Beef en Steak

Beefribs

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.744
Voor mij een nieuw low en slow experiment, runderribben. Ik had ze nog niet eerder gemaakt dus me eerst maar eens even ingelezen op het WWW hoe dat nou eigenlijk moest.

Niet al te ingewikkeld dus, de ribs van het meeste vet ontdaan en gerubt met een simpel mengseltje van zout, peper en wat knoflook poeder.

Beefribs.jpg


Daarna een paar uur rustig roken op 125C totdat de bark zich voldoende gevormd had. Ik heb appelhout gebruikt.

Beefribs-01.jpg


Beefribs-02.jpg


Na ongeveer 4 uur vond ik de bark wel voldoende en de interne temperatuur was inmiddels 76C dus tijd om in te pakken.

Beefribs-03.jpg


Na nog eens een uurtje of 4 was de kerntemperatuur gestegen tot 98C en mocht het pakket nog een half uurtje rusten.

Het resultaat;

Beefribs-04.jpg


De botjes kon ik er zo uittrekken.

Beefribs-05.jpg


Wat vonden we er van? Heerlijk mals vlees, niet droog en een beetje vettig maar niet zo vet als brisket. De smaak lijkt wel heel erg op brisket, maar dat kan komen omdat ik dezelfde rub gebruikt heb;).

Wat doen we de volgende keer anders? Een beetje minder trimmen en iets meer vet laten zitten.
 
Ik heb dit nu 4x geprobeerd op verschillende manieren en elke keer gortdroog 😂
Laatste keer was nog het beste, iets van malsheid te bekennen. Blijven proberen....


Ziet er goed uit bij jou!
 
Ik heb dit nu 4x geprobeerd op verschillende manieren en elke keer gortdroog 😂
Laatste keer was nog het beste, iets van malsheid te bekennen. Blijven proberen....


Ziet er goed uit bij jou!
Echt? Wat zonde. Het vlees doet ook heel erg veel hoor. Ik pak alleen nog maar goed dooraderde grain fed hiervoor.
 
@Kyrti

Ik had Australisch grain fed beef van de Sligro, dat is behoorlijk dooradert. Nederlandse koeien zijn te mager voor low and slow denk ik.
 
Woah ziet er heerlijk uit. Simpele rub die me toch prima en lekker lijkt voor dit soort vlees
 
ziet er lekker uit, en met rub is hier ook altijd favoriet.

mad scientist bbq heeft laatst een filpje gepost waarbij hij de shortribs helemaal niet meer trimt. was wel een succes
 
@derkzz interessant filmpje, ik ga dit de volgende keer proberen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan