Beef en Steak

Beer Can Chicken (hopend op een Tokkie)

Tom Hendriks

Pitmaster
Hallo BBQ fanaten,

Hieronder een verslag van Beer Can Chicken die ik gister heb gemaakt.
Dit is 1 van de "Big Three" en uiteraard wil ik een Tokkie bij mijn naam hebben staan.

Bij de poelier een lekker hele kip gehaald van ongeveer 1200 gr.
Bij thuiskomst meteen ingesmeerd met zout om vocht te onttrekken van de kip wat de smaak ten goede komt. Weggezet in de koelkast.

In het bierblik komen de volgende ingredi?nten:

-1 blikje Grolsch (half leegdrinken)
-flinke tl rozemarijn
-flinke tl tijm
-flinke tl Marjolein
-4 tenen knoflook (heel)
-flinke tl sambal

Bovenstaande ingredi?nten in het blikje bier doen en wegzetten.

Voor de marinade hebben we nodig:

-flinke scheut olijfolie
-gezouten kipkruiden
-flinke tl rozemarijn
-flinke tl tijm
-flinke tl Marjolein
-2 tenen knoflook (fijngehakt)
-flinke tl sambal

Deze ingredi?nten goed mengen in een kom en vervolgens de kip insmeren zodat deze helemaal bedekt is met marinade. Nu schuif je de kip over het bierblik en zet je het in de koelkast zodat de marinade goed kan intrekken.

Een uur van tevoren haal je de kip uit de koelkast zodat deze op kamertemperatuur kan komen.

Nu ga je de BBQ voorbereiden op indirect, met een temperatuur van 175 gr.

Zelf heb ik de kip in een druipbak gezet zodat de sappen/marinade netjes opgevangen worden.
Voor deze sessie heb ik gekozen voor hickory hout maar pecan is ook heerlijk.

Vervolgens de kerntemperatuurmeter in de kip gestopt en bij 75 gr kern is de kip klaar.
Dit duurt ongeveer 1 - 1.5 uur.

En dan is het aansnijden en smullen maar van een heerlijke malse kip met een pittige bite van de sambal.

Nu volgen de foto's:

s6j47s.jpg

2mx2yoo.jpg

15wktnc.jpg

Ik hoop dat jullie genoten hebben en ik hoop natuurlijk dat ik een "Tokkie" verdiend heb :D

ik vind hem helemaal mooi en lekker, ik vind hem tokkie waardig

Ik zeg een lekker kippie en je Tok is binnen!!

Ja, mooie kip, maar jammer dat het met Grolsch is... Het is immers BEER can chicken, en Grolsch mag de naam bier niet dragen...
Ik vrees dat de modereters hier over in beraad moeten en dat je moet hopen op een coulance regeling voor nieuwe leden.... :P

Maar er vanuitgaande dat ze weer met de hand over hun hart strijken: Gefeliciteerd met je tokkie! ;)

Altijd lekker een bcc , gisteren ook gegeten.
Gefeliciteerd met je Tokkie !!

Thanks voor jullie reacties.
Even een vraagje over "Tokkie": wie bepaalt of ik een tokkie heb verdiend en wie plaatst die tokkie bij mijn naam?

Haha Ivo ik denk ook dat onze lieve moddereters niet zo streng zijn!

Gefeliciteerd met je tokkie en wees niet bang, Hij komt ineens op zijn stokkie! Hoef je niets voor te doen Tom!

maak je niet ongerust Tom, alles sal rech kom  ;)

Komt echt wel goed Tom , het zijn maar een paar pixels bij je forum naam
Echt belangrijk is of het kippetje je gesmaakt heeft , trouwens las ik nou goed dat je ook kruiden in het blikje doet ?
Geeft dat nog een smaakeffect ?

richard0501 zei:
tok took toooooooooooooohhk!

proficiat :D

Hmmmm volgens mij is richard een beetje kippig vandaag....  :P

Bob zei:
Komt echt wel goed Tom , het zijn maar een paar pixels bij je forum naam
Echt belangrijk is of het kippetje je gesmaakt heeft , trouwens las ik nou goed dat je ook kruiden in het blikje doet ?
Geeft dat nog een smaakeffect ?

@bob, het kippetje was heerlijk mals... Geweldig. Wat betreft de kruiden, ja die gaan in het blikje.
Wat gebeurt is dat tijdens het grillen het bier gaat koken en de dampen van de kruiden in de pori?n trekken van de kip. Dit proef je wel.

Gefeliciteerd met je tokkie

Tom Hendriks zei:
@bob, het kippetje was heerlijk mals... Geweldig. Wat betreft de kruiden, ja die gaan in het blikje.
Wat gebeurt is dat tijdens het grillen het bier gaat koken en de dampen van de kruiden in de pori?n trekken van de kip. Dit proef je wel.

Je kip op kamertemperatuur laten komen is niet nodig en zelfs niet aan te raden, bij rundvlees kan dat geen kwaad maar kip wil je koud houden of in de hitte hebben ivm salmonella e.d.
Dan wat de kruiden in je blikje, als je er bier in doet of water dan proef je geen verschil, dus dat de kruiden smaak afgeven... ;)

Terug
Bovenaan Onderaan