BasBQ
Beef en Steak

Beef Jerky

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.648

Na weken proberen en proeven (heel vervelend B-) ) eindelijk de voor ons juiste marinade voor de beef jerky. Die maak ik als volgt.
Voor de beef kies ik voor runder achtermuis van iers rund. Bij de Makro in Delft bijna altijd te koop (circa 13 euro de kg), de hoeveelheden zijn genoeg voor een achtermuis van 1,5 kg, die ik in plakjes van 4 mm dik snij. Voordat ik begin met de marinade leg ik de in aluminiumfolie ingepakte achtermuis in de vriezer, dat maakt het snijden een stuk makkelijker. Dwars op de draad gesneden vonden wij de beef lekkerder dan met de draad mee (op de foto's staat vlees dat ik met de draad mee heb gesneden).
Vlees
1,5 kg rundermuis, gesneden in 4 mm dikke plakken (dwars op de draad gesneden)

Marinade
3 cup cola
1 cup appelazijn
1 cup soja
3/4 cup homing
125 ml Sriracha (Thaise hete saus)
2 el zout
3 tl uienpoeder
1 tl gerookte hot chilipoeder
1/2 tl gemalen birds eye (hete peper)

Alle ingredienten voor de marinade in pan doen, aan de kook brengen en inkoken tot de helft.
Ondertussen vlees snijden.
Zodra marinade is ingekookt af laten koelen (in bak met koud water zetten) en zodra saus is afgekoeld vlees goed door de marinade mengen. Vlees met marinade verdelen over ziplockzakken (oid) en circa 24 uur in koelkast zetten. Volgende dag vlees uit de zakken halen en in grote bak tussen keukenpapier leggen. Vlees weer 24 uur in koelkast zetten om te drogen.

Smoker verwarmen tot circa 70 graden, vlees op de smoker leggen en roken met stukjes appelhout (of ander hout wat je lekker vindt). Na circa 4 uur is het vlees goed. Ik pak het daarna meteen in in afsluitbare plasticzakjes. De warmte zorgt ervoor dat het vlees soepel blijft. In die zakken blijft het vlees zeker 2 weken goed (wel bewaren in de koelkast).

Succes


Vlees in 4 mm dikke plakken snijden

Na de marinade drogen

Vlees klaar om op de smoker te gaan

Smoker ligt helemaal vol

Bijna klaar

Zo verschrikkelijk lekker
 
Yum!! Bijzonder recept ga ik ook eens proberen. Bij mij gaan ze nooit een tweede keer 24 uur in de koelkast, duurt me te lang hahaha

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Lekker hoor
 
Zien er top uit!
 
He weer een recept voor beef jerky.... nu heb ik der alweer twee voor op de todo..
Bedankt voor het delen.
 
Mooi, die foto van de volle smoker  :D

Bedankt voor het recept. Ga ik zeker proberen.
Beef jerky.......  Wat is dat toch vreselijk lekker.
 
Dat zit er heerlijk uit! Mijn broer komt in juni vanuit Afrika over en die houd van Beef Jerky! Het regelen van de temperatuur, is dat starten met een snake of gewoon maar 1 brandhaard en goed de schuiven afstellen?
 
Gilles zei:
Dat zit er heerlijk uit! Mijn broer komt in juni vanuit Afrika over en die houd van Beef Jerky! Het regelen van de temperatuur, is dat starten met een snake of gewoon maar 1 brandhaard en goed de schuiven afstellen?

Ik gebruik de minion methode en gooi er circa 6 a 7 gloeiende briketten op. Met de schuiven bijna dicht kan ik mooi laag in temperatuur blijven
 
Terug
Bovenaan Onderaan