BasBQ
Beef en Steak

Beef Jerky op de WSM37

 

PeterWSM

Tondelzoeker
Berichten
13
Hallo allemaal!

Vandaag was het weer Beef Jerky dag. Eigenlijk elke week wel...
Bij de Makro een mooi stuk bovenbil gekocht (ca 1100 gram), dit is de 2e ronde al. Krijg meestal ongeveer 400 gram op het bovenste rooster van de 37cm Weber Smokey Mountain uitgelegd.

Marinade bestaande uit ca (op de gok, niet zo nauwkeurig) 100ml Soja saus, 50ml Teriyaki, 2 eetlepels stroop, 1 eetlepel zwarte peper, 1 theelepel cayenne peper, 2 eetlepels knoflook- en uienpoeder en wat losse chilipeper vlokken. Experimenteer nog met andere marinades, maar deze doet het goed...
20160511_094937.jpg

In de marinade voor 24-48 uur in de koelkast. Daarna eruit en even een tijdje uit laten lekken op meerdere vellen keukenpapier om het ergste vocht er uit te krijgen;
20160511_095455.jpg


Inmiddels de WSM37 aan het werk gezet. Initieel de temperatuur weer van ca 90 naar 65 graden laten zakken voordat de lapjes erop gaan.

20160531_140823.jpg
.
Maakt niet uit als ze strak tegen elkaar aan liggen, deze krimpen binnen een half uur af van elkaar af. Zorg alleen niet dat ze overlappen en goed uitgevouwen zijn.

Ik had er een aantal kleinere stukken tussen zitten die maar 4-5mm dik waren, en een aantal die rond de 6-7mm dikte zaten, na 4 uur konden de dunne eraf, en na 5:30 uur de dikste eraf. De hele sessie de temperatuur rond de 58-65 graden gehad. Gerookt met appelhout.
20160531_185329.jpg

Na 5,5 uur. De eerste waren er al af...

20160531_200505.jpg

De donkere kleur is niet geen verbranding (licht inval is ook wat vreemd), dit is puur door de soya en vermoedelijk een beetje door de rook. Enkele glimmen een beetje door de suikers.

20160531_200711.jpg

Ik bewaar ze in een luchtdichte pot met wat rijst erin om enig ander vocht nog te absorberen. Meestal is de pot echter zo leeg...  :p

Opnieuw tevreden!  :D
 
mooi hoor
 
Lekker!
 
altijd een mooi ding om te maken.
best wel bewerkelijk zowel voorbereiding als de kunst van t op zo laag mogelijke temperatuur te  drogen.

mooie bijdrage B-)

ik trek ze vacuum waarvan een deel de vriezer in gaat.
vind zelf dat rookhout de  smaak verpest .


 
Lust ik wel!
 
Super zeg, moet dit toch ook eens gaan proberen.
Mijn slager had laatst als experiment ook iets vergelijkbaars gedaan, biltong met kruidnagel oa.
Echt geweldig lekker.
 
Wow, lekker hoor!
 
Heb je een idee hoeveel gewicht je na drogen over hebt gehouden en hoe dan de kilo/prijs verhouding is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan