Beef en Steak

Beer Can Chicken (hopend op een Tokkie)

Congrats met je tokkie

noskos zei:
Tom Hendriks zei:
@bob, het kippetje was heerlijk mals... Geweldig. Wat betreft de kruiden, ja die gaan in het blikje.
Wat gebeurt is dat tijdens het grillen het bier gaat koken en de dampen van de kruiden in de pori?n trekken van de kip. Dit proef je wel.

Je kip op kamertemperatuur laten komen is niet nodig en zelfs niet aan te raden, bij rundvlees kan dat geen kwaad maar kip wil je koud houden of in de hitte hebben ivm salmonella e.d.
Dan wat de kruiden in je blikje, als je er bier in doet of water dan proef je geen verschil, dus dat de kruiden smaak afgeven... ;)

@Noskos, je hebt gelijk wbt het op kamertemperatuur laten komen van kip ivm salmonella e.d. Nu ik erover nadenk klinkt het ook wel logisch, vooral met kipgerechten.
Bedankt voor dit advies.

Ik moet erbij vermelden dat ik dit gerecht heb van Harm-Jan Bloem en hij is toch bekend in de BBQ branche. (hij geeft wel aan dat de kruiden in het blikje in het vlees trekken)

Bedankt allemaal. Ik ben super blij met mijn Tokkie  :D

Hi Tom,

Zoveel kenners, zoveel meningen... ik geloof dat je de beercan chicken vooral zo moet doen omdat het leuk is voor je gasten (of Buurman Coen, mijn grootste fan) omdat er zeker ook nadelen kleven aan deze bereidingswijze... de grappigste wetenschappelijke verhandeling hierover trof ik toch wel hier:

http://amazingribs.com/tips_and_technique/debunking_beer_can_chicken.html

En dan het allerbelangrijkste: heel veel BBQ-plezier!

PS gefeliciteerd met je tokkie, op naar je knorretje!

Prachtig, gefeliciteerd en welkom bij de Tokkies.

Voor het verhaal en de lucht in de buurt van de bbq zijn de kruiden in het blikje fantastisch.
Maar doe gerust een blinde proef waarbij je 1 inhoud met kruiden doet en 1 met alleen water en je zal het er met een blinde proef niet uithalen.

Maar verhalen zijn wel heel belangrijk bij het barbecueen ;)

Frits zei:
Voor het verhaal en de lucht in de buurt van de bbq zijn de kruiden in het blikje fantastisch.
Maar doe gerust een blinde proef waarbij je 1 inhoud met kruiden doet en 1 met alleen water en je zal het er met een blinde proef niet uithalen.

Met water in het blik heb ik nooit geprobeerd, maar ik merkte toch echt verschil tussen een kip op radler, goedkoop slap bier, en zwaar donker bier. Of ligt dit aan de geur?
In bovengenoemd artikel stond dat het bier niet verdampt, niet kan verdampen, zag ik in de gauwigheid, maar toch is er bij mij elke keer nog een behoorlijk deel uit het blik ontsnapt, dus ik geloof dat de waarheid in het midden ligt.

Dat ligt echt aan de geur, het gevoel.
In Amerika hebben ze hier al vele, blind proeven op los gelaten en er komt steeds uit dat het niks uitmaakt.
Als je het logisch bekijkt klopt dat ook omdat aan de binnenkant van de kip gewoon een vlies zit, hier kan de smaak niet doorheen, tenzij je het weet te verwijderen. Bij spareribs verwijder je het vel aan de binnenkant ook.
Als je de kip aan de bovenkant afsluit heb je na afloop bijna dezelfde hoeveelheid vocht.

Maar als ik het maak gebruik ik ook een goed biertje, de lucht en het verhaal maken het altijd lekkerder.

Terug
Bovenaan Onderaan