan smullen:
jNlZa4Om.jpg
 
Lekker hoor, gratz met tokkie!

Om je vraag kort te beantwoorden; voor zowel de smaak als de sappgheid, voegt het drankje niets toe ;)

Qua presentatie kan het leuk zijn voor de visite

(Zo'n blikje verwijderen uit een gare kip vond ik eveneens nogal een opgave)
 
Mooi uitgevoerde BCC.
Gefeliciteerd met je tokkie

Antwoord op je vraag: Zie reactie Silverfox hierboven. ;)
 
Lekkere bierkip. ;)  Gefeliciteerd met je kippensticker.
Altijd weer leuk om te doen. :)
 
Gefeliciteerd met je tokkie. Mooi kippetje geworden.  :)
 
Lekker hoor zo?n BCC en gefeliciteerd met je sticker
 
Lekker kippetje, welkom bij de Tokkies.
 
Lekker chickie heb je daar. Altijd leuk Om op tafel te zetten. Kip van de Q icm bier is goud.
Gefeliciteerd met je tokkie.

Je zou de kip kunnen pekelen in bier. Even de alcohol uitkoken en wat scheppen zout er bij. Pekel af lagen koelen en dan de kip een nachtje in de pekel. Het kost je wel een aantal flessen bier.

Hier een verslagje hoe ik het destijds gemaakt heb.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19803
 
Thanks helpt dus veel een blikje maar niet heus :))

Leuk, dank je Bram. Op zich zit er genoeg bier in je koelkast dus ik snap dat je het probeert.
Ben zelf ook niet zo een bokbier fan dus als ik voor mijn verjaardag bokbier krijg, weet ik wat ik ga proberen.
Thanks!
 
Ziet er goed uit.
Ik heb de laatste keer dat ik BCC maakte de kippen ge?njecteerd met het bier. En dat proef je wel terug.
 
Ziet er goed uit. Gefeliciteerd met je sticker.
Ook hier gaat de kip niet meer op blik.
Of op een standaard, maar de laatste tijd lekker aan het spit.
Wel stop ik er 1 of 2 citroen in die met een vork zijn ingeprikt zodat het sap eruit kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan