BasBQ
Beef en Steak

Beef jerky

 
 
 
 
 

Ceriel

BBQ Junkie
Berichten
7.242
gYYKorw.jpg

Na een aantal keren zo'n veel te duur zakje beef jerky gekocht te hebben, nu maar eens zelf gemaakt.

Recept-basis van Martijn Schimmel via vuurenrook.nl

Ik heb als vlees ruim 1 kg runderstaartstuk gebruikt, mooi kaal gesneden door Jan Aalvink ;)

Marinade: (geen extra zout toegevoegd ivm de zoute soyasaus (Kikkoman))

150ml soyasaus
100ml SBR sweet&spicy BBQ-saus
1 EL bruine basterdsuiker
3 tenen knoflook in plakjes gesneden

Het vlees met de snijmachine in plakken van 0,5cm snijden (let op: met de draad mee!)

WIFik67.jpg


De ingredi?nten voor de marinade mengen tot de suiker is opgelost en de vleesplakken hiermee bestrijken en daarna 24uur marineren in een afgesloten zak

T3pEUVW.jpg


Smoker (of O^3n :p) voorverwarmen tot 50 graden en het vlees droog deppen met keukenpapier.

HAZDIuB.jpg


Hangend drogen in de smoker of o^3n, tot het vlees droog is en stug aanvoelt, dit heeft bij mij ruim 5 uur geduurd.
Erg blij met het resultaat, de volgende keer voor het drogen het vlees licht bestrooien met bijv. chilipoeder

vAZlrmO.jpg


De kerstballenhaakjes kwamen ook weer van pas :D:
zCIQSBr.jpg


THMPjT6.jpg


27EGP6E.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gaaf hee, dat ziet er zeer goed uit
 
Nice! Wordt hier ook weer eens tijd!
 
Veel lekkerder dan chips, je blijft er van eten.
Vlees moet niet te mals zijn, dan heb je wat meer bite.
 
Die heb ik ook al een poos op de todo staan. Leuk man, eigenlijk moeten we dat in huize Fumarole ook maar eens gaan doen. Die rookkast staat alweer veel te lang kou te lijden buiten.
Paar vraagjes: Heb je het gerookt bij 50 graden? Nog een bepaalde houtsoort? Hoe lang duurde het ongeveer?
 
Geweldig, dit wil ik ook wel eens proberen. Op de to-do-lijst!

Bedankt voor het delen!
 
Nomnomnom  :p
Geloof dat het tijd wordt om een mooi stukkie mager rundvlees te halen!

Ziet er top uit Ceriel en begreep dat het erg lekker was ondanks dat je een verbeterpuntje had ontdekt :D
 
Nou, de slager is op de hoogte, morgen gaan we een staartstukje ophalen. Jeeeeeee!
 
Aaah, wat schattig hangen ze daar zeg... zo lief!
 
richard0501 zei:
lekker hoor, heb je het gewogen na het roken /drogen?
Nee niet op de gram voor het drogen... :blush:, maar dit zal ongeveer 1100gr geweest zijn.
Droog resultaat 530 gram. De volgende keer ( die komt er zeker!) zal ik nauwkeuriger wegen
 
Terug
Bovenaan Onderaan